Diverse leeuwendaalder vragen

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Zilvervloot18
Aankomend lid
Aankomend lid

Diverse leeuwendaalder vragen

Bericht door Zilvervloot18 » 30 nov 2018, 00:56

Hallo,
Ik ben nieuw hier, en niet zo bekend met een forum dus ik hoop dat ik het op de juiste wijze plaats. Ik heb wat vragen over leeuwendaalders.

Ik zou graag een oude leeuwendaalder willen hebben van de provincie Holland. Weinig verstand als ik er van heb, maar toch uit grote geschiedenis interesse en uit "trots" op het Nederlander zijn. Hoe kan ik op een goede manier aan zo'n munt komen met de zekerheid dat deze echt is, en aan wat voor bedragen moet ik denken? De staat maakt me niet zo uit behalve dat er geen scheuren in de munt moeten zitten.

Dan over de nieuwe leeuwendaalder. Wat is het verschil tussen die van 2017 en 2018?

Als laatste, de 2018 versie is in "proof" uitverkocht. Ik kan deze helaas niet in gewone (bu) versie vinden. Is er dit jaar besloten om deze niet uit te brengen?

Ik dank jullie alvast hartelijk voor het op weg helpen!

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Re: Diverse leeuwendaalder vragen

Bericht door sjors-sjors » 30 nov 2018, 06:31

Goedemorgen en welkom op ons mooie forum!

Ik hoor het graag dat men op zoek is naar een leeuwendaalder. Een iconische munt en belangrijk in de (montaire) geschiedenis van ons land. En daarnaast over het algemeen ook erg prettig om naar te kijken.

De prijs van leeuwendaalders varieert van een aantal tientjes tot een paar duizend euro afhankelijk van de muntplaats, jaartal en staat van de munt. Als je specifiek een leeuwendaalder van de provincie Holland zoekt zou ik de jaartallen 1576 of 1589 aanraden. Deze jaartallen zijn veel geslagen, dus verkrijgbaar voor rond de 100 euro, en vaak nog in redelijke staat. Let op! Van 1589 is een redelijk goede vervalsing bekend doch een enigzins getraind oog herkend deze snel. (We helpen je graag).

Als je niet perse een Hollander zoekt maar liever een van de Provincie of stad waar je zelf (in de buurt) woont dan is het aan te raden om gewoon eens rustig rond te kijken wat er zoal te koop is.

Dan de vraag waar je ze kunt vinden; je zou marktplaats en ebay in de gaten kunnen houden. Het aanbod varieert maar er is vaak wel iets te vinden. Ook zou je kunnen wachten een op een grote veiling. Maar aangezien je de leeuwendaalder wilt hebben vanwege intrisieke motivatie zou ik kiezen voor een (online) munthandelaar. Kijk eens op www.mooiemuntjes.nl, altijd wel aanbod van leeuwendaalders. Ook www.henzen.org heeft er veel, maar is vaak ook wat duurder.

Als je die 2 site's doorspit vind je al een boel waarop je wellicht je keuze kunt bepalen. Ook zou je kunnen kijken op www.muntprijzen.nl voor een indicatie van de waarde van een boel leeuwe daalders. Ik zie graag het resultaat tegemoet op ons mooie forum!

V.w.b. de nieuwe afslagen kan ik je niet helpen. Niet mij gebied, maar een ander forumlid weet er vast meer over.
-Zilveren daalders geslagen binnen de huidige landsgrenzen periode 1550-1794.
-Hollandse Scheepjesschellingen.
-Batenburgse Duiten.

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 30 nov 2018, 20:43

Zilvervloot18 schreef:
30 nov 2018, 00:56

Dan over de nieuwe leeuwendaalder. Wat is het verschil tussen die van 2017 en 2018?

Als laatste, de 2018 versie is in "proof" uitverkocht. Ik kan deze helaas niet in gewone (bu) versie vinden. Is er dit jaar besloten om deze niet uit te brengen?

Ik dank jullie alvast hartelijk voor het op weg helpen!
Ik weet dat de 2018 versie gebaseerd is op een daalder van Zeeland, die van 2017 weet ik zo even niet. En de bu versies kun je geloof ik vinden op ebay.

Willem

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 30 nov 2018, 21:01

Willem schreef:
30 nov 2018, 20:43
Ik weet dat de 2018 versie gebaseerd is op een daalder van Zeeland, die van 2017 weet ik zo even niet.
Utrecht.
-Batenburgse Duiten.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 30 nov 2018, 21:09

Willem schreef:
Ik weet dat de 2018 versie gebaseerd is op een daalder van Zeeland, die van 2017 weet ik zo even niet. En de bu versies kun je geloof ik vinden op ebay.

Willem
Zou je, als je die kunt vinden, eens een link kunnen plaatsen? Ik heb ook nergens een BU versie kunnen vinden, alleen een proof versie van rond de 60 euro (de BU 2017 was 20-25 euro).

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 30 nov 2018, 21:11

Ze moeten er echt waar zijn, heb ze vorig jaar nog gezien op ebay

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 30 nov 2018, 21:14

sjors-sjors schreef:
30 nov 2018, 21:01
Willem schreef:
Ik weet dat de 2018 versie gebaseerd is op een daalder van Zeeland, die van 2017 weet ik zo even niet.
Utrecht.
Dank je Sjors.

Willem

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 30 nov 2018, 21:59

Willem schreef:
30 nov 2018, 21:11
Als je ze vorig jaar hebt gezien, was het dan wel de 2018? ;)

Zilvervloot18
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Zilvervloot18 » 01 dec 2018, 00:42

Dank voor de reacties! Ik merk toch dat de prijs toch al gauw in de honderden loopt, dan zijn ze aan mij niet echt besteed. Het lijkt best ingewikkeld.

Dit forum heeft ook geen verkoop gedeelte zo te zien? Wellicht zijn er forumleden die toevallig net van zijn daalder af willen?

Verder weet ik zeker dat de 2018 versie echt alleen maar in proof is geproduceerd, en dat is best vreemd gezien de 2017 versie wel in bu is gemaakt. Anderzijds, dit soort munten, samen met gouden dukaten zijn in Nederland volgens mij totaal niet populair of gebruikelijk, waar in Engeland zowat iedereen de gouden Sovereign wel kent.
In mijn omgeving leent niemand ook maar de dukaat, laat staan de daalder.

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 01 dec 2018, 15:54

spatbord schreef:
30 nov 2018, 21:59
Willem schreef:
30 nov 2018, 21:11
Als je ze vorig jaar hebt gezien, was het dan wel de 2018? ;)
Ik dacht de 2018 versie er dan ook wel in bu was, niet dus. Ik had vorig jaar ook wel belang bij deze munten tot ik de prijzen ervan zag.

Willem

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 01 dec 2018, 20:30

Zilvervloot18 schreef:
01 dec 2018, 00:42
Dank voor de reacties! Ik merk toch dat de prijs toch al gauw in de honderden loopt, dan zijn ze aan mij niet echt besteed. Het lijkt best ingewikkeld.

Dit forum heeft ook geen verkoop gedeelte zo te zien? Wellicht zijn er forumleden die toevallig net van zijn daalder af willen?
Een leeuwendaalder Holland kun je al voor onder de 100 euro in een behoorlijke kwaliteit vinden. Kijk bijvoorbeeld eens wat er in de afgelopen veilingen bij MPO is verkocht.
Ik heb nog wel een leeuwendaalder van Holland die weg kan, maar deze heeft wel een slagbarst. Maar omdat je aangaf dat er geen 'scheuren' in mogen zitten, denk ik dat je daar weinig aan hebt. :)

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 01 dec 2018, 23:58

spatbord schreef:
01 dec 2018, 20:30
Een leeuwendaalder Holland kun je al voor onder de 100 euro in een behoorlijke kwaliteit vinden. Kijk bijvoorbeeld eens wat er in de afgelopen veilingen bij MPO is verkocht.
Ik heb nog wel een leeuwendaalder van Holland die weg kan, maar deze heeft wel een slagbarst. Maar omdat je aangaf dat er geen 'scheuren' in mogen zitten, denk ik dat je daar weinig aan hebt. :)
Kun je er eens een foto van plaatsen? Ik zou ook nog wel graag een leeuwendaalder willen hebben. Een halve heb ik al, maar zijn grote broer nog niet. Ik ben zelf ook niet zo liefhebber van slagbarsten, maar als er een scherp prijskaartje tegenover staat wil ik het best overwegen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Zilvervloot18
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Zilvervloot18 » 02 dec 2018, 00:13

spatbord schreef:
01 dec 2018, 20:30
Zilvervloot18 schreef:
01 dec 2018, 00:42

Nou, wellicht moet ik mijn eisen wat bijstellen na wat ik heb gevonden op internet. Ik stuur je even een prive bericht.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 dec 2018, 17:50

Dit is hem. Kwaliteit P, maar met slagbarst. Mag weg voor 135 euro, dat is ook ongeveer wat ik er voor betaald heb. Ik denk dat dat voor deze kwaliteit een nette prijs is, maar als je de kwaliteit niet zo belangrijk vindt dan zijn er zeker goedkopere (en nog steeds heel acceptabele) exemplaren te vinden.
2_28_66-1589front.JPG
2_28_66-1589back.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 02 dec 2018, 18:04

Een keurige munt voor een keurige prijs!
-Batenburgse Duiten.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 02 dec 2018, 18:20

Vind ik ook, mooie leeuwendaalder aan een aangename prijs.
Groeten Luc.

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 05 dec 2018, 16:25

https://www.mooiemuntjes.nl/index.php?i ... vinciaal=1

Zit (nu) ook een aardige leeuwendaalder in de veiling.
-Batenburgse Duiten.

Terug naar “Munten algemeen”