Zeldzame en bijzondere circulatie vondsten

In deze rubriek kun je berichten plaatsen over de in circulatie gevonden euromunten.

Moderator: Stephan O

Dick
Superlid
Superlid

Re: Zeldzame circulatie vondsten

Bericht door Dick » 14 mei 2012, 16:43

@ Luit.

Klopt 5 miljoen is inderdaad niet echt schaars te noemen, maar waar zou je dan de grens moeten trekken tussen wel en niet schaars, ik zelf denk aan een slagaantal van 200.000 of lager.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 14 mei 2012, 17:20

Grenzen leggen is moeilijk, maar die 200.000 komt beter in de buurt.
Er zullen overigens genoeg muntenverzamelaars zijn die alles boven de 1000 munten nog een massaoplage vinden.

Luit

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 14 mei 2012, 17:48

llinde schreef:Grenzen leggen is moeilijk, maar die 200.000 komt beter in de buurt.
Er zullen overigens genoeg muntenverzamelaars zijn die alles boven de 1000 munten nog een massaoplage vinden.

Luit
Die muntenverzamelaars zijn dan duidelijk geen euromunten verzamelaars :lollig:

Groet
Dick

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 14 mei 2012, 18:33

Het is me ook opgevallen dat er hier meer en meer gedacht wordt om zeldzame munten te vinden dan dat ze er effectief zijn..
Zal binnenkort dit topic eens wat opkuisten en de echte zeldzame er terug laten uitspringen..

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 14 mei 2012, 19:17

De munt ziet er nog heel nieuw uit, alsof deze zo uit de rol kwam.
Hier een foto:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lotus07 op 16 aug 2012, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 14 mei 2012, 19:40

Lotus07 schreef:De munt ziet er nog heel nieuw uit, alsof deze zo uit de rol kwam.
Hij ziet er inderdaad erg mooi uit voor een circulatiemunt, ik zou willen dat ik ze in deze kwaliteit dagelijks tegen kwam, erg mooie vangst. :thumb up: :thumb up:

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 14 mei 2012, 21:27

Heb dit topic nu al wat properder gemaakt, maar post tot op vorige week nog niet aangekomen.
VInd het belangrijk dat dit berichtje ook eens bekeken wordt van Luit :
llinde schreef:Grenzen leggen is moeilijk, maar die 200.000 komt beter in de buurt.

Luit
Het is inderdaad leuk om zeldzame muntjes te vinden, maar muntjes die een oplage hebben van 5.000.000 is niet echt zeldzaam. Voor de persoon zelf kan dit natuurlijk wel leuk zijn, daar niets op tegen !

Ook kwam ik nog deze post tegen:
koenmunten schreef:Zullen we in die topic ook afbeeldingen van de gevonden munten toevoegen. Dan wordt het een stuk interessanter en leuker om te lezen. Ik viel nu bijna in slaap tijdens het lezen :knipoog: maar misschien ben ik het type verzamelaar die kijken maar munten leuker vindt dan er alleen over te praten... net zoals ik de voetbalwedstrijd belangrijker vind dan de derde helft...
Misschien zou het dan inderdaad wel leuk zijn om zo ook eens wat meer fotootjes mogen verschijnen. Het zijn zeldzame muntjes die hier besproken worden dus zou het ook leuk zijn om deze eens in beeldmateriaal te delen met andere forumleden !

mvg Kevin

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 14 mei 2012, 21:30

llinde schreef:
Kingz schreef: staat als duurste aangegeven van Italie in de almanak :P
Ben wel nieuwsgierig waar je dit vandaan haalt, volgens de catalogus van Schön is de waarde van alle 10 cent Italiaanse munten in omloopkwaliteit gewoon nominaalwaarde en zijn ze ongecirculeerd onafhankelijk van het jaartal 50 cent.

Luit

Als je goed leest, dan zeg ik via de almanak... de muntalmanak wel te verstaan. heeft geen andere naam bij mijn weten?
En wat betreft de schaarsheid, dat weet ik verder niet er staan geen slag aantallen bij. Maar ik ga uit van de prijzen die worden aangegeven, dan zie ik deze veruit als duurste in unc inderdaad. Maar ik weet dat deze echt wel wat meer op kan leveren dan 10 cent. Je zei dit toen ook al in dit topic over Spanje 50 cent 2002, welke ook als duurste staat aangegeven.Desalniettemin vind ik dat deze echt wel in dit topic genoemd mogen worden, en het gaat niet om zeldzame munten maar circulatievondsten!

Ik vraag mij dan ook af welke zeldzame circulatievondsten er dan daadwerkelijk zijn gedaan?

Hier kan over gediscussieerd worden wat jij of ik wel / niet vind dat in het topic kan, maar dan kan je hem net zo goed sluiten... :eeeh:
Anyways ik ben gelukkig geen fanatiek euroverzamelaar, ik zou daar nog geen eurocent extra aan uitgeven..
maar ik ben er blij mee en hij gaat gewoon bij de rest van de "zeldzame" euro's :sarcasm1:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 14 mei 2012, 22:04

@ Kevin: is het dan misschien nuttig om aan het begin van dit topic enkele richtlijnen te plaatsen? Bijvoorbeeld, wat zien we als uiterste slagaantal of zo? Maar ook dat zegt niet altijd alles, want ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat bijvoorbeeld een 2 euro CC van Finland krijgen, best wel uitzonderlijk is, al hebben die relatief hoge slagaantallen voor wie de grens op 200.000 zou willen leggen. ;)
Een beetje omkadering mag altijd wel natuurlijk.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 14 mei 2012, 22:13

Het is zoals je zegt, de ene interpreteert 'zeldzaam' wat anders dan de andere. Maar ook deze munt van Finland is inderdaad wel tamelijk zeldzaam te noemen, met zijn oplage van 1.000.000 Laten we zeggen dat iedereen toch wel zelf kan beslissen welke vondst er nu al dan niet zeldzaam is. Maar oplages van 5.000.000 zijn niet zeldzaam te noemen toch vind ik.

Als je zo bekijkt van welke oplages er in 2012 allemaal uitkomen zijn er veel munten dan zeldzaam te noemen. Hopelijk vinden we er dan enkele terug in dit topic, maar oplages van om en bij de 5.000.000 kunnen we besluiten dat deze niet echt zeldzaam zijn eh.

mvg Kevin

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 14 mei 2012, 23:22

kan ik volledig inkomen, maar zoals gezegd in mijn post ik had geen idee van aantallen die staan niet in de muntalmanak.
Had ik eventueel op kunnen zoeken op het net, maar geen tijd voor genomen...

Maar wat kwam ik net tegen in de portemonnee, de eerste voor mij uit Monaco toch leuk om te krijgen aangezien ik ze niet zal kopen.
De kwaliteit interesseert me niet zoveel, en de oplage weet ik niet dit kon ik zo nergens vinden vreemd genoeg op internet.
Maar de prijs in de almanak zegt mij dat deze toch wel schaarser is. :thuink: Of ie zeldzaam genoeg is voor dit topic laat ik aan jullie over verder...
Ik heb er op zijn minst even snel een foto bij gedaan, gezien daar om gevraagd wordt. :lol:

Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 15 mei 2012, 07:42

Mooie munt! :thumb up:

Voor de leden die op filanumis aanwezig waren, er waren heel veel van dat soort munten in omloop.
Bij de kassa kreeg ik deze terug toen ik wat euro's wile omwisselen en op de kraampjes zelf waren ook heel veel van dat soort munten aanwezig. Zo kwam mijn vriend de 2 euro Erasmunt tegen, Belgie 2012 50 cent (ook met UNC glans) en een 20 Nederland 2008 (wederom met UNC glans). Er waren dus vrij veel van dat soort munten in omloop, zeker als je bij de kassa stond had je grote kans zo'n 1 euro te bemachtigen.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 mei 2012, 08:49

Lotus07 schreef: Zo kwam mijn vriend de 2 euro Erasmunt tegen, Belgie 2012 50 cent (ook met UNC glans) en een 20 Nederland 2008 (wederom met UNC glans). Er waren dus vrij veel van dat soort munten in omloop, zeker als je bij de kassa stond had je grote kans zo'n 1 euro te bemachtigen.
En dit zijn dus ook stuk voor stuk geen zeldzame vondsten. Als je in het eerste bericht leest gaat het daar om een San Marino munt en vraagt de poster om soortgelijke ervaringen, dus niet om alle wat minder vaak voorkomende munten.
De gevonden Monaco munt van Kingz is zo'n voorbeeld, de Italiaanse 10 cent van 2004 dus niet, die is overigens ook echt niet meer waard dan 10 cent als deze in omloop wordt gevonden.

Ik heb er een hekel aan om precies grenzen te stellen, als je naar oplagecijfers kijkt zou ik zelf zeggen bij minder dan een half miljoen voor buitenlandse euromunten en minder dan 250.000 voor Nederlandse euro's.

Dit neemt niet weg dat het altijd leuk is voor de vinder om een wat minder vaak gevonden munt tegen te komen, maar daardoor wordt dit nog niet zeldzaam.

Luit

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 15 mei 2012, 15:49

Nee, ik wilde ze ook niet melden als zeldzame vondsten, maar als voorbeeld van wat voor soort kwaliteit munten je kon vinden op Filanumis, ze zagen er namelijk allemaal nog als nieuw uit. Net als mijn Nederlandse 1 euro.

munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 15 mei 2012, 20:47

als gene die dit topic heb gestart wil ik wat toevoegen aan de discussie wat zeldzaam is.

Wat in mijn ogen zeldzame vondst is en de reden dat ik even melden/ vroeg aan mede forum leden. Munten zoals uit monaco vaticaan san marino zijn geen munten die je normaal gesproken tegen zou horen te komen in het gewone betalings verkeer. En niet alleen de 3 mini staatjes maar denk bijvoorbeeld aan belgie 2 euro munt 1999 is ook geen munt die je hoort te vinden in de circulatie aangezien die alleen voor de setjes gemaakt is maar ook die zwerft rond in de circulatie en zou ik wel wille bestempelen als zeldzame circulatie vondst. Een munt die voor circulatie is geslagen met lage oplage is in mijn ogen niet echt zeldzaam het is welliswaar een bijzondere vondst omdat die zo weinig voorkomt maar iets wat wellicht al in kleine aantallen voor komt en dan ook nog eens niet voor het betalings verkeer is bedoeld is in mijn ogen toch wel zeldzaam.

Dit is uit welk punt ik zeldzaamheid zie van vondsten in de circulatie.

ik vind trouwens dat er leuke dingen tussen zitten zoals die munt uit monaco 2001. ik heb hem moeten aanschaffe om in de verzameling te hebben maar blijkbaar had ik beter moeten zoeken in mijn portomonee je weet maar nooit ! geduld is een schone zaak zeggen ze dan

ben benieuwd naar toekomstig vondsten !!

ik had zelf trouwens tijdje geleden ook nog een zeldzame vondst die nu inmiddels niet meer zeldzaam is. Ik vond in circulaite de TJE van malta opzicht niet bijzonder echter ik vond hem 2 weken voor dat die officeel uit zou komen dat maakte het tot een misschien zeldzame maar zeker leuke en opmerkelijke vondst
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 16 mei 2012, 08:29

Kingz schreef:Maar wat kwam ik net tegen in de portemonnee, de eerste voor mij uit Monaco toch leuk om te krijgen aangezien ik ze niet zal kopen.
De kwaliteit interesseert me niet zoveel, en de oplage weet ik niet dit kon ik zo nergens vinden vreemd genoeg op internet.
1 cent: 327.200
2 cent: 373.400
5 cent: 300.000

Oplagecijfers zijn van 2001, munten zijn bestemd voor de circulatie. Deze zaten ook in de starterkits van Monaco.

Groeten Paul

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 17 mei 2012, 19:16

1 Euro Nederland 2008 in Proof geslagen, dus mat relief en glanzende achtergrond. Kan dit als zeldzaam beschouwd worden?
123

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 07 jun 2012, 19:41

Vandaag wat onverwacht twee zeldzame exemplaartjes gevonden tijdens het doorzoeken van de bib opbrengst van mei: 2 x 50 cent Finland 2003!
Ik had niet verwacht dat deze zo zeldzaam zouden zijn, maar het jaartal was me nog niet eerder opgevallen, dus toch eens opgesnord: 543.500 exemplaren maar! Als je er dan twee vindt in een kassa, én ook nog eens vier exemplaren van 2000... vreemd, zijn er Finse bibliefhebbers? ;)
Daarnaast ook nog een Italiaanse EMU, niet zo zeldzaam (net geen 2 miljoen) , toch leuk! :D

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 10 jun 2012, 15:40

Mijn zus blijft het - helaas voor mij, ;) - opmerkelijk goed doen, of toch haar collega's. Vandaag: 2 euro Monaco 2002, op 456.000 exemplaren!

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 10 jun 2012, 15:52

Gisteren bij DDVDM gekregen als wisselgeld:

1 euro Belgie 2008 UNC
2 euro Nederland 2005 UNC (met kleine krasjes, vermoedelijk van andere euro's of 2 euro's)

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 10 jun 2012, 15:53

Lotus07 schreef:Gisteren bij DDVDM gekregen als wisselgeld:

1 euro Belgie 2008 UNC
2 euro Nederland 2005 UNC (met kleine krasjes, vermoedelijk van andere euro's of 2 euro's)
UNC? En je hebt het als wisselgeld gekregen?
Dan is het volgens mij geen UNC meer.
- alles voor de euro uit Nederland.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 10 jun 2012, 15:56

Naja, ze zien er UNC uit, ze hebben namelijk de UNC glans nog.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 10 jun 2012, 16:04

Lotus07 schreef:Gisteren bij DDVDM gekregen als wisselgeld:

1 euro Belgie 2008 UNC
Nog een keer dit onderstrepen : Zeldzame circulatievondsten
- 1 euro Belgie 2008 : 5.000.000 stuks.. -> daar kun je de straat mee leggen!
- 2 euro Nederland 2005 is wel een zeldzame, maar UNC als wisselgeld kan gewoon niet!

mvg Kevin

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 10 jun 2012, 16:30

Komt misschien ook dat je hem vaker vind in Belgie dan in Nederland. Hier is hij best schaars.

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 11 jun 2012, 11:05

stilte schreef:Vandaag wat onverwacht twee zeldzame exemplaartjes gevonden tijdens het doorzoeken van de bib opbrengst van mei: 2 x 50 cent Finland 2003!
Ik had niet verwacht dat deze zo zeldzaam zouden zijn, maar het jaartal was me nog niet eerder opgevallen, dus toch eens opgesnord: 543.500 exemplaren maar! Als je er dan twee vindt in een kassa, én ook nog eens vier exemplaren van 2000... vreemd, zijn er Finse bibliefhebbers? ;)
Daarnaast ook nog een Italiaanse EMU, niet zo zeldzaam (net geen 2 miljoen) , toch leuk! :D
Mooie vangsten :thumb up:
Jouw post heeft er wel voor gezorgd dat ik ook het lijstje met oplages erbij heb gepakt met deze circulatievondsten tot resultaat.
Finland 20 cent 2006 - oplage 924.400
Finland 20 cent 2009 - oplage 936.500
Er zijn er nog bijna een miljoen van maar toch leuk om te hebben. ;) Maar deze hieronder vielen me wel op.
Finland 5 cent 2004 - oplage 506.000
Finland 1 euro 2003 - oplage 543.500
Met net iets meer dan dan een half miljoen mag ik het wel zeldzame circulatievondsten noemen.
Groeten Finny
-Het verzamelen van de Finse euromunten in Unc, Bu en Circulatie kwaliteit.
-Het verzamelen van de 2 euro cc (Circulatie en Unc kwaliteit).
-Het verzamelen van de Nederlandse 5 euro coincards.
Elke Finse munt is er een.

Terug naar “Eurodiffusie”