Hoe nu verder met KNM

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Hoe nu verder met KNM

Bericht door JO3023 » 15 mei 2016, 19:39

llinde schreef:Dat handelaren geïnteresseerd zijn in muntrolpakketten is alleen maar omdat KNM de munten niet op een andere wijze beschikbaar stelt. Maar daar ging de discussie niet over.
Het ging er om of het wel of niet een verzamelaarsuitgifte was en ik denk dat je gemakkelijk kunt stellen dat iemand die circulatiegeld nodig heeft dit normaalgesproken niet zal doen door een muntrolpakket aan te schaffen.
Ik snap wat je zegt. Het punt is dat ik in eerste instantie die rolletjes gewoon bij het Postkantoor haalde voor nominaal. Daarna kon dat niet meer en moest ik noodgedwongen naar de Dag van de Munt om toch aan die rolletjes te kunnen komen (in de muntrolpakketten). De prijs was de eerste jaren nominaal + 15 euro als ik mij goed herinner, maar de extra toeslag liep de jaren daarna al snel op. En persoonlijk beschouw ik het niet als verzamelaarsuitgifte want je ziet er niets aan, een kartonnen doos met het logo van de KNM en in de doos 8 rolletjes. Als je de munten zou willen zien zul je toch de rolletjes open moeten maken. Ik zie het eerder als een product voor handelaren om er losse setjes van te maken (overigens houd men dan nog munten over aangezien er van de grotere muntstukken 25 in een rol gaan en van de lagere munstukken 50) of voor verzamelaars die er grof geld mee dachten te verdienen. Op een gegeven moment namen dit soort verzamelaars hun hele familie mee inclusief kleinkinderen.

Maar goed, ik houd het voor vanavond voor gezien want ik moet nog mijn eten klaar maken.

Gr.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 15 mei 2016, 19:40

llinde schreef:Klopt, komt uit de hoed van PvdA goeroe Vermeend, je verwacht toch zeker geen belastingverlaging van de PvdA......
:lollig:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 mei 2016, 20:44

JO3023 schreef:Ik snap wat je zegt. Het punt is dat ik in eerste instantie die rolletjes gewoon bij het Postkantoor haalde voor nominaal. Daarna kon dat niet meer en moest ik noodgedwongen naar de Dag van de Munt om toch aan die rolletjes te kunnen komen (in de muntrolpakketten).
Fijn, en ik snap hier ook wel dat je je hier getild voelt voor het verkrijgen van ongecirculeerde muntjes.
Ik heb precies hetzelfde gevoel.
Als je me wat langer kent, dan weet je dat ik euromunten ruil met buitenlandse verzamelaars, dus ik neem aan dat je je voor kunt stellen dat ik dan ook graag Nederlandse munten heb om te kunnen ruilen.
Het is dus niet leuk om die tot ver boven nominaal te moeten kopen om te kunnen ruilen met buitenlandse verzamelaars die soms wel voor nominaal kunnen kopen.
Maar dit alles neemt niet weg dat het muntrolpakket wel terdege een verzamelaarsuitgifte is, waarvan je met enig geluk overigens wel beide zijden van de munt kunt zien.
Het feit dat handelaren en ruilende verzamelaars zoals ik en marktplaatsverkopers er een ander gebruik van maken doet daar niets aan af, al deze partijen zouden liever in de juiste verhouding rollen of zakjes zonder dure verpakking kopen, maar dat kan dus niet.

Voor een deel komt dit ongenoegen ook doordat veel munten dus niet voor circulatie worden uitgegeven, maar uitsluitend voor BU sets en muntrolpakketten.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 mei 2016, 22:05

JO3023 schreef:De belastingdienst gaat uit van een rendement van 4 % waarover dan vervolgens 30% aan belasting wordt betaald, dus over gespaard geld boven de 24.000 euro betaald men 1,2% rente. Als de rente op spaargeld 0,7% is ga je er dus in weze op achteruit. Gevolg: Mensen halen het geld van hun rekening en de banken krijgen het nog moeilijker met een bankrun als risico. Het systeem staat op wankelen en de geleerde heren in Den Haag bedenken dan zo'n regeling. Overigens is de regeling van voor de crisis als ik mij niet vergis, als goedmakertje zouden de belastingen dan omlaag gaan, maar dat is er nooit van gekomen. Straks moet ik nog belasting betalen over mijn Picasso die ik thuis aan de muur heb hangen. Het schijnt overigens dat ze over die 4% zitten na te denken.
Dat laatste klopt, men heeft hier de afgelopen tijd vanuit diverse (politieke) richtingen al verschillende plannen voor bedacht waarvan er eentje is dat het percentage per jaar wordt vastgesteld aan de hand van verschillende grootheden (inflatiepeil, gemiddeld jaarlijks rentepercentage op spaargeld en bijvoorbeeld winstverwachting aandelen/obligaties). Dat zou een "eerlijker" beeld moeten opleveren. Ik las ergens dat dit allemaal nog niet zo snel gaat omdat de wetgeving moet worden aangepast en dat het "in de systemen moet worden verwerkt".

Dat laatste is overigens een beetje een flauwekul argument. Ik heb zelf een ICT achtergrond en het is betrekkelijk eenvoudig om met tabellen te werken waarin je jaarlijks het percentage aanpast. Het programma roept de tabel aan, "leest" het percentage en gaat verder. Dit principe wordt ook bij de overheid al jaren (elders) toegepast. Het voorkomt dat je het programma zelf moet aanpassen en opnieuw moet testen (wat tijd en geld kost). Een cijfertje in een tabel aanpassen is zeer eenvoudig en goedkoop. :knipoog:

Dat het niet gebeurt ligt gewoon aan onwil vanuit de politiek omdat die 4% altijd een mooi vast bedrag oplevert waarmee de boekhouders kunnen plannen. Ieder jaar een ander percentage levert teveel onzekerheid op voor de plannenmakers. Daarnaast zullen er mensen zijn die hun spaargeld boven het grensbedrag sneller zullen uitgeven wat weer ten goede komt aan de economie.

Alleen, zoals hierboven eerder al is opgemerkt, gaan mensen (nu de rente zo laag is) liever hun geld (boven het grensbedrag) thuis bewaren in plaats van erop toe te leggen doordat ze meer belasting betalen dan het spaargeld nog opbrengt. Dat dwingt de overheid wel om het percentage flexibel te maken en te verlagen omdat ze anders wel erg veel geld gaan missen. Reken maar dat de rekenmeesters bij de overheid hier al lang hun rekenmachines op hebben losgelaten. :knipoog:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 mei 2016, 23:03

Jan W schreef:Ik las ergens dat dit allemaal nog niet zo snel gaat omdat de wetgeving moet worden aangepast en dat het "in de systemen moet worden verwerkt".

Dat laatste is overigens een beetje een flauwekul argument. Ik heb zelf een ICT achtergrond en het is betrekkelijk eenvoudig om met tabellen te werken waarin je jaarlijks het percentage aanpast. Het programma roept de tabel aan, "leest" het percentage en gaat verder. Dit principe wordt ook bij de overheid al jaren (elders) toegepast. Het voorkomt dat je het programma zelf moet aanpassen en opnieuw moet testen (wat tijd en geld kost). Een cijfertje in een tabel aanpassen is zeer eenvoudig en goedkoop. :knipoog:
Het gaat inderdaad uitsluitend om politiek, ik ben werkzaam bij een ICT afdeling van een overheidsbedrijf (nee niet de belastingdienst) en dan weet je inderdaad dat het best anders kan.
Ik vind overigens dat ook een variabele vorm van belasten van vermogen onzin is, de belasting is al betaald toen het geld verdiend is, waarom dan nog een keer? Geen enkele goede reden voor.

Net zo'n onzin als die verontreinigingsheffing die bij een gezin van 2 personen of meer op 3 wordt gezet omdat onderscheid maken ingewikkeld zou zijn.
Iedereen met een beetje verstand kan toch zien dat als je een huishouden van 1 persoon wel kunt onderscheiden je dit toch ook moet kunnen met gezinnen van meer dan één persoon.
Het is gewoon een methode om de vele huishoudens van 2 personen een poot uit te draaien.
Overigens is dat hele waterschap gedoe per definitie pure geldverpilling, zou best door bijvoorbeeld de provincie of rijkswaterstaat er bij gedaan kunnen worden.

Luit

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 16 mei 2016, 08:45

Ik kan mij wel vinden in alles wat je hebt gezegd llinde. Toch blijf ik de muntrolpakketten geen verzamelaars uitgifte vinden. (Tot 2012 heb ik ze allemaal, ziet er leuk uit, maar wat moet ik ermee!? Overigens is dit geen signaal dat ik van plan ben ze weg te doen.) Het feit dat anderen, lees de KNM, dat wel vinden betekend nog niet dat ik dat moet vinden. Ik denk over van alles en nog wat na en trek daarna mijn eigen conclusies, fouten maken hoort daarbij, daar leer ik per slot van rekening van. Zo heb ik dus ook mijn eigen mening blijkt over deze muntrolpakketten.

Als ik op vakantie naar andere Europese landen ga dan kan ik inderdaad de euromunten (met name de herdenkings 2 euro muntstukken) voor nominaal kopen. In principe doe ik niet aan ruilhanden, hoewel ik dat wel zou kunnen, omdat het mijns inziens mij teveel tijd zou kosten.

De laatste tijd lees je overal over het toegenomen spaargedrag van Nederlanders. Nog nooit is er zoveel gespaard als tijdens de crisis jaren. Dit zullen ze deels op bankrekeningen doen (ik heb gelezen dat de banken er wel bij varen) maar ik verwacht niet dat het spaarbedrag per persoon boven de 24.000 euro uit zal komen vanwege waar we het al eerder over hadden. Alles wat daar boven uit komt zullen mensen inderdaad gewoon in huis bewaren. En op de vraag of je meer dan 500 euro thuis hebt liggen is natuurlijk het antwoord: Nee. Hoe dan ook dit gedrag vindt ik zorgwekkend omdat het volgens mij aangeeft dat de mensen het vertrouwen totaal hebben verloren in de politiek, pensioenbedrijven, etc. en anderzijds omdat het wellicht de criminaliteit zal doen toenemen. Criminelen volgen het nieuws per slot van rekening ook en trekken ook hun eigen conclusies. De overheid moet gewoon eens een keer leren dat er niet meer uitgegeven kan worden dan dat er binnenkomt. En niet uitgeven wat ze willen uitgeven en als dat meer is dan dat er binnen komt de belastingen verhogen. Mensen krijgen daarbij dan een gevoel dat ze door dezelfde overheid genaaid worden en zullen in opstand komen, hoewel Nederlanders daar niet om bekend zijn zoals de Fransen of Spanjaarden. Dat weet de Nederlandse overheid ook en daar maken ze dus misbruik van.

Wat ik eerder nog vergeten was te vertellen toen ik het had over chartaal geld (munten en bankbiljetten) afschaffen ten voordeel van giraal geld is dat als er geen muntgeld meer geslagen hoeft te worden de primaire rol van de KNM vervalt vandaar dat ze de afgelopen jaren een andere richting zijn opgegaan is mijn idee waarbij ze de gewone munthandelaar probeerden te verdringen. De politiek heeft dus zelf schuld aan wat er nu speelt binnen de KNM. Ben ik een eenling die er zo over denkt? Misschien, maar ik vermoed van niet. De afgelopen jaren is het bezoekersaantal van de Dag van de Munt voor zover ik dat tot 2010 of 2012 (ik weet niet meer wanneer ik er voor het laatst was) zelf heb kunnen waarnemen sterk afgenomen en ik vermoed dat die trend zich zal voortzetten.

Misschien dat jullie dit interessant zullen vinden, de oplage van de 2000 Ptas, 12/20/30 euro munstukken uit Spanje. Need I say more.

Afbeelding

Afbeelding
image hosting 5mb

Zoals jullie zien hebben andere munthuizen ook het water tot aan hun lippen staan. De 3 of 4 kleine oplevingen heeft meer te maken met het onderwerp van de munt waar klaarblijkelijk de Spanjaarden gevoelig voor zijn. Toch valt de uitgifte van 2010 gezien het feit dat Spanjaarden net zoals Nederlanders helemaal gek van voetbal zijn wel tegen. Volgend jaar zo rond deze periode hebben we de cijfers van 2016. Ik volg deze cijfers elk jaar.

Gr

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 mei 2016, 16:07

Even wat anders. Ik had het al over de stuiverset, die de KNM nu lanceert. Kijk eens naar onderstaande afbeelding. Het is een printscreen van de banner op de site van KNM
stuiverset.png
Ze hebben het over een "unieke en complete set" en beweren dat "alle Nederlandse stuivervarianten compleet" zijn.

Nu neem ik aan dat iedere zichzelf respecterende verzamelaar een catalogus bezit en deze ook wel eens inkijkt. Natuurlijk missen we dan meteen twee stuivers, namelijk die van Willem I en van Willem II.

Dat die van Wilem II niet in de set is opgenomen, snap ik wel. Daar zijn er indertijd maar 230 stuks van gemaakt. Maar een stuivertje van Willem I is toch niet zo moeilijk.

Allereerst pleegt de KNM hier bedrog door iets te beloven wat ze niet waar maakt: deze set met stuivers is niet compleet en ook niet uniek. Ten tweede bedraagt de waarde van deze munten bij elkaar opgeteld hooguit een tientje. De KNM bedriegt de mensen nog een keer door ze een stel stuivers voor een schandalig hoge pijs aan te smeren.

Hoe nu verder met de KNM? Nou, zeker niet op deze manier! Als ze nou eens slim waren geweest, dan hadden ze van de stuiver van Willem II een replica gemaakt en die bij de set gevoegd. Dat is voor muntenverzamelaars toch veel interessanter dan een replica van een postzegel. Hadden ze dan ook nog een stuiver van Willem I erbij gedaan en wellicht zelfs een provinciale stuiver, dan hadden ze een complete en unieke set gehad.

Ik heb steeds meer het gevoel dat de KNM verzamelaars niet begrijpt of niet serieus neemt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 16 mei 2016, 16:26

Dit soort setjes hebben ze wel vaker gehad. Ook banken deden daar vroeger aan mee zoals de NMB-bank als ik mij goed herinner. Persoonlijk vindt ik het setjes voor niet-verzamelaars die de kwaliteit en de prijs een zorg zal zijn en die ze wellicht uit nostalgische gevoelens kopen. Zonder meer niets voor mij en al helemaal niet voor die prijs.

Gr,
Tristán

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 16 mei 2016, 17:21

Jan W schreef:Dat laatste klopt, men heeft hier de afgelopen tijd vanuit diverse (politieke) richtingen al verschillende plannen voor bedacht waarvan er eentje is dat het percentage per jaar wordt vastgesteld aan de hand van verschillende grootheden (inflatiepeil, gemiddeld jaarlijks rentepercentage op spaargeld en bijvoorbeeld winstverwachting aandelen/obligaties). Dat zou een "eerlijker" beeld moeten opleveren. Ik las ergens dat dit allemaal nog niet zo snel gaat omdat de wetgeving moet worden aangepast en dat het "in de systemen moet worden verwerkt".

Dat laatste is overigens een beetje een flauwekul argument. Ik heb zelf een ICT achtergrond en het is betrekkelijk eenvoudig om met tabellen te werken waarin je jaarlijks het percentage aanpast. Het programma roept de tabel aan, "leest" het percentage en gaat verder.
Vanaf volgend jaar wordt dit inderdaad aangepast. Alleen wordt het niet 1 getalletje wat ze in een tabel op kunnen zoeken, maar een staffel. Een lager percentage tot 100k, dan 4% tot 1m, en als je meer dan 1m hebt dan wordt je geacht daar 5.5% op te verdienen. Ik kan me zo voorstellen dat ze bij het ontwerp van het huidige systeem geen rekening hadden gehouden met verschillende tarieven op basis van hoe hoog je vermogen is...
JO3023 schreef:De belastingdienst gaat uit van een rendement van 4 % waarover dan vervolgens 30% aan belasting wordt betaald, dus over gespaard geld boven de 24.000 euro betaald men 1,2% rente. Als de rente op spaargeld 0,7% is ga je er dus in weze op achteruit.
En dan vergeet je nog de inflatie. Als je je koopkracht wilt behouden zou de rente de belasting en de inflatie moeten dekken. Nou is de inflatie niet heel hoog, maar ook zeker geen 0, laat staan negatief. Inflatie is eigenlijk ook een verkapte belasting.
llinde schreef:Of de criminaliteit er een hak mee wordt gezet weet ik niet, maar de gewone consument heeft in ieder geval ook geen enkel belang bij een 500 euro biljet en dat is eigenlijk genoeg reden om deze af te schaffen, dit geldt eigenlijk bijna net zo goed voor 200 euro biljetten en in iets mindere mate voor 100 euro biljetten.
Normaliter krijg je ze hier in Nederland ook nauwelijks in handen, de geldautomaten hebben meestal alleen 10, 20 en 50 biljetten, dus hoe zou je aan de andere moeten komen?
Hier ben ik het niet mee eens. Je hebt inderdaad weinig aan een 500 euro biljet voor je dagelijkse boodschappen, maar ze zijn wel erg handig als je geld thuis op wilt bergen ipv bij de bank. Volgens mij heeft de reden voor afschaffing weinig te maken met criminaliteit (als dat het probleem was, dan hadden ze dit soort biljetten al lang geleden kunnen afschaffen). De echte reden is dat men met het monetaire beleid tegen het probleem aan loopt dat de rente niet heel veel verder omlaag kan. Sommigen beweren dat men zonder al te veel problemen de rente tot -5% zou kunnen verlagen, maar dan moet men wel wat doen aan die hoge croupures. Als de bank elk jaar je saldo met 5% verlaagt, dan is het opeens veel interessanter om je geld dan maar thuis op te slaan. Met 500 euro biljetten kun je een flink bedrag in je kluis kwijt, als 50 euro biljetten de biljetten zouden zijn met de hoogste denominatie, dan wordt het al een stuk lastiger om een flink bedrag thuis op te slaan.
Maar een centrale bank die de rente veel verder verlaagt is niet de enige reden om je geld van de bank te halen. Vraag de Grieken of Cyprioten maar. Als men dreigt met 'capital controls' of als je bank op omvallen staat, dan heb je het liefst al je geld in cash. Dan kun je het tenminste nog meenemen naar het buitenland. En dan zijn grote biljetten wel zo handig.
Dat jij in je dagelijks leven deze biljetten niet nodig hebt, is geen reden om ze af te schaffen. Ik kan namelijk genoeg scenario's bedenken waar het toch wel erg handig zou zijn dat ze bestaan. En dat is misschien niet nu meteen van toepassing, maar je weet nooit wat de toekomst brengt, en ik hou graag mijn opties open. Zoveel vertrouwen heb ik nou ook weer niet in de staat.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 mei 2016, 18:09

spatbord schreef:Vanaf volgend jaar wordt dit inderdaad aangepast. Alleen wordt het niet 1 getalletje wat ze in een tabel op kunnen zoeken, maar een staffel. Een lager percentage tot 100k, dan 4% tot 1m, en als je meer dan 1m hebt dan wordt je geacht daar 5.5% op te verdienen. Ik kan me zo voorstellen dat ze bij het ontwerp van het huidige systeem geen rekening hadden gehouden met verschillende tarieven op basis van hoe hoog je vermogen is...
Geeft ook keurig aan dat het niet de bedoeling is om een realistische belasting te bedenken, met een groot vermogen haal je geen hoger rendement, dat slaat echt nergens op...
spatbord schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Je hebt inderdaad weinig aan een 500 euro biljet voor je dagelijkse boodschappen, maar ze zijn wel erg handig als je geld thuis op wilt bergen ipv bij de bank..
Heb jij zoveel contant geld op te bergen in huis dat het handiger wordt om daar briefjes van 500 voor te gebruiken? greeny
Als ik daar briefjes van 50 voor gebruik kan ik 100.000 euro bewaren in een ruimte ter grootte van een pakje kopieerpapier.....

Luit

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 16 mei 2016, 18:16

Als je het maar niet bewaart in de schoorsteen zonder het tegen je vrouw te zeggen... :lach:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2579 ... okt__.html

Terug naar “Munten algemeen”