Kan iemand mij helpen met deze cent!??

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Kan iemand mij helpen met deze cent!??

Bericht door Petijsach »

Is er iemand die enig idee heeft hoe men deze munt zo heeft kunnen maken?
De rand van de munt is helemaal glad en is dus duidelijk niet doormidden geweest, toch meen ik op de eerste foto (via een vergrootglas) een soort van rand te zien en lijkt het net alsof er een andere munt op is geplakt.
Mocht er een andere munt op zijn geplakt dan is dit alles weer zeer vakkundig en precies gebeurt en dan ook nog 40 jaar geleden!!!
IMG_0677.JPG
IMG_0678.JPG
IMG_0680.JPG
Peter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Kan iemand mij helpen met deze cent!??

Bericht door Petijsach »

Een foto van de rand:
IMG_0681.JPG
Peter.
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

De cent zier er erg leuk uit en is een alleraardigst hebbedingetje :suprised:

Als voorbeeld een gulden uit de eigen verzameling die ook aan 2 zijdes is voorzien van een Juliana hoofd. Bij deze gulden is duidelijk te zien dat het om 2 munten gaat.
Een gulden is uitgehold en een andere is in de ontstane ruimte geplaatst. De afwerking van deze gulden is minder dan de cent maar lijkt me wel op dezelfde manier gemaakt.
Gulden zilver uitgehold.jpg
Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Lumi schreef:De cent zier er erg leuk uit en is een alleraardigst hebbedingetje :suprised:

Als voorbeeld een gulden uit de eigen verzameling die ook aan 2 zijdes is voorzien van een Juliana hoofd. Bij deze gulden is duidelijk te zien dat het om 2 munten gaat.
Een gulden is uitgehold en een andere is in de ontstane ruimte geplaatst. De afwerking van deze gulden is minder dan de cent maar lijkt me wel op dezelfde manier gemaakt

Ludo
Ludo.

Komt het gewicht wel overeen met een normale gulden ?

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Petijsach schreef:Is er iemand die enig idee heeft hoe men deze munt zo heeft kunnen maken?
De rand van de munt is helemaal glad en is dus duidelijk niet doormidden geweest, toch meen ik op de eerste foto (via een vergrootglas) een soort van rand te zien en lijkt het net alsof er een andere munt op is geplakt.
Mocht er een andere munt op zijn geplakt dan is dit alles weer zeer vakkundig en precies gebeurt en dan ook nog 40 jaar geleden!!!

Peter.
Peter.

Wat is het gewicht van deze cent ?

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Ik zal de cent eens wegen Dick, heb zelf geen middelen om hem te wegen maar ik ken er wel wat :-)
De bewerking van de gulden die Ludo laat zien zou wel eens hetzelfde kunnen zijn maar dan inderdaad met zeer veel vakwerk!

Peter.
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Een munt halveren is geen kunst met het juiste gereedschap. Een goede vlakschijf is in principe voldoende om een 'halve' munt te verwijderen maar met een vlakbank is dat letterlijk een fluitje an een cent! Een vlakbank is een bovenfrees, dus een beitel die heel secuur een laagje metaal verwijderd. Tegenwoordig heb je CNC-freesbanken die hetzelfde werk doen maar dan onder verschillende hoeken met verscheidene frezen. Als je van twee munten de helft afhaalt is het zeer wel mogelijk deze weer (bijna) onzichtbaar op elkaar te plakken of te kitten onder druk en het 'wonder' is geboren.
De gulden van Ludo is veel moeilijker te realiseren omdat daar een stukje rand gehandhaafd moest blijven i.v.m. de randtekst van de gulden. Dan moet je een 'kuipje' uitfrezen en de 'passende' gulden een stukje kleiner maken qua diameter. Voor moderne geavanceerde apparatuur ook een eenvoudige opdracht maar dit is zo te zien een stukje vakmanschap op een draaibank geweest.
Binnen de metaalbewerkingsindustrie kom je (nog steeds) zo'n gadgets tegen. Bij jubilea is men wel eens creatief met geld maar ook op 1 april of als melig tussendoortje...

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Petijsach schreef:Ik zal de cent eens wegen Dick, heb zelf geen middelen om hem te wegen maar ik ken er wel wat :-)
De bewerking van de gulden die Ludo laat zien zou wel eens hetzelfde kunnen zijn maar dan inderdaad met zeer veel vakwerk!

Peter.
Als je nou eerst samen met die cent op een weegschaal gaat staan, en daarna zonder die cent. Kijken wat het verschil is!

:gniffel:
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=94 ... nage#p2296

Uit het begin van het forum 12 oktober 2009. Lijkt mij een schroefkapsule voor vervoer van microfilms door BVD, welke gebruikt werden in de tijden van spionageactiviteiten in het Oostblok onder Warschaupact. Kan je hem openkrijgen door te draaien?
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

De cent zit muurvast op elkaar, maar het feit dat ik deze cent heb gekregen van mijn oom (die eens Nederlands kampioen goochelen is geweest) zegt mij ook al heel veel :lach: :lach: :lol:

Peter.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Dit is gewoon overduidelijk knutselwerk, zoiets kan niet van de muntpers afkomen. En ze gingen ook echt niet spioneren met een Juliana cent op zak.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

dus het is er 1 uit de goocheldoos van Tante Toos.. :lollig: .. maar er zijn vreemdere zaken gebeurd tussen hemel en aarde, ook juliana-dubbeltjes zijn vaak gebruikt bij de BVD. In België waren het 50 centiemenstukken type mijnwerker, welke altijd door mij miniscuul worden nagekeken, de pfennig 1881 heb ik getoond, doch er zouden ook pfennige van 1936-1939 zijn gebruikt voor doorgave van coderingen.

Terug naar “Munten algemeen”