Uitleg van de rubriek 'Eurodiffusie'.

In deze rubriek kun je berichten plaatsen over de in circulatie gevonden euromunten.

Moderator: Stephan O

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Uitleg van de rubriek 'Eurodiffusie'.

Bericht door Munthunter » 08 jan 2010, 13:57

Eurodiffusie is een mooi woord wat betekent dat men kijkt welke Euromunten er in je portemonnee zitten en waar ze vandaan komen. Het is een wiskundige hobby geworden voor sommige mensen als stoffige docenten die kansberekeningen maken hoe lang een munt uit Cyprus er over doet om in Nederland op te duiken in het betalingsverkeer. Toch zijn er steeds meer 'gewone' mensen die ook geïnteresseerd zijn in de verspreiding van de Euromunten.

Echt gerouleerd geld is soms leuker dan al dat UNC spul, en het laat je polsen ook nog eens bewegen.

Vanaf vandaag kunnen jullie ook op het forum melden welke munten je tegen bent gekomen in je portemonnee. Grijsaard zal deze rubriek bijhouden en de eerste twee topics aanmaken. Deze topics hebben de naam 'In circulatie gevonden Euromunten uit 2009' en 'In circulatie gevonden Euromunten uit 2010'. Echt verder terug gaan is denk ik een onmogelijke klus en je moet natuurlijk ergens beginnen ;)
Voorbeeld schreef:In je portemonnee kom je een 10 Eurocent munt tegen uit Oostenrijk uit 2009. In het topic van Grijsaard 'In circulatie gevonden Euromunten uit 2009' schrijf je onderaan in een nieuw berichtje dat je een 10 Eurocent munt hebt gevonden van Oostenrijk uit 2009 en geef je ook even de datum op van de datum dat je hem hebt gevonden
Yosoyke houdt in zijn eerste bericht van het topic bij welke landen er zijn gevonden, de denominaties, de vinder (forumnaam) en de datum van de ontdekking. Kijk dus altijd even in het eerste bericht van het topic of de munt die je aan wilt melden al niet in het lijstje staat.

Verder is er in deze rubriek ook een topic te vinden waar je berichten in kunt plaatsen waarin je kunt aangeven welke NIET Euromunten in het betalingsverkeer circuleren, denk hierbij aan de Bath, de Lats, de Tenge of een Lira. Kortom de munten die voor een Euromunt worden aangezien. Wellicht dat Yosoyke deze munten ook wil bijhouden, zo niet dan doe ik dat wel :D

Voor vragen of opmerkingen kun je je melden bij Yosoyke of bij mij Munthunter.

Mocht er nog wat te melden zijn, dan zal ik dat in dit topic plaatsen.

Veel succes met deze nieuwe rubriek!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 jan 2010, 14:09

Eindelijk wordt er weer wat aan lichaamsbeweging gedaan op dit forum :wink: :lol:

Terug naar “Eurodiffusie”