Trend waarde koninkrijkmunten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
leenrem
Nieuw lid
Nieuw lid

Trend waarde koninkrijkmunten

Bericht door leenrem » 13 aug 2017, 17:48

Misschien rare vraag voor een verzamelaar. Ik ben dus een koninkrijk verzamelaar en vind het mijn leukste hobbie en besteed er best veel tijd en ook best veel geld aan.

Nu is het een hobbie en die mag dus geld kosten vind ik, maar aan de andere kant wil je er later, als je de munten weg moet doen, er iets aan overhouden. voor mij is het geen belegging, dus rijk van worden hoeft niet. Verder helpt het ook bij hoeveel geld je er instopt als je weet dat de munten die je aanschaft ook waarschijnlijk de waarde behouden of misschien wel meer waard worden. Dan is de investering ook aan mijn partner makkelijker te verantwoorden

Mijn vraag is dus:
Is de trend van de waarde van koninkrijksmunten door iemand onderzocht? Zo ja, wat valt hierover te zeggen?
Welke munten doen het beter dan andere? Zelf heb ik het idee dat zilveren munten in goed kwaliteit (prachtig of beter) het beter doen dan koper en goud (goud is vooral aan de wisselkoers gekoppeld, behalve natuurlijk de echt zeldzame exemplaren). Ik heb ook jaren postzegels verzameld en daar heb je een zeer grote devaluatie meegemaakt die volgens mij niet meer gaat herstellen. Kan dat ook bij munten gebeuren? Ik heb vernomen dat bij het verzamelen van postzegels vooral de jongeren dit niet meer aantrekkelijk vonden en doordat de ouderen verzamelaars door ouderdom steeds meer postzegels te koop aanboden de prijs uiteindelijk zwaar onder druk zette.
Blijven muntverzamelingen ook voor jongeren interessant?

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: Trend waarde koninkrijkmunten

Bericht door janssenfrank » 13 aug 2017, 22:12

Volgens mij is er niet echt een trend weer te geven. Je zou dan verschillende veilingcatalogi moeten nakijken voor verschillende soorten munten. Hogere kwaliteiten en lastigere jaren blijken altijd wel goede investeringen, mits naturlijk scherp ingekocht.

Eigenlijk kun je zeggen dat alles van na de oorlog niet zeldzaam of kostbaar is. Als het zilver of goud is krijg je meestal de metaalwaarde en soms nog een kleine toeslag (bijvoorbeeld rijksdaalders 1964 zijn iets lastiger). Nu zijn hier wel wat uitzonderingen op, zoals het zilveren tientje 1970 in proof. Toevallig sprak ik deze week iemand die deze munt wist te verkopen voor 1600 euro. En van de laatste gulden 2001 (de "loekie") bestaan ook zilveren exemplaren. Die brengen soms wel 2 mille op.

Bij Wilhelmina vanaf het vierde type (opgestoken haar) is vaak ook nog de metaalwaarde plus een beetje. En dan wordt het eigenlijk: hoe ouder en hoe beter, hoe duurder.

Een devaluatie kan altijd plaatsvinden. Stel dat de koersen van edelmetaal kelderen of dat er van een bepaald soort munten een heleboel op de markt komen, dan zal dat de prijs drukken. We hebben op het forum nu ook een vraag over een 3 gulden 1823. Die dingen zijn behoorlijk prijzig: onder de 500 euro zijn ze niet te vinden. Van dat specifieke jaar zijn er 235.100 stuks geslagen. Stel dat die morgen allemaal op Marktplaats zouden staan, dan zou de prijs enorm kelderen.

Een paar jaar geleden was zilver dik 70 cent per gram. Nu nog maar krap 50 cent. Een eenvoudige 10 gulden van Juliana was een paar jaar geleden nog € 12,60 waard. Nu nog maar krap 9 euro; een daling van 25%. De 50 gulden munten van beatrix waren indertijd ook echt ƒ 50.- waard. Nu zijn ze niet veel meer waard dan de zilverprijs. ƒ 50 = € 22,69, maar de zilverwaarde is minder dan € 11,50; een daling van 50%.

Maar als ik voor de munten van Willem I een catalogus van 20 jaar geleden uit de kast trek en ik leg die naast de catalogus van dit jaar, dan zijn de getallen ongeveer hetzelfde, maar de valuta tekens zijn wel anders. Een gulden uit 1840 was 20 jaar geleden ca. ƒ 100 in cataloguswaarde. Nu € 100,-; een stijging van 110%.

Munten verzamelen uit belegging zou ik afraden. Ik denk dat er betere opties zijn. Maar voor verzamelaars en liefhebbers blijven munten altijd interessant. Verzamelen zal altijd interessant blijven, al zullen jongere verzamelaars misschien eerder voor de euro's kiezen.

De postzegelmarkt is flink ingestort en dat kan bij munten net zo goed gebeuren, maar ik zie het zelf wat minder snel gebeuren. Papier is gewoon minder waard dan metaal en je hebt sneller een gotere hoeveelheid munten dan postzegels.

Zoals ik al zei: alle munten van na de oorlog zijn eigenlijk niks meer waard, behalve de metaalwaarde. Dat komt ook omdat de euro is ingevoerd en de munten ongeldig zijn geworden. Dubbeltjes, kwartjes en gulden van Juliana en Beatrix zijn te koop voor een fractie van de oorspronkelijke waarde. Hetzelfde met de guldenpostzegels. Die kun je niet meer gebruiken om te frankeren en dus hebben ze alleen nog maar verzamelwaarde. En die is voor recente zegels zo goed als nul, want iedereen heeft ze al.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

leenrem
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door leenrem » 14 aug 2017, 07:08

Bedankt voor de duidelijke reactie. Ik zou wel eens welen weten hoeveel personen in NL er munten verzamelen. Ik heb zelf geen flauw idee, 1000? 10000?
Afgelopen mei ben ik voor het eerst bij een veling aanwezig geweest (MPO). Ik vond het aantal aanwezigen bij zo'n grote veiling erg gering (ik denk 40 personen ongeveer). Natuurlijk kan je ook via internet bieden en daar heb je geen zicht op.

Weet iemand dat? Dus hoeveel muntenverzamelaars NL kent. Zijn dat er veel? Of liggen er veel muntcollecties in kluizen te "slapen" als investering?
Neemt het aantal verzamelaars door de jaren heen af of toe. Iemand die al jaren munten verzamelt en veel beurzen en veilingen bezoekt zou daar iets over kunnen zeggen, denk ik.

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 14 aug 2017, 09:35

De trend voor zeldzame, unieke stukken en stukken in topkwaliteit is omhoog, de trend voor algemeen verkrijgbaar spul is hard omlaag.

Het aantal verzamelaars neemt in Nederland sterk af en het bestand vergrijst in rap tempo. Dat betekent enerzijds meer aanbod door verzamelaars die overlijden en steeds minder vraag door weinig nieuwe, jonge verzamelaars.

Ik zit nu 17 jaar in het vak en heb bijvoorbeeld het koper en brons van het Koninkrijk met vele tientallen procenten in prijs zien dalen.

Ook stukken die voorheen als schaars zijn beschouwd (meestal door prijsopdrijving door de munthandel), maar die eigenlijk helemaal niet schaars zijn, zijn behoorlijk in waarde gedaald, denk aan de Rijksdaalders 1940 en 1898 en de gulden 1944. Toen ik begon waren die respectievelijk gemiddeld 40, 200 en 45 Euro waard, nu gemiddeld 20, 150 en 20 Euro. Wilhelmina zilvergeld koop je steeds vaker dicht bij de metaalwaarde. Dat is sowieso het geval bij alles van 1921 en later met opgestoken haar, enkele stukken uitgezonderd, maar ook dubbeltjes en kwartjes met hermelijnen mantel van 1910-1925 zijn stukken goedkoper geworden de laatste jaren.

De catalogus van de NVMH is al lang geen indicatie meer voor de werkelijke marktwaarde van je muntstukken, het blijft natuurlijk ook een boekje uitgegeven door handelaren, die natuurlijk gebaat zijn bij een hoge prijs. Wat dat betreft geeft de Krause Standard Catalog of World Coins een betere indicatie.

Persoonlijk vind ik de beste indicatie van de marktwaarde de lijst met gerealiseerde prijzen op Ebay. Voer je zoekterm in en vink 'verkochte aanbiedingen' en 'wereldwijd' en je krijgt een overzicht wat er in de laatste maanden werkelijk gerealiseerd is aan verkoopprijzen voor de betreffende stukken, meestal maar een fractie van de cataloguswaarde.

Ook heeft Mooie Muntjes een nette website met de door hun gerealiseerde resultaten in hun webshop en op hun afbiedveiling, namelijk muntprijzen.nl. Die raadpleeg ik zelf ook regelmatig.

Let wel, het is niet dat ik klaag over de dalende markt, want de inkoop van munten daalt lekker mee en je koopt nu op veilingen vaak mooie collecties voor prijzen waar nog best wat aan te verdienen valt. De zogenaamde 'zeldzame' stukken blijven ook steeds vaker in deze collecties zitten en worden niet meer los geveild. Sommige veilinghuizen veilen bijvoorbeeld nog steeds de Rijksdaalders 1898 los, waardoor je soms lange reeksen van deze 'zeldzame' munt in de veiling hebt, maar ook zij zullen er niet aan ontkomen deze in de toekomst in de collecties te laten zitten.

Als advies zou ik je willen meegeven, koop verstandig in, kijk goed rond, vooral online is veel moois te vinden voor acceptabele prijzen, zeker als het geveild wordt, zoals op Ebay bij handelaren die hier op het forum actief zijn. Deze veilingen worden ook regelmatig hier aangekondigd. Kijk eens bij de afbiedveiling van Mooie Muntjes, kijk eens bij de Facebook veilingen van CorioCoins. Bezoek eens een veilinghuis en verbaas je over het verschil tussen de prijzen die hier gerealiseerd worden en de prijzen zoals ze in (NVMH) muntwinkels liggen. De echte koopjes haal je meestal niet bij de grote webshops van de gerenommeerde namen. Ook een verkoopsite als MA-shops staat niet bekend om de lage prijzen. Door slim in te kopen begin je met een voorsprong en beperk je een eventuele waardedaling of bereik je sneller een waardestijging.

Ga je voor waardestijging koop dan munten van zilver en goud dicht bij de metaalwaarde, of koop stukken in hele hoge kwaliteit of van grote zeldzaamheid. Ga niet blind uit van de kwaliteitsaanduiding van de verkoper, zorg ervoor dat je zelf deskundig wordt in het graderen van munten. Of koop munten die door erkende graderingsbedrijven zijn beoordeeld (de zogenaamde 'geslabte' munten).

Oudere topics op dit forum en vragen die je hier stelt kunnen je zeker helpen bij je doel om een verzameling op te bouwen die redelijk waardevast is of zelfs kan stijgen in waarde.

leenrem
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door leenrem » 14 aug 2017, 13:39

Ik denk dat je helmaal gelijk hebt, ik merk ook een sterke afname in verkoopprijzen en veel aanbod op marktplaats en eBay. Veel verkopers houden een vaste verkoopprijs aan, afgeleid van de cataloguswaarde, maar volgens mij verkopen die nauwelijks iets.
Ik vraag me wel af of de NVMH ook niet eens hun beleid moet aanpassen er eindelijk realistische prijzen in de catalogus moet plaatsen. Zelf houd ik als richtlijn ongeveer 30-40% van de NVMH catalogusprijs aan.
Aan de ene kant natuurlijk jammer dat de prijzen zakken, aan de andere kant kan je nu wel aan leuke munten komen die voorheen onbetaalbaar waren.
Zoals ik aangaf was ik afgelopen mei voor het eerst naar een MPO veiling gegaan. Ik was vooral getrokken door de taxatiewaarde die bij de kavels stond. Tijdens de veiling ging (voor mij) ieder interessant kavel voor veel meer dan in de veilingcatalogus vermeld. :cry:
Ik was geinteresseerd in een aantal Kavels met gevulde albums met munten in goede kwaliteit. Deze stonden in de veilingcatalogus voor 700 tot 1200 euro in de catalogus. Alle kavels gingen voor minimaal het dubbele tot zelfs boven de 4000 euro weg.
Uiteindelijk heb ik niets gekocht :?
Wel weer een les geleerd dat de taxatie een wasse neus is om bieders te lokken. Maar ik blijf doorgaan met verzamelen :klap:

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 aug 2017, 14:38

leenrem schreef:Wel weer een les geleerd dat de taxatie een wassen neus is om bieders te lokken.
Op zich hoeft dat niet altijd zo te zijn. Het kan namelijk heel goed zijn dat er op dat moment bijvoorbeeld twee bieders waren die allebei veel belang hadden bij hetzelfde kavel. Wat niet wegneemt dat inzetprijzen soms inderdaad als lokkertje gebruikt worden.
Ik zie dat nog weleens bij Duitse veilingen waar Thalers voor het drievoudige van de inzetprijs weg gaan. :sad:

@JanKoevoets: mooi geschreven uiteenzetting! :thumb up:

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 14 aug 2017, 15:45

@ Jan Koevoets een goede omschrijving.

Op het moment van spreken hebben wij inderdaad weer en veiling lopen op facebook (20 Crownsize 25 grams zilveren munten in de groep MuntMark Nederland, Provinciaal & Romeins) https://www.facebook.com/groups/1713215442229679/
onze trend is dat de zilveren munten van Wilhelmina Juliana en Beatrix afgehamerd worden op een paar % boven spot.
Maar uiteindelijk bepalen 2 verzamelaars wat iets opbrengt. In de zomer overigens altijd iets minder dan in de winterperiode.
De doelgroep kijkt dan liever naar jonge dames in korte rokjes op het terras, dan stoffige oude munten in een album.

Persoonlijk verzamel ik wel als belegging, maar ik verzamel dan ook de echt hoge kwaliteiten en betaal soms meer dan de Cataloguswaarde.
En er zijn meerdere verzamelaars die dat doen kijk naar dit topic naar de cent 1916 : http ://munthunter.nl/viewtopic.php?f=11&t=11916&hilit=cent+1916&start=345
De tendens van de hoge kwaliteiten is dat die prijs redelijk stabiel blijft en zelfs stijgt,
zeker in het buitenland wordt veel betaald voor de TOPPERS en nee dan bedoel ik geen Gerard Joling :lollig:

En zoals Jan Koevoets al aangeeft staar u niet blind op de dure handelaren :
Jan (Koevoets Numismatics) vooral op eBay
Teun en René (MooieMuntjes) super webshop en eBay
en ik (MuntMarkt & CorioCoins) vooral Facebook en Catawiki
hebben geen inloopwinkel en daardoor minder overhead kosten.
Wij kunnen munten over het algemeen goedkoper aanbieden dan de de jongens uit Klaaswaal, Amsterdam (T. UNC/FDC) en de andere boefjes uit de NVMH kring.
Uiteraard hebben wij ook geen miljoenenvoorraad en hebben wij nauwelijks de echt zeldzame stukken (€3k+ munten) ter verkoop.

Over de kavels van de MPO die voor 4000 plus gingen, tja het waren ook echt mooie kwaliteiten met een PROOF halve gulden zelfs erin dat hadden natuurlijk meer mensen gezien en ik vermoed dat de MPO dat zelf niet had gezien. Ik heb ook op die kavels geboden maar helaas niet mogen winnen. De MPO is de grootste veiling maar ook de veiling die iedere verzamelende Nederlander kent. Dus iedereen heeft alle kavels tot in den treuren nagekeken. De kans dat je daar een echt koopje vind is gering (het was MooieMuntjes bijna gelukt met een zilveren Loekie, maar MPO vond het nodig een kavel na afslagen te zijn en al met het volgende kavel bezig te zijn te herstarten, in mijn ogen zeker niet FAIR)
Lage inzetprijzen zijn natuurlijk om te lokken, maar voor de MPO maakt het niet veel uit: zij krijgen immers ongeveer 2 x 23% (van koper en verkoper) voor hun bemiddeling.

Het aantal muntenverzamelaars kan ik wel een beetje over speculeren ik denk dat het getal in de buurt van 200.000 komt.
Maar hier zijn ook niet betalende verzamelaars denk aan omloopmunten (van de euro) verzamelaars of vakantie valuta verzamelaars.
Ik denk ook niet dat de muntenmarkt in elkaar zal storten zoals de postzegelmarkt aangezien er bij munten een intrinsieke waarde is.
De metalen zijn natuurlijk altijd meer waard dan het papier uit een postzegel, daarbij wordt "onze" catalogus ook nog eens jaarlijks aangepast.
Bij de hoge kwaliteiten valt de prijs meestal om en nabij 2/3 van de cataloguswaarde, bij de lage kwaliteiten om en nabij 40% van de cataloguswaarde (uitzondering voor de zeldzame jaren)
Ik zie wel dat er nieuwe jongere verzamelaars komen voor voornamelijk zilveren munten.
In mijn ogen komt het door de aanwas van de metaaldetectors. Mensen raken geïnteresseerd in het verleden, met als gevolg dat sommigen daarvan ook munten gaan verzamelen.

mvg,

Bert

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 14 aug 2017, 17:07

leenrem schreef:Zelf houd ik als richtlijn ongeveer 30-40% van de NVMH catalogusprijs aan.
CorioCoins schreef:Bij de hoge kwaliteiten valt de prijs meestal om en nabij 2/3 van de cataloguswaarde, bij de lage kwaliteiten om en nabij 40% van de cataloguswaarde (uitzondering voor de zeldzame jaren)
Als ik dit zo zie vraag ik me eigenlijk af wat dan de functionele status van "cataloguswaarde" is :?:

Ik dacht altijd dat dat een indicatie van de waarde moest voorstellen. Niet "dit moet je er zeker NIET voor betalen!" :wtf:
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
WK 2018: Ambassadeur van Senegal

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 14 aug 2017, 17:46

De waarde is gebaseerd op veiling en verkoopprijzen van de grote handelaren. Het is een leidraad voor de verzamelaar.
Het is voor sommigen een bijbel en een bijbel valt te interpreteren naar mate je vorm van geloof.

dwz. ik betaal graag voor een cent 1941 Wilhelmina in slab MS67 RED meer dan 10 x cataloguswaarde FDC (€4,50 CW volgens NVMH almanak 2017)
maar voor diezelfde cent 1941 Wilhelmina in zeer fraai zou ik nog geen 1/10 van de cataloguswaarde betalen (€1,- CW volgens NVMH almanak 2017)
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 14 aug 2017, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.

sjors-sjors
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door sjors-sjors » 14 aug 2017, 19:49

Erg informatief topic heren, dank!
Hollandse Scheepjesschellingen (30/59)

Bennetje
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Bennetje » 08 jul 2018, 15:31

Ik kocht in een verzameling 2 zilveren 10 gulden munten van 1970.
De beeltenis van deze munten zijn mat, en de ondergrond spiegelglans.
Geheel krasvrij.
Hoe kan ik er achter komen of dat de zeldzame variant is?
Ik ben al bij twee bekende munthandelaren geweest, maar die bekenden dat zij het niet wisten!!!

HELP wie kan mij HELPEN?

Ben

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 08 jul 2018, 16:46

Mocht je een echt duidelijk foto hebben dan kunnen we je vast helpen.
Het verschil zit voornamelijk in het spiegelende gedeelte (of dof spiegelend of glanzend spiegelend)

mvg,

Bert

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 08 jul 2018, 22:01

Ik verzamel nu 12 jaar serieus en het beste advies dat ik je kan geven is, koop kwaliteit over kwantiteit!!
In het begin kocht ik ook netjes een Wilhelmina album en die wil je natuurlijk, zoveel mogelijk compleet krijgen. Na een aantal jaar kwam ik er achter dat vele munten niet te vinden zijn in hoge kwaliteit en vele handelaren de kwaliteit van hun munten veel te hoog inschatten (in het begin geloof je alle aanduidingen op de houdertjes).

Ik besloot toen om de albums weg te doen en alleen nog maar munten te kopen in hoge kwaliteit. En me vooral meer te gaan verdiepen hoe een munt in hoge kwaliteit (MS64 >) er uit hoort te zien. Ik vind deze manier van verzamelen veel leuker en uitdagender, dan een vakje te vullen in een album. De grote test is dan om deze munten bij NGC/PCGS in te leveren en hopen dat ze dan ook minimaal als MS64 terug komen. Naast deze uitdaging hoop ik net als jou dat ik over (zeg 30 jaar) iets van deze investering terug zie bij verkoop. Hierbij zie ik bij de grote veilinghuizen (en vooral Schulman) dat munten in deze hoge kwaliteit meestal meer opbrengen dan de catalogus prijs, vooral die in een slab. Dit geldt niet alleen voor de grote munten, ook bij de kleinere koperen munten zie ik veel competitie en heb je daar zelden een koopje. Zoals bij vele verzamelgebieden zal kwaliteit altijd verkopen en is dit het beste advies!!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 09 jul 2018, 10:17

Kan een moderator even de post van bennetje en de reactie van corio in een apart topic zetten? Misschien heeft Sander nu niet in de gaten dat hij eigenlijk op een oud topic reageert. Deze post mag dan gewist worden

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 09 jul 2018, 12:41

Koevoets numismatics schreef:
09 jul 2018, 10:17
Kan een moderator even de post van bennetje en de reactie van corio in een apart topic zetten? Misschien heeft Sander nu niet in de gaten dat hij eigenlijk op een oud topic reageert. Deze post mag dan gewist worden
😂😂😂 ik zie het nu pas, 14 Augustus was ik weer eens op vakantie. Maar m'n info is nog steeds relevant ☺
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 09 jul 2018, 13:30

Heel relevant. Zo ook de mijne. Ik las mijn eigen stukje terug en dacht, hmmm, niet slecht geschreven.... :knipoog:

Roerbakmix
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix » 09 jul 2018, 15:11

Zijn er databases te downloaden (bijvoorbeeld in .xls format) zodat je meer met de data kan doen (bijv. trends berekenen)? Ik promoveer op de afdeling klinische epidemiologie, dus cijfertjes liggen me wel :angel:
Medicus, onderzoeker.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 09 jul 2018, 15:17

Roerbakmix schreef:
09 jul 2018, 15:11
Zijn er databases te downloaden (bijvoorbeeld in .xls format) zodat je meer met de data kan doen (bijv. trends berekenen)? Ik promoveer op de afdeling klinische epidemiologie, dus cijfertjes liggen me wel :angel:
Wat voor database zoek je? Het helpt als je wat beter specificeert wat je precies wilt.
En waarschijnlijk is het antwoord dan: nee, zoiets is niet zo te downloaden, dus je zult zelf data moeten verzamelen, bijv. door het scrapen van websites waar de gewenste data te vinden is.

Terug naar “Munten algemeen”