Muntwet Nederland 2002

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Muntwet Nederland 2002

Bericht door euromunter » 13 sep 2009, 15:51

Op de volgende website staan de wetten met betrekking tot de uitgifte van de Nederlandse euromunten en de euro herdenkingsmunten van Nederland.

http://www.st-ab.nl/wetten/0207_Muntwet_2002.htm

Groeten Paul
Laatst gewijzigd door euromunter op 16 jun 2010, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 13 sep 2009, 15:57

Ik heb de afgelopen weken veelvuldig contact gehad met de Koninklijke Nederlandse Munt waarom er geen nationale 2 euro herdenkingsmunt wordt uitgegeven.

Onder meer de volgende antwoorden kreeg ik teruggestuurd:

Helaas is de reden waarom Nederland geen nationale 2 euroherdenkingsmunten uitgeeft, wel de Muntwet. Hierin staat dat de beeltenis van de Koningin op alle muntstukken moet staan. Voor gezamenlijke Europese uitgiftes wordt een uitzondering gemaakt en een aanvullende passage opgenomen in de Muntwet.

Sowieso moet er in Nederland een heel goede reden zijn om een herdenkingsmunt uit te geven. Ook voor de uitgifte van vijf euro herdenkingsmunten gelden strikte regels mbt tot de selectie van het thema. Het thema moet de verantwoording voor de uitgifte van de munt zijn en niet andersom.

en

Helaas is de Nederlandse Muntwet van 2002, welke momenteel van kracht is, nogal beperkend als het gaat om het wijzigen van het portret van de koningin. Varianten zoals in Luxemburg zijn in Nederland helaas niet mogelijk. In feite wordt de muntwet bij koninklijk besluit aangenomen of aangepast.

De thema’s voor herdenkingsmunten (vijfjes en tientjes) worden door een commissie van het ministerie van financiën voorgelegd aan dat ministerie en dan is het tenslotte aan de minister om de opdracht te geven aan de KNM.

Ik vind dat er best een nationale 2 euro herdenkingsmunt gewijd had kunnen worden aan Beatrix 25 jaar Koningin der Nederlanden. Mooi was geweest om een box te hebben met daarin een 2 euro herdenkingsmunt, een 5 euromunt en een 10 euromunt.

We hoeven dus eigenlijk niet op een 2 euro herdenkingsmunt te rekenen wanneer Willem Alexander de troon zal overnemen van zijn moeder.

groeten Paul

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 13 sep 2009, 20:13

Ik ben op zich niet zo'n euromuntenfanaat... toen de euromunten kwamen dacht ik "dat is een mooi moment om mijn wereldmuntenverzameling voor een aantal landen te begrenzen", en aan dat euromuntenverzamelen ga ik niet meedoen. Maar ja als het verzamelen in je bloed zit...
Inmiddels spaar ik dus ook euro's op type, maar niet zo fanatiek, dus niet de dure munten/setjes. had me wel eens verbaasd dat Nederland zo weining 2 euro herdenkingsmunten uitgeeft, dus ik vond dit een erg interessant stukje paul!
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 13 sep 2009, 20:47

Inderdaad een heel nuttig stuk Paul!

Veel verzamelaars (waaronder ik) snappen niet waarom een speciale 2 Euromunt niet door Nederland wordt uitgegeven.

Juist om bekendheid te geven aan een bepaald thema lijkt de 2 Euromunt mij het beste. De vijf en tien Euromuntstukken worden enkel gezien door verzamelaars en door een enkele geïnteresseerde die de moeite neemt vijf Euro voor een vijf Euromunt in te ruilen.

De 2 Eurostukken zie je door heel het Eurogebied terug, gewoon bij de 'normale' ;) mens in de portemonnee.

Ik blijf het dus jammer vinden!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

tweety_
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tweety_ » 13 sep 2009, 23:12

Goed stuk Paul.

Ik vind het ook erg jammer dat Nederland geen speciale 2 euromunten uitgeeft.

Vandaag trouwens een zeer mooie kwaliteit van de Duitse 2 euromunt van Saarland weten te ruilen met een oom van me.
Muntenverzamelaar:
- wereldmunten
- Euromunten/speciale 2 euromunten/coincards, etc.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 24 sep 2009, 18:16

Op mijn vraag of Nederland in de (nabije) toekomst eventueel de Muntwet gaat aanpassen om ook nationale 2 euro herdenkingsmunten uit te kunnen geven, kreeg ik de volgende reactie van het Ministerie van Financiën.

Geachte heer ...,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt of de Muntwet 2002 binnenkort zal worden aangepast ten behoeve van het uitbrengen van nationale 2 euro herdenkingsmunten.

De Muntwet 2002 is vrij recentelijk al aangepast en wel in 2006.

Aan artikel 3 is toen toegevoegd (derde lid): "In het kader van een Europees herdenkingsthema kan ten aanzien van de Nederlandse euromunten van twee euro worden afgeweken van het tweede lid (De in het eerste lid bedoelde munten dragen in ieder geval de beeltenis en de naam van de Koning (Koningin) en de woorden: Koning (Koningin) der Nederlanden)."

De aanpassing van de Muntwet 2002 hield verband met de Europese uitgifte van een herdenkingsmunt van 2-euro ter gelegenheid van de 50e verjaardag van het Verdrag van Rome in 2007.

Dit jaar is een Europese herdenkingsmunt van 2-euro uitgegeven ter gelegenheid van 10 jaar Economische en Monetaire Unie.

Kortom Nederland zal alleen herdenkingsmunten van 2-euro uitgeven als sprake is van een Europees herdenkingsthema.

Het ligt niet in de bedoeling nationale herdenkingsmunten van 2-euro te gaan uitgeven, de Muntwet 2002 sluit die mogelijkheid ook uit.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Er staat dat de Muntwet dit uitsluit. Dit is niet waar naar mijn mening! In de Muntwet van 2002 staat dat de munt op de nationale zijde het portret van het staatshoofd moet afbeelden én in het geval van Koning Beatrix zal er op de munt moeten staan: Beatrix Koningin der Nederlanden.

Het zou dus mogelijk moeten zijn dat wanneer Willem Alexander de troon overneemt, er een munt met twee portretten (Koningin Beatrix en Willem Alexander) met daarop het verplichte schrift Beatrix Koningin der Nederlanden en/of Willem Alexander Koning der Nederlanden.

Toch?
Ik weet niet waar het in zit, en een echt duidelijk en verklarend antwoord heb ik nog niet gekregen. Misschien moeten we ons er maar bij neerleggen dat nederland, net als Oostenrijk, geen nationale 2 euroherdenkingsmunten (meer) zal uitgeven.

groeten Paul

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 25 sep 2009, 13:43

Ik denk ook dat de kans heel erg klein is. Echter kan een muntwet dus worden aangepast, zoals in 2006 ook gebeurde. Misschien hebben we ooit geluk...

Tot die tijd hebben we even niets in het vooruitzicht, of is er al een nieuwe Europese 2 Euromunt in de planning?

Vind het allemaal wel jammer.

Gr. Jeroen

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 25 sep 2009, 14:03

Er gaan geruchten over een mogelijke derde gemeenschappelijke 2 euro herdenkingsmunt in 2012. Het mogelijke thema is 20 jaar Verdrag van Maastricht en/of 10 jaar invoering van euromunten en biljetten.

Deze e-mail ontving ik van de Europese Commissie op 21 september.

Dear Mr ...,

Thank you for your interest in the coins of our common currency. The decision about issuing a common commemorative coin celebrating the 10th aniversary of euro cash and the 20th anniversary of the signature of the Maastrich Treaty lies in the hands of the Council. It will most probably not be on the agenda before 2011.

Best regards

... ...
European Commission ECFIN.E.3
Secretariat of the Mint Directors Working Group

Voor het dus eventueel (!) officieel is moeten we nog wel even wachten. En het is dus ook echt niet zeker dat deze munt er wel komt! :wink:

En heel eerlijk gezegd zit ik ook nog niet echt te wachten op een volgende gemeenschappelijke uitgifte...

groeten Paul

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke » 30 sep 2009, 18:26

Verder staat er voor de 10 euromunten vastgesteld dat deze enkel geslagen mogen worden met een gedachtenis omtrent leden van het koninklijk huis.

Alle overige gelegenheden zijn enkel mogelijk op een 5 euromuntje.
En zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn die inmiddels ook voor circulatie niet meer van zilver maar verzilverd.

Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de financiële problemen die de Nederlandse munt al jaren kent.

Rene

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 29 nov 2009, 10:21

Voorlopig geen speciale Nederlandse 2 euromunt

Griekenland had in 2004 de primeur. Ter ere van de Olympische Spelen in Athene brachten de Grieken een 2 euro uit met daarop een discuswerper en de vijf Olympische ringen. Finland sloeg vervolgens een 2 euro met als thema de uitbreiding van de Europese Unie met tien nieuwe lidstaten. Later volgden Luxemburg, Italië, het Vaticaan en San Marino het voorbeeld van Griekenland en Finland.

Om na invoering van de euro burgers de tijd te geven vertrouwd te raken met de nieuwe valuta, besloot de Europese Unie (EU) dat de nationale zijdes in eerste instantie niet veranderd mochten worden. Tenzij bijvoorbeeld een afgebeeld staatshoofd aftreedt of overlijdt.

De eurolidstaten mogen sinds 2004 een speciale 2 euro uitgeven onder de volgende voorwaarden:

- Uitsluitend de nationale zijde mag worden gewijzigd
- Het aantal uitgiften is beperkt tot 1 per lidstaat per jaar
- Het totale aantal in omloop gebrachte 2 euro gedenkmunten mag niet hoger zijn dan 0,1 % van de totale oplage van 2 euromunten in Europa of hoger dan 5,0 % van de totale oplage van 2 euromunten in het lidstaat van uitgifte
- Het ontwerp moet worden omringd door de twaalf sterren die de Europese Unie representeren
- Het jaar van uitgifte moet worden vermeld
- Als een lidstaat besluit een speciale 2 euromunt uit te geven, dan moet dit zes maanden van te voren worden gemeld bij de Europese Commissie

(bron: knm.nl)

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 18 jun 2010, 18:11

E-mail van de Koninklijke Nederlandse Munt:

Ik stelde o.a. de volgende vraag:

Aangezien er héél weinig huidige herdenkingsmunten circuleren in het betalingsverkeer, is er ook de vraag waar al die munten dan zijn. Deze zijn onmogelijk allemaal bij verzamelaars. Als deze munten terugkomen bij de bank na (korte) circulatie, worden deze dan weer omgesmolten voor volgende (herdenkings)munten?

Geachte heer ...,

Wederom dank voor uw interesse in de Nederlandse herdenkingsmunten.

De Koninklijke Nederlandse Munt produceert herdenkingsmunten in opdracht van het ministerie van Financiën en verzorgt de basisdistributie van de herdenkingsmunten, zodat deze in principe beschikbaar zijn voor alle inwoners van Nederland.

Uw constatering dat er geen of weinig herdenkingsmunten in circulatie zijn klopt. Wij vermoeden dat deze toch grotendeels bij de verzamelaars terecht komen. Wanneer de munten eenmaal in omloop zijn gebracht, kunnen wij ook niet meer volgen wat ermee gebeurd. De Koninklijke Nederlandse Munt handelt zoals geschreven in opdracht van het ministerie van Financiën, zij bepalen in welke uitvoering/verpakking de herdenkingsmunten uitgegeven worden.

5 en 10 euromunten zijn alleen wettige betaalmiddelen in het land van uitgifte. Iedereen die een herdenkingsmunt bemachtigd kan zelf bepalen of hij/zij deze in circulatie wil brengen of niet. Herdenkingsmunten die terugkomen uit circulatie, komen bij De Nederlandse Bank terecht. Hierover kunnen wij u niet verder informeren.

Toen in 2005 Koningin Beatrix haar 25 jarig regeringsjubileum vierde, zijn er vier verschillende varianten van de herdenkingsmunt uitgekomen. Het beleid vanuit het Ministerie van Financiën bij Koninklijke onderwerpen is tot nu toe dat daarvoor een hogere nominale waarde dan ‘normaal’ wordt uitgegeven. 10 euro circulatie ipv 5 euro en 20 en 50 euro goud ipv 10 euro goud. De uitgifte van een 2 euromunt met dit thema is toen blijkbaar niet opportuun geacht.

Dank voor uw suggesties voor 2013 en 2015, wij zullen deze doorgeven aan het ministerie van Financiën.

Met vriendelijke groeten,

Koninklijke Nederlandse Munt

... ...
Afdeling Klantenservice

Groeten Paul

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 18 jun 2010, 19:49

Reneke schreef:Alle overige gelegenheden zijn enkel mogelijk op een 5 euromuntje.
En zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn die inmiddels ook voor circulatie niet meer van zilver maar verzilverd.

Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de financiële problemen die de Nederlandse munt al jaren kent.
Dat zal niet aan het feit liggen dat de Nederlandse munt financiële problemen heeft, maar dat er op het moment in de zilveren 5 Euromunten als voor ca. 5,50 euro aan zilver inzit.

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Re: Muntwet Nederland 2002

Bericht door Finny » 08 nov 2010, 13:52

Ik denk dat wanneer Willem alexander koning wordt de muntwet door de mand valt. Ze spreken letterlijk over de afbeelding van beatrix. En wanneer die geen koningin is dan gaat die muntwet nergens meer over. Dit geeft dan wat ruimte hoop ik. Of ze passen de muntwet weer aan. Die laatste gulden is btw toch ook een uitzondering geweest?
Groeten Finny
-Het verzamelen van de Finse euromunten in Unc, Bu en Circulatie kwaliteit.
-Het verzamelen van de 2 euro cc (Circulatie en Unc kwaliteit).
-Het verzamelen van de Nederlandse 5 euro coincards.
Elke Finse munt is er een.

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 08 nov 2010, 16:12

Finny schreef:Ik denk dat wanneer Willem alexander koning wordt de muntwet door de mand valt. Ze spreken letterlijk over de afbeelding van beatrix. En wanneer die geen koningin is dan gaat die muntwet nergens meer over. Dit geeft dan wat ruimte hoop ik. Of ze passen de muntwet weer aan. Die laatste gulden is btw toch ook een uitzondering geweest?
Zodra Willem Alexander koning wordt zal de muntwet aangepast worden zodat het allemaal weer klopt. De laatste gulden hat toch zover ik mij herriner ook een afbeelding van Beatrix?
123

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 08 nov 2010, 16:15

Volgens mij niet. Er was toen een wedstrijd waarmee kinderen een ontwerp hiervoor mochten insturen. (ik heb daar zelf met school nog aan meegedaan)
Groeten Finny

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 08 nov 2010, 16:21

Finny schreef:Volgens mij niet. Er was toen een wedstrijd waarmee kinderen een ontwerp hiervoor mochten insturen. (ik heb daar zelf met school nog aan meegedaan)
Ja hoor dat klopt, daar was op één kant een leeuw afgebeeld en op de andere kant het portret van Beatrix. Zie ook hier bij het Geldmuseum
123

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 nov 2010, 16:23

genius schreef: Zodra Willem Alexander koning wordt zal de muntwet aangepast worden zodat het allemaal weer klopt. De laatste gulden hat toch zover ik mij herriner ook een afbeelding van Beatrix?
Deze munt is inderdaad ontworpen door Tim van Melis uit Gemert in een wedstrijd onder de schooljeugd. Deze munt had aan de voorzijde een kinderlijke tekening van een leeuwtje en op de andere zijde stond Beatrix.

Gr. Jeroen

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 08 nov 2010, 16:50

Maar hoe zit de muntwet dan in elkaar wat betreft penningen. Het zijn geen wettige betaalmiddelen waardoor deze toch buiten de muntwet vallen.
Groeten Finny

Chris
Volledig lid
Volledig lid

Re:

Bericht door Chris » 08 dec 2010, 16:58

euromunter schreef:
Dit jaar is een Europese herdenkingsmunt van 2-euro uitgegeven ter gelegenheid van 10 jaar Economische en Monetaire Unie.

Het ligt niet in de bedoeling nationale herdenkingsmunten van 2-euro te gaan uitgeven, de Muntwet 2002 sluit die mogelijkheid ook uit.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
[/i]

Er staat dat de Muntwet dit uitsluit. Dit is niet waar naar mijn mening! In de Muntwet van 2002 staat dat de munt op de nationale zijde het portret van het staatshoofd moet afbeelden én in het geval van Koning Beatrix zal er op de munt moeten staan: Beatrix Koningin der Nederlanden.

Het zou dus mogelijk moeten zijn dat wanneer Willem Alexander de troon overneemt, er een munt met twee portretten (Koningin Beatrix en Willem Alexander) met daarop het verplichte schrift Beatrix Koningin der Nederlanden en/of Willem Alexander Koning der Nederlanden.

groeten Paul
was het trouwens niet europese monetaire unie?

maar wat ik niet snap is waarom wij dat niet mogen en waarom dat andere landen dat wel mogen.
bij bv duitsland staat mercel er toch ook niet op?
en bij spanje en zo ook niet.

het enige land dat altijd de kop van de koning erop heeft is luxemburg en verder geen een land.
en zelfs dan nog hoeft zijn naam er niet bij te staan.
dus waarom zouden wij dat niet mogen dan?

verder zie ik ook niet in waarom de nationale zijde alleen veranderd mag worden bij een machtswisseling ( ik denk hierbij aan België die de kop had verandert wat ze moesten terugdraaien wegens die reden )
want stel je voor alexander komt dan aan de macht, nou dan komt zijn hooft er op te staan.
en als hij dan 30 jaar later een heel ander gezicht heeft en er totaal anders uit ziet dan zouden we nog steeds dat niet mogen veranderen.

en daarbij hebben sommige landen niet eens een kop erop. zoals italie.
dus waarom zouden hun hun boom niet mogen veranderen zolang er geen machtswisseling is?.

en toch blijf ik erbij dat alexander er veel beter aan zou doen gewoon typisch nederlandse dingen op de munten te zetten.

als bijvoorbeeld klompen, kaas, molens, dijken, de leeuw, zijn kop, tulpen, regeringspaleis in den haag.........
of gewoon 3 a 4 soorten (kopergeld, goudkleurig geld, 1 euro 2 euro).
Geld moet rollen,
het liefst mijn kant op.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 dec 2010, 21:00

Tsja dit hebben ze destijds afgesproken en was daarvoor ook al min of meer een wet. Dit staat los van andere Eurolanden. Kortom een Nederlandse wet.

Het is inderdaad de Eurpose Monetarie Unie, foutje...

Gr. Jeroen

Chris
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Chris » 09 dec 2010, 12:09

kortom.

ze lullen gewoon uit hun nek want het heeft eigenlijk niks met de wet van europa te maken maar met de nederlandse wet die door nederland makkenlijk gemaakt kan worden. :P

ofterwijl. je hebt gelijk dat je geen goed andwoord van hun terug kreeg. want hun hebben het veelal over europa en zo terwijl het gewoon om een nederlandse wet gaat. en dat staat los van de muntwet van 2002 en 2007 (ofzoiets) en zo.
en waarschijlijk hebben ze het er niet eens eens over gehad om dat aan te passen dat wij ook eens een 2 euro munt kunnen maken.
Geld moet rollen,
het liefst mijn kant op.

Terug naar “Euromunten”