Uitgiften KNM 2017

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
janssenfrank
Superlid
Superlid

Uitgiften KNM 2017

Bericht door janssenfrank » 27 jan 2017, 21:15

Afgelopen dinsdag werden de nieuwe uitgiften voor 2017 van de KNM bekend gemaakt. Zie ook hier.

Persoonlijk vind ik het niet zo heel veel bijzonders. Ik vraag me af hoe andere verzamelaars er over denken.

Wat misschien wel eens leuk zou kunnen zijn, is het album voor de unc setjes. Hoewel ik de unc sets nu in dezelfde bladen heb als de FDC sets. Ik wil het album eens in het echt zien. Ook is even de vraag hoe makkelijk er nieuwe bladen bijgekocht kunnen worden.

De unc setjes krijgen nu ook een nieuw jasje. Blijkbaar gaan de de komende vijf jaren de vijf grote steden van het land onder de aandacht brengen.

De KNM komt nu ook met verzamelaarsmunten van 1 oz zilver en goud, zowel gewoon als in piedford: namelijk de leeuwendaalder. Op zich wel aardig, maar veel te duur. Een muntje van 1 oz zilver kost 60 euro, terwijl er maar voor 15 euro aan zilver in zit.

Naast het oranje geluksdubbeltje komt er nu ook een oranje muntje van 50 cent, omdat onze koning 50 jaar wordt. Zijne Majesteit alvast van harte gefeliciteerd. Het muntje laat ik echter aan me voorbij gaan.

Ook heb ik totaal geen interesse in de penningen bij gelegenheid van 450 jaar Utrechtse Munt.

Er was al geopperd voor een 14-euromunt ter ere van Johan Cruyff. Vooralsnog moeten we deze held eren met een zilveren postzegel. Ik vind het maar raar dat een muntenfabriek postzegels gaat maken.

Verder is er weer een nieuwe centenset beschikbaar. Heel jammer dat ze dan weer met een naslag komen van een Willemcent, in plaats van met een echte. Bovendien mis ik in het rijtje de zinken oorlogscent. Voor 50 euro hadden ze die er best bij mogen doen.

Tot slot nog een mogelijkheid om alle rijksdaalders van Wilhelmina te verzamelen. Hier moest ik even bij denken, want naast de 1943 Denver, bieden ze ook de 1944 Denver aan. Ik dacht meteen "die bestaat niet", maar ze bedoelen natuurlijk de rijksdaalder van Curaçao. Ik vind 90 euro per rijksdaalder een beetje aan de dure kant, ook al betreft de laatste levering de rijksdaalder 1898.

Nee, ik had niet veel verwacht en ik ben in die zin ook niet teleurgesteld.

Wel aardig: eerst waren er twee 5 euromunten per jaar. Dat gaan er nu vier worden. In de categorie erfgoed hebben we dit jaar de Stelling van Amsterdam. Ik ben eens benieuwd wat de andere thema's gaan worden. En zou er dan toch een 10 euromunt komen, omdat WA 50 jaar wordt...?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

sjors-sjors
Volledig lid
Volledig lid

Re: Uitgiften KNM 2017

Bericht door sjors-sjors » 28 jan 2017, 00:32

Leuk, aandacht voor de leeuwendaalders. Ben wel erg benieuwd naar die originele munt uit 1617 waar deze op gebaseerd is, vind het absoluut geen aantrekkelijke munt. Leeuw en ridder beide niet mooi uitgevoerd.
Hollandse Scheepjesschellingen (30/59)

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 28 jan 2017, 10:40

Toen ik de muntpers door las, werd ik er weer niet echt vrolijk van :sad:
Te beginnen met de proofset waar ze speciaal voor de verzamelaar een gekleurde 2 euro in doen omdat onze koning 50 jaar word, ik verzamel deze proofsets omdat ik graag van elk jaar een serie munten heb in de hoogste kwaliteit. Waar ik niet op zit te wachten is die gekleurde rommel, ik had graag een speciale 2 euro gezien zonder stickertjes.

De herdenkingsmunten verzamel ik al niet meer, maar met 2 munten per jaar weten ze de thema's al niet te verzinnen, ben dus benieuwd wat voor leuke thema's de 4 munten van dit jaar hebben!!!

Dan de leeuwen daalder in 1 en 2 ounce .9999 zilver en goud, het enige wat ze hier goed aan hebben gedaan is het gewicht en het gehalte van de penningen, ja penningen want het zijn geen munten :thumb down: De prijs van €60 voor een 1oz zilveren proof munt was prima geweest(voor een Brittania proof munt betaal je €90), maar voor een penning waar de rest van de wereld waarschijnlijk niet op zit te wachten is dit veel te veel, laat staan de prijs voor de 2oz variant :suprised:
Ik kan me nog herinneren dat ze in 2015 plannen hadden voor zilveren en gouden beleggings-munten, welke daadwerkelijk een nominale waarde hadden. Waar zijn die gebleven, ik hou het voorlopig wel bij de zilveren en gouden munten(en panda penningen) uit het buitenland.

Stond er nog iets positiefs in dit boekje, ja zeker de jubileum editie van het gouden dukaat. Dit vind ik erg leuk gedaan met de dubbele datum :thumb up:

Ook is het leuk om te lezen dat ze zeggen dat de UNC set de enigste UNC munten van dit jaar zijn, ik dacht me toch te herinneren dat de munten in het muntrolpakket ook UNC zijn :sttt:

De rest van het boekje stond weer vol met prul waar vele verzamelaars in Nederland(laat staan daar buiten) niet op zitten te wachten. Of prijzen die veel te hoog zijn zoals €41 voor de zilveren panda (terwijl €24 de norm is) Als de Nederlandse munt echt weer toonaangevend wil worden in de wereld, moeten ze toch eerst hun assortiment eens gaan vergelijken met bv de Royal mint!!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Lumi
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 29 jan 2017, 16:59

sgtravel schreef: Ook is het leuk om te lezen dat ze zeggen dat de UNC set de enigste UNC munten van dit jaar zijn, ik dacht me toch te herinneren dat de munten in het muntrolpakket ook UNC zijn :sttt:
Dit klopt, echter komt er dit jaar geen muntrolpakket.....

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 okt 2017, 09:46

sgtravel schreef:Dan de leeuwen daalder in 1 en 2 ounce .9999 zilver en goud, het enige wat ze hier goed aan hebben gedaan is het gewicht en het gehalte van de penningen, ja penningen want het zijn geen munten :thumb down: De prijs van €60 voor een 1oz zilveren proof munt was prima geweest(voor een Brittania proof munt betaal je €90), maar voor een penning waar de rest van de wereld waarschijnlijk niet op zit te wachten is dit veel te veel, laat staan de prijs voor de 2oz variant :suprised:
Ik kan me nog herinneren dat ze in 2015 plannen hadden voor zilveren en gouden beleggings-munten, welke daadwerkelijk een nominale waarde hadden. Waar zijn die gebleven, ik hou het voorlopig wel bij de zilveren en gouden munten(en panda penningen) uit het buitenland.
Ik zie nu dat deze voor minder dan 25 euro te krijgen is bij 101munten.nl, al een stuk beter dan 60 euro. Hij komt dan echter niet in een doosje, maar verpakt in plastic. Zijn er van deze leeuwendaalder misschien zowel BU als proof exemplaren? Want op Ebay zie ik ook proof exemplaren in een fancy doosje voorbij komen.
Ik was 101munten.nl overigens nog niet eerder tegen gekomen. Heeft iemand ervaring met hen?
Edit: Ik zie nu op hun website:
"Zo rekenen wij € 14,95 verzendkosten voor een zending binnen Nederland."
Al een stuk minder interessant dus...

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 02 okt 2017, 12:25

Wat ik heb vernomen is er nu ook een unc/bu versie van de penning verschenen. Oplage is bij mij nog niet bekend, maar bij een prijs van €24 zal wel vrij hoog zijn. De exemplaren in een doosje zijn proof.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 okt 2017, 13:11

sgtravel schreef:Wat ik heb vernomen is er nu ook een unc/bu versie van de penning verschenen. Oplage is bij mij nog niet bekend, maar bij een prijs van €24 zal wel vrij hoog zijn. De exemplaren in een doosje zijn proof.
Zo'n vermoeden had ik al. Op de KNM website is er echter niets over te vinden...

resparvae
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 02 okt 2017, 13:31

spatbord schreef:
sgtravel schreef: Ik was 101munten.nl overigens nog niet eerder tegen gekomen. Heeft iemand ervaring met hen?
Edit: Ik zie nu op hun website:
"Zo rekenen wij € 14,95 verzendkosten voor een zending binnen Nederland."
Al een stuk minder interessant dus...
Ik heb goede ervaringen met hen. Je kon ze trouwens ontmoeten in Houten afgelopen maand.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 okt 2017, 13:59

Ik was niet in Houten, maar als ik weer eens naar een beurs ga zal ik eens kijken of ze er staan. Met zulke verzendkosten zal ik niet snel iets online bij ze bestellen.

Palmbird
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 02 okt 2017, 16:51

spatbord schreef:Ik was niet in Houten, maar als ik weer eens naar een beurs ga zal ik eens kijken of ze er staan. Met zulke verzendkosten zal ik niet snel iets online bij ze bestellen.
Ik bestelde al in het verleden meer dan 10 keer bij hun.Eens mailen voor verzending in gewone enveloppe is maar aan normaal posttarief dan.Wel eigen risico.
Goede ervaringen mee.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

101munten
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door 101munten » 02 okt 2017, 19:10

spatbord schreef:
sgtravel schreef:Wat ik heb vernomen is er nu ook een unc/bu versie van de penning verschenen. Oplage is bij mij nog niet bekend, maar bij een prijs van €24 zal wel vrij hoog zijn. De exemplaren in een doosje zijn proof.
Zo'n vermoeden had ik al. Op de KNM website is er echter niets over te vinden...
Munt is in een oplage verschenen van 25.000 stuks. Munten zijn in eerste instantie allemaal ge-exporteerd naar het buitenland.

101munten
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door 101munten » 02 okt 2017, 19:11

Palmbird schreef:
spatbord schreef:Ik was niet in Houten, maar als ik weer eens naar een beurs ga zal ik eens kijken of ze er staan. Met zulke verzendkosten zal ik niet snel iets online bij ze bestellen.
Ik bestelde al in het verleden meer dan 10 keer bij hun.Eens mailen voor verzending in gewone enveloppe is maar aan normaal posttarief dan.Wel eigen risico.
Goede ervaringen mee.
Inderdaad. Mailtje sturen en svp aangeven om welke munten het gaat. Dan kunnen munten middels bubbeltjesenveloppe met gewone verzending verstuurd worden (wel op risico van de koper).

mvg
Arjan Wolbink
101munten

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 okt 2017, 19:33

101munten schreef:Munt is in een oplage verschenen van 25.000 stuks. Munten zijn in eerste instantie allemaal ge-exporteerd naar het buitenland.
Ah, dank voor de info!
101munten schreef:Inderdaad. Mailtje sturen en svp aangeven om welke munten het gaat. Dan kunnen munten middels bubbeltjesenveloppe met gewone verzending verstuurd worden (wel op risico van de koper).
Goed om te weten. Misschien de moeite waard om dat ook op je website te vermelden? Ik ben vast niet de eerste die weer verder is gaan kijken na de verzendkosten gezien te hebben...

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 02 okt 2017, 21:03

@ 101munten: staan jullie toevallig het laatste weekend van oktober in Assen?

24 euro voor de Leeuwendaalder vind ik nog wel meevallen. Hier konden ze bij de KNM misschien nog wel eens iets mee doen: elk jaar een andere historische munt als 1oz uitgave. In het verleden heb ik wel eens 1oz stukken gezien van koninkrijksmunten, maar die vind ik maar niks.

In 1993 zijn ook eens 1oz munten uitgegeven. Die leken heel erg op de Juliana guldens. Die vond ik ook altijd mooi.

bernard3
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 02 okt 2017, 21:22

Ik heb zojuist ook een exemplaar besteld bij 101munten. Ben benieuwd naar de munt.
Dank voor de tip, Sander!

Bernard

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 okt 2017, 21:41

24,74 voor die Leeuwendaalder is een leuke prijs. Jammer dat er dan nog wel 14,95 bijkomt aan verzendkosten... :wtf:

Zo rekenen wij € 14,95 verzendkosten voor een zending binnen Nederland. € 27,00 euro voor België, Frankrijk en Duitsland en € 39,95 voor overige landen binnen Europa.

101munten
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door 101munten » 02 okt 2017, 22:06

101munten schreef:Inderdaad. Mailtje sturen en svp aangeven om welke munten het gaat. Dan kunnen munten middels bubbeltjesenveloppe met gewone verzending verstuurd worden (wel op risico van de koper).
Goed om te weten. Misschien de moeite waard om dat ook op je website te vermelden? Ik ben vast niet de eerste die weer verder is gaan kijken na de verzendkosten gezien te hebben...[/quote]

Bedankt voor de tip. Zal kijken hoe we dit eventueel kunnen aanpassen.

101munten
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door 101munten » 02 okt 2017, 22:12

Jan W schreef:24,74 voor die Leeuwendaalder is een leuke prijs. Jammer dat er dan nog wel 14,95 bijkomt aan verzendkosten... :wtf:

Zo rekenen wij € 14,95 verzendkosten voor een zending binnen Nederland. € 27,00 euro voor België, Frankrijk en Duitsland en € 39,95 voor overige landen binnen Europa.
De internationale orders zijn bijna zonder uitzondering, grote orders. Als iemand voor 20 euro besteld en het wil versturen naar bv Spanje, zullen we natuurlijk maatwerk toepassen qua verzendmethode en het tarief. Dat geldt overigens ook voor orders binnen Nederland. Zie hiervoor bv de reviews van onze klanten :,,Kleine bestelling, in overleg op goedkopere manier laten versturen was geen enkel probleem" (review van 2017-09-16) (https://www.webwinkelkeur.nl/leden/101M ... _3327.html)

met vriendelijke groet,

Arjan

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 02 okt 2017, 22:23

Ik heb jullie even een pb-tje gedaan. Misschien wordt dit nog wel een leuk, nieuw verzamelgebied.

101munten
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door 101munten » 02 okt 2017, 22:30

janssenfrank schreef:@ 101munten: staan jullie toevallig het laatste weekend van oktober in Assen?
Deze week willen we de agenda voor het najaar definitief maken. We denken na over (maar is nog niet zeker) over
28 oktober Assen
11 november Alkmaar
26 november Eindhoven

mvg
Arjan

Terug naar “Munten algemeen”