Euromunten Nederland (koningin Beatrix 1999 - 2013)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Euromunten Nederland (koningin Beatrix 1999 - 2013)

Bericht door euromunter »

In 2002 voerde Nederland als één van de eerste 12 landen de euro in.

De munten zijn uitgevoerd met twee ontwerpen van Bruno Ninaber van Eyben. Beide ontwerpen bestaan uit een portret van Koningin Beatrix. Rondom haar hoofd zijn de 12 sterren van de EU zichtbaar. Ook is het jaar waarin de munt is geslagen opgenomen.

De euro werd in 2002 chartaal ingevoerd, echter is Nederland in 1999 al begonnen met het slaan van de euromunten. Daarom zijn er ook Nederlandse euromunten waarop de jaartallen 1999, 2000 en 2001 staan.

Een overzicht van de Nederlandse euromunten met daarop koningin Beatrix. Zij staat op de euromunten van 1999 tot en met 2013.

Nederland 1, 2 en 5 cent, silhouet van Koningin Beatrix.

Afbeelding

Nederland 10 en 50 cent, silhouet van Koningin Beatrix.

Afbeelding

Nederland 20 cent, silhouet van Koningin Beatrix.

Afbeelding

Nederland 1 euro, silhouet van Koningin Beatrix, zoals die op de vroegere gulden was aangebracht.

Afbeelding

Nederland 2 euro, silhouet van Koningin Beatrix, zoals die op de vroegere gulden was aangebracht.

Afbeelding

Bron: http://ec.europa.eu/economy_finance/the ... 670_en.htm
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Starterkit van Nederland

Oplage: 8.800.000
Nominale waarde: € 11,35

Afbeelding
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

Bericht door verzameldirk »

je had ook een starterkit of had die een andere naam, een kartonnetje met de nieuwe euromunten, kreeg iedere Nederlander.

was de oplage daarvan dus 16 miljoen ?

en wat zijn die kaartjes nu nog waard ??

Dick
verzamelaar van trein munten en penningen, zie mijn treinfoto's
http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
member # 856 van de IASAC, The International Association of Silver Art Collectors
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

verzameldirk schreef:je had ook een starterkit of had die een andere naam, een kartonnetje met de nieuwe euromunten, kreeg iedere Nederlander.

was de oplage daarvan dus 16 miljoen ?

en wat zijn die kaartjes nu nog waard ??

Dick
Dat was de zalm kit, waarde nu, volgens een handelaar ergens in het land euro 50,- :shock: dit stond laatst in het DVHN.

Gr. Willem
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

ja dat is de zalmkit, daar zijn er dus ook ongeveer 16 miljoen van, als ze nog geseald zijn gaan ze op mp. weg voor 6/7 euro p.s
verzameldirk
Senior lid
Senior lid

Bericht door verzameldirk »

dank voor de vlotte reactie's

Dick
verzamelaar van trein munten en penningen, zie mijn treinfoto's
http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
member # 856 van de IASAC, The International Association of Silver Art Collectors
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Kijk maar eens naar dit artikel waar Willem-nl over sprak
http://munthunter.forum2go.nl/uit-de-krant-t1536.html

Gewoon vermakelijk hoed ie verslaggever in de maling is genomen, of misschien toch wel niet, dan hebben we hier te maken met een hele arme handelaar :?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Euromunten uit Nederland

Bericht door Jan W »

Wat is tegenwoordig de waarde van een starterkit (dus niet die Zalmkit)? Heb er ooit een paar bewaard en in een ongebruikt geldkistje gestopt. Las elders op het forum dat die euromunten zo slecht worden maar deze zien er nog steeds uit alsof ze vanochtend geslagen zijn.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Tussen de 15,50 - 17 euro ongeveer.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mm, had ik die 113,50 euro tien jaar geleden op de bank gezet.... rente op rente... Nou ja, tegen gemiddeld 3% was het nu 152,53 euro waard geweest. Dus toch nog winst :knipoog:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Gible schreef:Tussen de 15,50 - 17 euro ongeveer.
Dan moet je wel geluk hebben, de laatste op ebay ging voor veel minder weg....

http://www.ebay.nl/itm/Nederlan-d-Niede ... 43ac58657d

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re:

Bericht door llinde »

sebastiaan1995 schreef:ja dat is de zalmkit, daar zijn er dus ook ongeveer 16 miljoen van, als ze nog geseald zijn gaan ze op mp. weg voor 6/7 euro p.s
Volgens mij is het moeilijk te zien waarvoor iets op marktplaats weggaat, op ebay levert het minder op:
http://www.ebay.nl/itm/Niederlande-KMS- ... 3f12508a1d

Luit
stilte

Bericht door stilte »

Een vraagje over de Nederlandse euro's, waar ik ook al een tijdje mee zit. Aangezien ik enkel munten uit circulatie spaar, én van elk land ook de versies van na 2007 of 2008 wens (dus die met nieuwe achterzijde), vroeg ik mij af hoe het nu zit met de Nederlandse euro's sinds 2004/2005. Op de 5 cent na, hebben deze allen heel erg lage slagaantallen (meestal maar 100 à 200.000 exemplaren). Zijn deze munten eigenlijk ooit bedoeld geweest voor circulatie, of niet? Is er dus een kans dat ik er op een mooie dag eens eentje aantref, of is die kans heel erg onwaarschijnlijk wegens toch eerder verzamelaarsmunten,...? 't Is me na al die jaren nog steeds niet helemaal duidelijk, :oops:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

stilte schreef:Zijn deze munten eigenlijk ooit bedoeld geweest voor circulatie, of niet? Is er dus een kans dat ik er op een mooie dag eens eentje aantref, of is die kans heel erg onwaarschijnlijk wegens toch eerder verzamelaarsmunten,...? 't Is me na al die jaren nog steeds niet helemaal duidelijk, :oops:
De munten met de lage slagaantallen zijn niet bedoeld voor circulatie, maar in de zogenaamde muntrolpakketten uitgegeven op de Dag van de Munt.
Veel van deze pakketten worden gesloopt door handelaars en verzamelaars om er losse sets met ongecirculeerde munten uit samen te stellen.
Omdat een pakket uit één rol van elke waarde bestaat en de rollen dus niet allemaal het zelfde aantal munten bevatten houd je van een muntrolpakket dus 25x 1, 2 en 5 cent over en 15x 10, 20 en 50 cent. Deze overblijvende munten zullen dan voor een flink gedeelte waarschijnlijk wel in omloop terechtkomen, ik heb er tenminste nog nooit een andere bestemming voor kunnen vinden.

Luit
stilte

Bericht door stilte »

Heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg! :D
Ik beschouw ze dan maar als "niet voor circulatie bedoeld", al is er wel een kleine kans ze toch aan te treffen. Meer moest ik niet weten!
Euro26
Lid
Lid

Bericht door Euro26 »

Als Belg valt het me op dat van Nederland zelden euromunten uit jaartallen na 2002 hier terug te vinden zijn.
Na het opgezocht te hebben, bleek al snel dat vele munten maar in een klein aantal werden geslagen.
Gevolg: ik heb niet zo heel veel verschillende munten uit Nederland. Voor een buurland is dit toch vrij opmerkelijk.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

De laatste jaren zijn van de Nederlandse munten 100.000/200.000 voor circulatie geslagen (uitzondering 5 cent). De kans is daardoor vrij klein om een munt tegen te komen van de jaartallen 2006 en later.

De kans dat je een 5 cent tegen komt van deze jaartallen is wel groot want de 5 centen zijn volop geslagen. De aantallen varieren van 40 miljoen tot 80 miljoen.
jorsan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jorsan »

Beste forumleden,

Ik zoek eigenlijk een overzicht van alle €5 herdenkinksmunten die Nederland heeft uitgegeven in Coincards. Ik had al gezocht op dit forum, maar kon geen overzicht vinden, maar alleen individuele uitgiften. Is deze overzicht hier op dit forum aanwezig of moet ik het met de lijst doen die op herdenkingsmunt.nl staat?

Hoor het graag!

Groet,
JorSan
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

jorsan schreef:Beste forumleden,

Ik zoek eigenlijk een overzicht van alle €5 herdenkinksmunten die Nederland heeft uitgegeven in Coincards. Ik had al gezocht op dit forum, maar kon geen overzicht vinden, maar alleen individuele uitgiften. Is deze overzicht hier op dit forum aanwezig of moet ik het met de lijst doen die op herdenkingsmunt.nl staat?

Hoor het graag!

Groet,
JorSan
zie Pauls overzicht hier: http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=14&t=5590
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
jorsan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jorsan »

Heeee, super! Precies wat ik zocht!

Bedankt!

Groet,
JorSan
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

20 en 5 eurocenten worden wel vaak gevonden met jaartallen na 2002. Vooral de 5 eurocenten zijn vaak te vinden met een later jaartal,en tot nu toe ben ik 20 eurocenten tegengekomen van 1999 tot 2004
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Terug naar “Euromunten”