Zeldzame en bijzondere circulatie vondsten

In deze rubriek kun je berichten plaatsen over de in circulatie gevonden euromunten.

Moderator: Stephan O

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Zeldzame circulatie vondsten

Bericht door euromunter » 16 mei 2012, 08:29

Kingz schreef:Maar wat kwam ik net tegen in de portemonnee, de eerste voor mij uit Monaco toch leuk om te krijgen aangezien ik ze niet zal kopen.
De kwaliteit interesseert me niet zoveel, en de oplage weet ik niet dit kon ik zo nergens vinden vreemd genoeg op internet.
1 cent: 327.200
2 cent: 373.400
5 cent: 300.000

Oplagecijfers zijn van 2001, munten zijn bestemd voor de circulatie. Deze zaten ook in de starterkits van Monaco.

Groeten Paul

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 17 mei 2012, 19:16

1 Euro Nederland 2008 in Proof geslagen, dus mat relief en glanzende achtergrond. Kan dit als zeldzaam beschouwd worden?
123

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 07 jun 2012, 19:41

Vandaag wat onverwacht twee zeldzame exemplaartjes gevonden tijdens het doorzoeken van de bib opbrengst van mei: 2 x 50 cent Finland 2003!
Ik had niet verwacht dat deze zo zeldzaam zouden zijn, maar het jaartal was me nog niet eerder opgevallen, dus toch eens opgesnord: 543.500 exemplaren maar! Als je er dan twee vindt in een kassa, én ook nog eens vier exemplaren van 2000... vreemd, zijn er Finse bibliefhebbers? ;)
Daarnaast ook nog een Italiaanse EMU, niet zo zeldzaam (net geen 2 miljoen) , toch leuk! :D

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 10 jun 2012, 15:40

Mijn zus blijft het - helaas voor mij, ;) - opmerkelijk goed doen, of toch haar collega's. Vandaag: 2 euro Monaco 2002, op 456.000 exemplaren!

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 10 jun 2012, 15:52

Gisteren bij DDVDM gekregen als wisselgeld:

1 euro Belgie 2008 UNC
2 euro Nederland 2005 UNC (met kleine krasjes, vermoedelijk van andere euro's of 2 euro's)
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 10 jun 2012, 15:53

Lotus07 schreef:Gisteren bij DDVDM gekregen als wisselgeld:

1 euro Belgie 2008 UNC
2 euro Nederland 2005 UNC (met kleine krasjes, vermoedelijk van andere euro's of 2 euro's)
UNC? En je hebt het als wisselgeld gekregen?
Dan is het volgens mij geen UNC meer.
- alles voor de euro uit Nederland.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 10 jun 2012, 15:56

Naja, ze zien er UNC uit, ze hebben namelijk de UNC glans nog.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 10 jun 2012, 16:04

Lotus07 schreef:Gisteren bij DDVDM gekregen als wisselgeld:

1 euro Belgie 2008 UNC
Nog een keer dit onderstrepen : Zeldzame circulatievondsten
- 1 euro Belgie 2008 : 5.000.000 stuks.. -> daar kun je de straat mee leggen!
- 2 euro Nederland 2005 is wel een zeldzame, maar UNC als wisselgeld kan gewoon niet!

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 10 jun 2012, 16:30

Komt misschien ook dat je hem vaker vind in Belgie dan in Nederland. Hier is hij best schaars.

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 11 jun 2012, 11:05

stilte schreef:Vandaag wat onverwacht twee zeldzame exemplaartjes gevonden tijdens het doorzoeken van de bib opbrengst van mei: 2 x 50 cent Finland 2003!
Ik had niet verwacht dat deze zo zeldzaam zouden zijn, maar het jaartal was me nog niet eerder opgevallen, dus toch eens opgesnord: 543.500 exemplaren maar! Als je er dan twee vindt in een kassa, én ook nog eens vier exemplaren van 2000... vreemd, zijn er Finse bibliefhebbers? ;)
Daarnaast ook nog een Italiaanse EMU, niet zo zeldzaam (net geen 2 miljoen) , toch leuk! :D
Mooie vangsten :thumb up:
Jouw post heeft er wel voor gezorgd dat ik ook het lijstje met oplages erbij heb gepakt met deze circulatievondsten tot resultaat.
Finland 20 cent 2006 - oplage 924.400
Finland 20 cent 2009 - oplage 936.500
Er zijn er nog bijna een miljoen van maar toch leuk om te hebben. ;) Maar deze hieronder vielen me wel op.
Finland 5 cent 2004 - oplage 506.000
Finland 1 euro 2003 - oplage 543.500
Met net iets meer dan dan een half miljoen mag ik het wel zeldzame circulatievondsten noemen.
Groeten Finny
-Het verzamelen van de Finse euromunten in Unc, Bu en Circulatie kwaliteit.
-Het verzamelen van de 2 euro cc (Circulatie en Unc kwaliteit).
-Het verzamelen van de Nederlandse 5 euro coincards.
Elke Finse munt is er een.

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 11 jun 2012, 11:15

Dat zijn ook heel erg mooie! :D
En dan vergeet je nog die Portugees van vandaag, want ook daarvan zijn er maar 1 miljoen! Gelet op de afkomst (Portugal) én aard (CC)... ik reken dat toch zeker tot de zeldzamere vondsten hoor!

Ikzelf kijk in elk geval erg vaak de juiste oplage na, toch wanneer ik een jaartal tegenkom dat ik niet eerder lijk te hebben gezien. Er zijn best wel wat munten die, ondanks het feit dat ze eerder "banaal" lijken, toch behoorlijk zeldzaam kunnen zijn (niet meer dan enkele 100.000-en). De Finnen staan daarbij op kop, maar heel wat landen hebben wel enkele uitzonderlijke exemplaren, zoals die Belgische 10 cent 2002, de Nederlanders,... Het loont dus echt wel de moeite al je muntjes minutieus te onderzoeken. ;)

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 11 jun 2012, 11:23

Finny schreef:Met net iets meer dan dan een half miljoen mag ik het wel zeldzame circulatievondsten noemen.
Waarom zou je meer dan een half miljoen nog zeldzaam noemen? Ik snap daar echt de logica niet van.
De hele waarde van het begrip zeldzaam gaat weg als je dit soort massaproducties ook zeldzaam gaat noemen.

Luit

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 11 jun 2012, 11:42

llinde schreef:
Finny schreef:Met net iets meer dan dan een half miljoen mag ik het wel zeldzame circulatievondsten noemen.
Waarom zou je meer dan een half miljoen nog zeldzaam noemen? Ik snap daar echt de logica niet van.
De hele waarde van het begrip zeldzaam gaat weg als je dit soort massaproducties ook zeldzaam gaat noemen.

Luit
Zeldzaam is eigenlijk de verkeerde woordkeuze. Maar met net iets meer dan een half miljoen zijn ze wel schaarser dan vele andere massa-geproduceerde munten.
De echte zeldzamere munten zijn voor mij die een oplage hebben van 300.000 of minder.

Hoe staat dat eigenlijk tegenover de 2 euro cc? Vanaf welke oplage heb je echt een schaars exemplaar te pakken?
Groeten Finny
-Het verzamelen van de Finse euromunten in Unc, Bu en Circulatie kwaliteit.
-Het verzamelen van de 2 euro cc (Circulatie en Unc kwaliteit).
-Het verzamelen van de Nederlandse 5 euro coincards.
Elke Finse munt is er een.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 11 jun 2012, 11:55

Finny schreef:
llinde schreef:

Luit
Zeldzaam is eigenlijk de verkeerde woordkeuze. Maar met net iets meer dan een half miljoen zijn ze wel schaarser dan vele andere massa-geproduceerde munten.
De echte zeldzamere munten zijn voor mij die een oplage hebben van 300.000 of minder.

Hoe staat dat eigenlijk tegenover de 2 euro cc? Vanaf welke oplage heb je echt een schaars exemplaar te pakken?
Voor mij persoonlijk valt voor de 2euro cc alle munten onder zeldzaam die simpelweg niet in circulatie werden gebracht.
Maar ook hierover kan terug gediscussieerd worden (denk aan Finland 2004)..

mvg kevin

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 11 jun 2012, 11:59

llinde schreef:

Luit
Omdat, mijn beste, het woord "zeldzaam" gevolgd wordt door het woord "circulatievondsten". Dit hele subforum draait om circulatievondsten, dus het heeft geen zin om enkel die munten die helemaal niet meer thuis horen in de circulatie als "zeldzaam" te gaan beschouwen. Het begrip "zeldzaam" dient zoals steeds afgewogen te worden tegenover hetgeen je als "normaal" kan beschouwen, en in dit geval zijn "normaal" onder meer de Italiaanse munten uit 2002, waarvan de meesten in aantallen > 1 miljard zijn geslagen. Ik denk dat munten met een slagaantal < 1 miljoen dan best nog als relatief zeldzaam bestempeld kunnen worden, zeker indien niet eens afkomstig van een van de buurlanden.

Om een voorbeeld te geven: ikzelf keer al jaren elke munt om, zoals al duidelijk mocht zijn. Ik houd in een lijstje mijn meest "zeldzame" munten bij, en dit dus sinds vele jaren. Welnu, daarvan heeft er geen enkele een slagaantal < 500.000, en slechts 8 een aantal < 1 miljoen. Op de vele munten die ik al heb nagekeken, lijkt me dit toch een behoorlijk klein aantal. En hoewel de discussie altijd semantisch zal blijven, voor mij zijn die 8 munten op de vele duizenden tot tienduizenden die ik in 10 jaar tijd heb bekeken, best wel als zeldzaam te bestempelen.
Maar misschien krijgen sommigen wel elke dag zulke uitzonderlijke munten in handen... dan begrijp ik best dat mijn grens niet zoveel voorstelt.
Enkel munten die niet voor circulatie bestemd zijn, of de misslagen meetellen, lijkt mij in elk geval een stap te ver. Dan kan je dit topic misschien beter meteen afsluiten (misslagen horen sowieso in een ander subforum thuis)? Het bespaart ons in elk geval verdere discussie. ;)

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 11 jun 2012, 12:06

Yosoyke schreef: Voor mij persoonlijk valt voor de 2euro cc alle munten onder zeldzaam die simpelweg niet in circulatie werden gebracht.
Maar ook hierover kan terug gediscussieerd worden (denk aan Finland 2004)..

mvg kevin
Zonder te moeilijk te willen doen hoor, maar dat is nu net wat ik bedoel. Als je enkel die munten gaat meetellen die nooit voor circulatie werden bedoeld, dan horen ze hier eigenlijk zelfs niet thuis in een topic over circulatievondsten. Voor mij zijn dit de "ongelukjes", die eigenlijk niet hadden mogen gebeuren. Het gaat hier tenslotte nog steeds over het begrip "circulatie", dus ik blijf het zeer vreemd vinden dat sommigen toch alle voor circulatie geslagen munten bij voorbaat uitsluiten, niet?
Al blijft het een louter semantisch iets... bewijze de andere woordkeuzes zoals "schaars",... ;)

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 11 jun 2012, 12:12

Yosoyke schreef:Voor mij persoonlijk valt voor de 2euro cc alle munten onder zeldzaam die simpelweg niet in circulatie werden gebracht.
Op zich vind ik dat een goed uitgangspunt, munten die niet bedoeld waren voor circulatie en er toch in zijn terechtgekomen.
Hier zijn al voorbeelden genoeg van te noemen.
Als je begint om de minder vaak voorkomende munten ook zeldzaam te noemen, dan moet je voor de echt zeldzame weer een andere term bedenken zoals bijvoorbeeld "extreem zeldzaam".
Je zou ook in een catalogus kunnen kijken wat er voor prijs bij gecirculeerde munten staat, bij de meeste euromunten is dat gewoon nominaal en wordt dus niet als zeldzaam beschouwd.
Hiermee heb je overigens de beoordeling voor een deel aan de catalogusmaker overgelaten, maar daar zal je bijvoorbeeld wel zien dat de Finse 2004 CC een hogere waarde heeft dan nominaal.

Luit

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 11 jun 2012, 12:30

Hoewel ik het niet eens ben met het criterium op zich, blijf ik wel voorstander om een duidelijk criterium naar voor te schuiven. Dit topic blijft anders onnodige discussies uitlokken, niet. ;) De term "zeldzaam" zal anders altijd wel voor uiteenlopende interpretaties blijven zorgen, met discussies tot gevolg (waarvoor dit topic toch niet bedoeld is).

Indien jullie de term willen invullen zoals hierboven voorgesteld, lijkt het me wel handig ergens een lijstje te plaatsen met al dan niet zeldzame munten. Ikzelf beschik niet over een catalogus, en ga me die hier ook niet voor aanschaffen, en ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn?
Voorlopig onthoud ik me dus maar van dit topic.

tli
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door tli » 22 sep 2012, 23:22

Mijn zeldzaamste eurovondst tot nu toe: de 2 euro van belgie uit 1999.... die eigenlijk alleen in de introset hoorde te zitten. Dus of iemand heeft een gat in zijn album waar deze munt hoorde, of er is toch een restpartij in de circulatie gekomen.

Gr Thijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 23 sep 2012, 12:41

tli schreef:Mijn zeldzaamste eurovondst tot nu toe: de 2 euro van belgie uit 1999.... die eigenlijk alleen in de introset hoorde te zitten. Dus of iemand heeft een gat in zijn album waar deze munt hoorde, of er is toch een restpartij in de circulatie gekomen.

Gr Thijs
Prijs jezelf gelukkig man! Met een oplage van 55.000 zou deze NOOIT in de circulatie mogen komen, of het betreft een verzamelaar zonder enige kennis van zaken! Zonde om zo'n zeldzaam muntje in circulatie te brengen, maar super voor jou om dit te vinden natuurlijk!

Ps, is nog steeds mijn favoriet muntje en zal dit waarschijnlijk altijd blijven!

Mvg Kevin

Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol » 28 sep 2012, 16:42

Vandaag 50 eurocent Vaticaanstad uit 2010 terug gekregen in de supermarkt :wave:

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 28 sep 2012, 17:07

Zeer leuke vondst!

Maar op nu te spreken van een zeldzame vondst... Oplage voor circulatie bedraagt bijna 2,2 miljoen munten :thuink:

Groeten Paul

Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol » 28 sep 2012, 17:12

euromunter schreef:Zeer leuke vondst!

Maar op nu te spreken van een zeldzame vondst... Oplage voor circulatie bedraagt bijna 2,2 miljoen munten :thuink:

Groeten Paul
Ok sorry, ik had er nog nooit 1 gevonden in circulatie. Maar gelukkig kom jij ze regelmatig tegen. :knipoog:

tli
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door tli » 29 sep 2012, 11:02

een vondst van een muntje uit het vaticaan is altijd leuk, gefeliciteerd Diocol!

het lijkt er een beetje op dat bijna iedere munt hier als niet zeldzaam wordt geclassificeerd... maar moet je voor die conclusie het betreffende oplageaantal niet in relatie zien tot het totaal aantal euromunten dat inmiddels in circulatie is gebracht? en in relatie tot het aantal personen dat in de eurozone woont? een nederlandse gulden waar er 1 miljoen van werden geslagen was relatief niet zeldzaam, een euromunt waar er 1 miljoen van zijn is in mijn optiek relatief wel zeldzaam....

heeft iemand cijfers over het totale aantal inwoners van de eurozone en het totaal aantal munten (tot en met 2011 o.i.d.)? ben benieuwd!

Gr Thijs

squarecoin
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door squarecoin » 29 sep 2012, 12:48

cirka 430.000.000 mensen plus minus een paar

sc

Terug naar “Eurodiffusie”