Je allereerste munt.

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
ronmeulen
Nieuw lid
Nieuw lid
eBay: http://

Re: Je allereerste munt.

Bericht door ronmeulen » 24 apr 2016, 02:46

Hier ook mijn 'levensverhaal' maar even:

heel vroeger heb ik een tijdje verschillende jaartallen munten uit het guldentijdperk achter gehouden en in een apart potje gedaan. Uiteindelijk is daar niets van overgebleven, ik denk dat ze zijn uitgegeven aan Kameleonboeken :lach: .

Vanaf het jaar 2000 raakte ik geïnteresseerd in de Euro. Mede uit fascinatie voor het enorme logistieke proces dat daar aan vooraf moest gaan en het feit dat 12 landen met 15 verschillende munthuizen munten met dezelfde specificaties moesten kunnen slaan. Werkelijk ieder krantenknipsel en foldertje uit die tijd heb ik bewaard en ik was dagelijks te vinden op verschillende internetfora (vooral muntenforum.be)

De Zalm-kit heb ik meteen gesloopt om de nieuwe munten te kunnen zien. Achteraf jammer, maar het is niet anders. Na 1 januari 2002 heb ik dagelijks de beurs van moeders geleegd. Eerst alle Nederlandse munten van 1999 tot 2001 apart gehouden en al na 4 dagen de eerste buitenlandse munt: een 20 cent 2002 uit Duitsland (G). Bijna UNC en licht 'stralend'. Mijn geluk kon niet op.

De eerste aankoop waren de 1, 5 en 10 cent 2002 van Nederland. Deze zouden niet in omloop komen en werden dus gekocht bij de munthandel. Samen met een Euroalbum en munthouders van Hartberger.

Nu, 14 jaar verder, een groot gedeelte van de voor circulatie bedoelde euromunten in UNC compleet en de reeksen uit circulatie allemaal vervangen voor UNC munten. Alleen de 20 cent uit Duitsland blijft mooi in mijn verzameling zitten :D .

Inmiddels ben ik ook begonnen met het 'terugverzamelen'. Beatrix 1980-2001 is UNC compleet en nu op zoek naar Juliana in UNC-kwaliteit. Mocht iemand nog wat overhebben houd ik me van harte aanbevolen :lach: .

M. vr. Gr.,

Ron van der Meulen

peterpaul31
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 28 dec 2016, 08:45

Mijn allereerste munt is vermoedelijk een kobang van Nederlandsch Indië geweest. Dit 2 1/2 cent stuk kreeg ik eind jaren zeventig van mijn Oma die wat kleingeld had meegebracht uit Indië. Later kreeg ik van haar ook nog een kwartje (1/4 gulden) uit de jaren 40. De eerste munt die ik ooit kocht, dit zal zo rond 1978 geweest zijn, was een vooroorlogse cent bij een antiekwinkel aan de Nieuwe Haven in Zierikzee.

Inmiddels ben ik 40.000 munten verder en heb ik besloten wat te gaan uitdunnen. Mijn hobby is gierend uit de hand gelopen en ik heb er simpelweg geen ruimte meer voor :lach:
Peter
verzamelaar van wereldmunten

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 28 dec 2016, 13:30

peterpaul31 schreef:ben ik 40.000 munten verder
Wat een gigantisch aantal, hoeveel kaften zijn dat ?
Dat moet toch een hele kamer vol rekken of kasten zijn met munten. :dizzie:
Groeten Luc. :D

peterpaul31
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 28 dec 2016, 15:16

LUC schreef:
peterpaul31 schreef:ben ik 40.000 munten verder
Wat een gigantisch aantal, hoeveel kaften zijn dat ?
Dat moet toch een hele kamer vol rekken of kasten zijn met munten. :D
dat is ook het probleem Luc, meer dan 100 albums en de nodige boxen. Voelt goed om dat te gaan minderen. Alles verzamelen gaat simpelweg niet.
verzamelaar van wereldmunten

Marc Wijntjes
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marc Wijntjes » 30 dec 2016, 20:28

Mijn allereerste munten waren 10 Indonesische munten die ik tegelijk kreeg, maar daarna duude het nog z'n 1,5 jaar tot dat meer munten kreeg.
Groet Marc

vutter
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door vutter » 12 apr 2017, 17:39

Ben lang weggeweest maar ben weer paraat. Mijn eerste oude munt vond ik toen ik een jaar of 10 was, nu 60 jaar geleden. Ons huis bevond zich op 300 meter afstand van een fort uit de 80 jarige oorlog.
Het was gebouwd door de Spanjolen en werd bevolkt door duizenden soldaten die ook kampementen hadden op de plek waar onze straat zich bevond. Wij groeven gaten in de grond om hutten te bouwen en
kwamen van alles tegen uit die tijd. Ook handen vol koperen munten van Philips, de zilveren werden door Pa verzilverd natuurlijk. Maar of mijn eerste nu een Oord of een Denier is geweest dat weet ik niet meer.
Ik vond toen de munten met de Provinciale teksten te gek. Helaas is de hele verzameling verloren gegaan toen ik naar de grote vaart ging en mijn moeder naar een flat verhuisde. De schade heb ik de laatste 35 jaar
met de detector weer ruimschoots goedgemaakt.

Ed.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 15 apr 2017, 16:33

Mijn allereerste munt dat weet ik niet meer, het zal een wereldmuntje geweest zijn ik was heel jong.
Maar mijn allereerste groot zilverstuk dat weet ik nog dat was een 250 Frank van Koning Boudewijn zie foto gekregen van mijn meter.
Maar wat eigenlijk mijn petieterig verzameling een boost gegeven heeft was een schenking van de kranten madam.
Toen ik wat zat te spelen met mijn wereld muntjes kwam de vrouw binnen en vroeg aan mijn moeder of ik daar interesse voor had.
Mijn moeder knikte en de week daarop kreeg ik een grote pot met verschillende wereld muntjes en mijn hobby voor het leven was geboren.
Aan dit mooi avontuur zou ik nog later veel mijn broek scheuren door verkeerde, valse en zwaar overbetaalde munten aan te kopen. :lach:
Veel van mijn leeftijdsgenoten die ik later leerde kennen in de club te Dendermonde zijn afgehaakt om die reden.
Maar de volhouder wint denk ik dan. :lach:
Ik zie nu in onze club ondanks de prijzen voor munten die aan het dalen zijn, uitgezonderd voor top kwaliteit.
Munt verzamelen stilletjes aan weer een hobby word voor welgestelde mensen. ja jonge mensen hebben dag van vandaag andere interesses en zaken aan hun hoofd. :thuink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PietjePuk190
Donateur
Donateur
eBay:

Bericht door PietjePuk190 » 15 apr 2017, 21:08

Mijn allereerste biljet (dat mag hier ook wel he?) waar het verzamelen mee begonnen is was een zwaar vervuilde 5 gulden 1966 die ik begin jaren '90 bij mijn vakantiebaantje in een friettent bij de Efteling per toeval aangeboden kreeg. Ik had zoiets nog nooit gezien, maar het leek genoeg op een 5 gulden 1973 om het als echt te herkennen. Ze hadden daar al snel door dat ik vrij getalenteerd was in hoofdrekenen, dus lieten ze mij steeds kassadiensten draaien. Daar kwam ik af en toe nog meer interessant spul tegen en zo is het begonnen :) Uiteraard wisselde ik die biljetten dan in overleg met de baas om met "geaccepteerde valuta" uit eigen zak. Hadden zij ook liever natuurlijk. Die allereerste 5 gulden heb ik nog steeds, al heb ik recentelijk wel een UNC exemplaar opgedoken voor in het album. Zit er aan te denken om die originele eens in perspex te laten gieten of zoiets, en er een echte trofee van te maken :) Waar zou je zoiets kunnen laten doen eigenlijk?
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993

PietjePuk190
Donateur
Donateur
eBay:

Bericht door PietjePuk190 » 19 apr 2017, 19:16

Hmm, heb inmidels antwoord van een bedrijfje dat het wel wil doen (veel bedrijven doen dit alleen business-to-business, i.e. niet voor particulieren). Kosten € 239,95 ex. BTW, ex. verzendkosten :shock: Dat wordt dus 300 euro, dat gaat me veel te ver. Heeft iemand anders hier ervaring mee? :?:
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 19 apr 2017, 21:39

Tussen twee plaatjes perspex plaatsen en er een mooie dichte rand omheen maken (die ook nog een beetje klemt)? Lijkt het ook één blok. Stuk goedkoper. :thumb up:

PietjePuk190
Donateur
Donateur
eBay:

Bericht door PietjePuk190 » 19 apr 2017, 22:54

Nja, of een fotolijstje of zo, maar dat vind ik ook weer zo gewoontjes. Anyway: ik heb het op het internationale IBNS forum gevraagd :)

Kunnen we het hier verder weer over jullie allereerste munt hebben :thumb up:
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993

CorioCoins
Donateur
Donateur
eBay:

Bericht door CorioCoins » 20 apr 2017, 00:02

Mijn allereerste munt kan ik me niet herinneren (ik heb lang geleden tot mijn spijt mijn beginverzameling verkocht)
Inmiddels heb ik wel weer elke munt (althans niet dezelfde maar wel van gelijke kwaliteit en jaartallen) die in die verzameling zat weer in handen gehad.
Die beginverzameling heb ik wel ruim overtroffen aangezien ik nu de allerhoogste kwaliteiten en proofstukken verzamel.
Een jaar of 9 geleden ben ik weer begonnen met verzamelen na het vinden van enkele munten met de metaaldetector.
Mijn allereerste muntvondst met de detector heb ik wel nog bewaard en zit in een munthouder in mijn Juliana album.

Het is een kwartje 1979 in erbarmelijke kwaliteit.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 apr 2017, 00:38

CorioCoins schreef:Mijn allereerste muntvondst met de detector heb ik wel nog bewaard en zit in een munthouder in mijn Juliana album.

Het is een kwartje 1979 in erbarmelijke kwaliteit.
Prachtig :klap: dan heb je het beter gedaan dan mij.
Ik heb heel wat opgegraven maar een munt was er niet bij. :lach:
Wat wil je met een defecte MD. :(

CorioCoins
Donateur
Donateur
eBay:

Bericht door CorioCoins » 20 apr 2017, 00:59

Ik zal een slechte grap maken, bij voorbaat mijn excuses.
Zitten er wel batterijen in uw detector :lollig: Slechte humor mbt tot onze zuiderburen (in mijn geval westerburen)

Ik zoek tegenwoordig overigens niet meer heel vaak simpelweg omdat ik geen tot weinig tijd heb om te zoeken en ik het leuker vind om muntjes op internet te zoeken.
Een mooie munt kunnen kopen voor een lage prijs geeft meer voldoening dan de hele dag lipjes en spijkers opgraven.

Maar mocht u de batterijen vervangen hebben en de detector blijkt het weer te doen,
dan bent u uitgenodigd om een keer in Nederland te komen zoeken (hier kan dat nog zonder vergunning in België helaas niet meer)
Het mag ook gewoon als hij echt defect is, ik leen de detector graag uit, zolang ik maar niet hoef te graven ;-)

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 apr 2017, 11:50

CorioCoins schreef:Zitten er wel batterijen in uw detector
Nee ik denk niet dat dat het probleem was.
Toen ik besloot om een MD aan te kopen vroeg de verkoper hoe intensief ga je zoeken.
Ik vertelde hem dat ik minstens 3 dagen per week op schatten jacht zou gaan.
Drie maal per week dat is wel heel veel zei de verkoper, dan ga je vlug met lege batterijen zitten en word het een dure onderneming.
Je hebt geluk deze week is mijn nieuwste MD binnen gekomen, werkt niet op batterijen maar met een stekker.
Dan kun je lang zoeken zonder dat je je moet zorgen maken dat je MD gaat uit vallen.
De verkoper merkte op dat ik me toch wat zorgen maakte en niet direct overtuigd was.
Weet je wat zei de verkoper, ik zie dat je een aardige kerel bent ik geef je een verlengsnoer van 50 meter op haspel er gratis bij.
Ja toen ik dat hoorde dacht ik dit is een koopje, en heb ik niet langer meer getwijfeld en heb ik mijn eerste en ook laatste MD aangekocht
met alle gevolgen van dien. :gniffel: :gniffel: :gniffel:

Ja, die Belgen moppen daar geraken we nooit meer vanaf. :lach:

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 apr 2017, 13:25

:lach: :thumb up:

CorioCoins
Donateur
Donateur
eBay:

Bericht door CorioCoins » 20 apr 2017, 13:34

:lollig: froggy :lollig:

Zoals gezegd je bent welkom in Zuid-Limburg (NL) met detector en haspel ;-)

Spengler7
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Spengler7 » 31 mei 2017, 14:33

Leuk om al die verhalen te lezen :lach:

Mijn allereerste munt begon eigenlijk met een lotje van meerdere muntjes. Ik kreeg ze van de vader van mijn toenmalige vriendinnetje. Allemaal zinken munten uit Oostenrijk (5 en 10 Groschen) van de jaren '50 en '60, maar er zat één muntje van 5 reichspfennig tussen uit 1941, dáár begon het voor mij mee. We schrijven het jaar 1994 en ons dorp was die herfst 50 jaar bevrijd van de Duitsers. Het was tastbare geschiedenis en ik vond het geweldig.

Die zomer hebben mijn toenmalige vriendinnetje en ik aardig wat uurtjes gespendeerd aan het oppoetsen van al die muntjes met koperpoets en een katoenen theedoek... ik was 11 en wist nog niet zo veel over het reinigen van munten :angel:

Het duurde dan ook niet lang voordat ik actiever ben gaan verzamelen. Eerst allerhande muntjes gekregen van vrienden en familie die van vakantie terugkwamen, maar tegenwoordig heb ik het beperkt tot Nederland (t/m de gulden), Duitsland (tot 1945) en de Verenigde Staten van Amerika (tot 2000).

Bijna alle munten die buiten dat bereik vielen heb ik met de gemiddelde kiloprijs van de hand gedaan... maar dat ene muntje, waar met mee begonnen is, dat heb ik nog steeds greeny

Mijn eerste aangekochte munt was overigens het zilveren tientje van 1994, dat ik van mijn zakgeld kocht :lach:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 31 mei 2017, 23:17

Spengler7 schreef:ik was 11 en wist nog niet zo veel
iK dacht eerst het zal over meisjes gaan :hahaha:
Welkom op het forum, groeten Luc. :wave:

Terug naar “Munten algemeen”