Problemen omtrent productie Nederlandse verzamelaarsproducten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Eurocoin Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Problemen omtrent productie Nederlandse verzamelaarsproducten

Bericht door Eurocoin » 06 dec 2019, 09:53

Eerder dit jaar werd de productie van Nederlandse munten voor het eerst aanbesteed. Dit was nodig omdat Koninklijke Nederlandse Munt sinds eind 2016 niet meer in handen van de Nederlandse Staat is. Bij de verkoop werd destijds afgesproken dat zij nog tot en met 2019 de Nederlandse munten mochten slaan.

Drie munthuizen brachten een bod uit op de tender voor de productie van Nederlandse circulatiemunten van 2020 tot en met 2024. De tender werd gewonnen door de Koninklijke Nederlandse Munt. De andere tender, voor de productie en verkoop van Nederlandse verzamelaarsmunten, muntsets en dukaten van 2020 tot en met 2024, werd echter recent teruggetrokken door De Nederlandsche Bank. Dit nadat tot grote verbazing van zowel De Nederlandsche Bank als het Ministerie van Financiën geen enkel munthuis interesse toonde.

De Nederlandsche Bank probeert op zeer korte termijn met een munthuis tot een kortdurende spoedovereenkomst te komen zodat er in ieder geval in 2020 Nederlandse verzamelaarsmunten, muntsets en dukaten uitgegeven kunnen worden.
© Niels van Schendel (tenzij anders aangegeven). Overname enkel toegestaan met bronvermelding.

Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Problemen omtrent productie Nederlandse verzamelaarsproducten

Bericht door Gebs » 06 dec 2019, 12:17

Dit nieuwsbericht verbaasd mij helemaal niet.

Ik heb al jaren het idee dat de KNM met man en macht probeert om de spullen maar te slijten. Doormiddel van allerlij marketing enz...

Maar uiteindelijk is het probleem gewoon dat de spullen die het KNM maakt gewoon niet interressant is voor de (inter)nationale verzamelaar.

De €5,- en €10,- zijn iedere keer weer van die die gedrochten kwa ontwerp waar alleen de nieuwste en meest innnoverende productie methode voorop staat.

De zilveren en gouden dukaten lopen niet lekker omdat ze kwa afmeting en gewicht niet mee doen met de bullions.

En andere mogelijke producten worden allemaal tegengehouden door een strikte muntwet.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 06 dec 2019, 13:06

Ik vind het wel verrassend dat er geen interesse voor is. De interesse voor deze verzamelaarsmunten loopt al jaren terug, en zeker nu ze de frequentie hebben opgevoerd zal dat niet beter worden. Maar de marges lijken me nog hoog genoeg om het interessant te maken voor de munthuizen. Of wil de staat er zelf teveel voor hebben?
Ik denk wel dat als de prijzen een stuk lager waren, ze er veel meer van zouden verkopen. Ik vind die herdenkingsmunten best leuk (en in tegenstelling tot Gebs vind ik er af en toe best mooie ontwerpen tussen zitten, zeker de laatste jaren), maar koop de zilveren en gouden munten nooit direct omdat ik de opslag boven de metaalwaarde veel te hoog vind.
Gebs schreef:
06 dec 2019, 12:17
De €5,- en €10,- zijn iedere keer weer van die die gedrochten kwa ontwerp waar alleen de nieuwste en meest innnoverende productie methode voorop staat.

De zilveren en gouden dukaten lopen niet lekker omdat ze kwa afmeting en gewicht niet mee doen met de bullions.

En andere mogelijke producten worden allemaal tegengehouden door een strikte muntwet.
Dat laatste is niet juist, de muntwet staat ook bullionmunten toe. Muntwet2002, artikel 4a:

Code: Selecteer alles

Beleggingsmunten zijn:

a.een gouden munt van tweehonderdvijftig-euro met een goudgehalte van 999,9 duizendste, een gewicht van 31,103 gram met een afwijking van ten hoogste 0,093 gram en een middellijn van 37,0 millimeter met een afwijking van ten hoogste 0,10 millimeter;

b.een gouden munt van honderd-euro met een goudgehalte van 999,9 duizendste, een gewicht van 15,552 gram met een afwijking van ten hoogste 0,078 gram en een middellijn van 28,0 millimeter met een afwijking van ten hoogste 0,10 millimeter;

c.een gouden munt van vijftig-euro met een goudgehalte van 999,9 duizendste, een gewicht van 7,776 gram met een afwijking van ten hoogste 0,062 gram en een middellijn van 22,0 millimeter met een afwijking van ten hoogste 0,10 millimeter;

d.een gouden munt van vijfentwintig-euro met een goudgehalte van 999,9 duizendste, een gewicht van 3,110 gram met een afwijking van ten hoogste 0,037 gram en een middellijn van 16,0 millimeter met een afwijking van ten hoogste 0,10 millimeter;

e.een zilveren munt van tweeëneenhalve-euro met een zilvergehalte van 999 duizendste, een gewicht van 31,103 gram met een afwijking van ten hoogste 0,25 gram en een middellijn van 37,0 millimeter met een afwijking van ten hoogste 0,10 millimeter.
Het toegestane ontwerp is dan weer weinig inspirerend, maar dat neemt niet weg dat het slaan van de munten zelf wel degelijk mag van de wet.

Ik zelf zou het wel leuk gevonden hebben als ze verder waren gegaan met die restrikes van de leeuwendaalders: maak daar eens een 1 ounce munt van, en met een normale opslag boven zilver ipv uitgifteprijzen die een veelvoud van de zilverwaarde zijn. Zelfs als het geen wettig betaalmiddel is, maar alleen een penning, denk ik dat daar absoluut interesse voor is.

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 06 dec 2019, 13:23

Eurocoin schreef:
06 dec 2019, 09:53
De Nederlandsche Bank probeert op zeer korte termijn met een munthuis tot een kortdurende spoedovereenkomst te komen zodat er in ieder geval in 2020 Nederlandse verzamelaarsmunten, muntsets en dukaten uitgegeven kunnen worden.
Met welk doel? Loopt er bloed uit? Vallen er doden als er een jaartje geen verzamelaarsmunten uitgegeven kunnen worden? First World Problems dit :lollig:

Eurocoin Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Eurocoin » 06 dec 2019, 14:49

Wellicht wordt het al interessanter als munthuizen ook de mogelijkheid krijgen om Nederlandse 2 euro herdenkingsmunten uit te geven. Het Ministerie van Financiën is tegen de uitgifte van dergelijke munten maar ik weet toevallig dat KNM het wel graag wil. Wellicht wordt ook dit nu in de verdere onderhandelingen op tafel gelegd.
spatbord schreef:
06 dec 2019, 13:06
Dat laatste is niet juist, de muntwet staat ook bullionmunten toe. Muntwet2002, artikel 4a
Klopt inderdaad, maar niet lang meer. Dat gedeelte van de Muntwet komt binnenkort weer te vervallen. De mogelijkheid om beleggingsmunten uit te geven was in 2015 aan de Muntwet toegevoegd omdat er behoefte naar zou zijn. Bij de herziening van de Muntwet dit jaar is besloten dat, onder andere omdat er nooit beleggingsmunten zijn uitgegeven, de noodzaak tot uitgifte van beleggingsmunten blijkbaar ontbreekt en daarom dit gedeelte geschrapt dient te worden.
© Niels van Schendel (tenzij anders aangegeven). Overname enkel toegestaan met bronvermelding.

EuroErwin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door EuroErwin » 16 dec 2019, 18:50

KNM gaat de productie en distributie in 2020 nog op haar nemen
Laatst gewijzigd door EuroErwin op 17 dec 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Eurocoin Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Eurocoin » 16 dec 2019, 19:24

EuroErwin schreef:
16 dec 2019, 18:50
KNM gaat de productie en distributie in 2021 nog op haar nemen

En 2020 ook?

EuroErwin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door EuroErwin » 17 dec 2019, 16:39

Ho. Ik bedoelde 2020
2021 niet bekend
Groet Erwin

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 17 dec 2019, 18:05

Eurocoin schreef:
06 dec 2019, 14:49
De mogelijkheid om beleggingsmunten uit te geven was in 2015 aan de Muntwet toegevoegd omdat er behoefte naar zou zijn. Bij de herziening van de Muntwet dit jaar is besloten dat, onder andere omdat er nooit beleggingsmunten zijn uitgegeven, de noodzaak tot uitgifte van beleggingsmunten blijkbaar ontbreekt en daarom dit gedeelte geschrapt dient te worden.
Dit is toch wel bijzonder, ze hebben nog nooit een poging gedaan om een beleggingsmunt uit te geven. Ik denk dat er juist vele verzamelaars zijn, die maar wat graag een puur gouden/ zilveren MUNT van de KNM zouden willen kopen. Het enige dat ze tot nu toe hebben uitgegeven zijn replica's van de leeuwendaalders, maar dit zijn penningen en geen munten. En dan is het toch een stuk minder interessant!!

Wellicht moeten ze eens naar de Royal mint kijken in Engeland, die verschillende series hebben van .999 gouden en zilveren munten. Deze zijn zeer populair bij verzamelaars wereldwijd!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Eurocoin Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Eurocoin » 19 dec 2019, 10:39

Zoals hierboven vermeldt door EuroErwin, die zeer goed op de hoogte blijkt te zijn :klap: , zal KNM in 2020 nog de Nederlandse verzamelaarsmunten, muntsets en dukaten slaan. Dit nadat De Nederlandsche Bank een overeenkomst heeft bereikt met KNM hierover.

Nederland zal vanaf 2020 nog slechts maximaal 2 verzamelaarsmunten per jaar uitgeven.

Volgend jaar zal er een nieuwe tender gehouden worden voor de productie en verkoop van de Nederlandse verzamelaarsproducten vanaf 2021. Hoogstwaarschijnlijk zal deze worden gewonnen door een buitenlands munthuis.

Voor wat betreft de circulatiemunten is bekend gemaakt dat KNM deze zal produceren van 2020 tot en met 2024. Mocht KNM op een bepaald moment (tijdelijk) niet in staat blijken Nederlandse circulatiemunten te slaan, dan zal de productie (tijdelijk) worden overgenomen door munthuis IPZS in Italië.

De laatste keer dat een dergelijke situatie zich voordeed was in 2015. De overheid moest destijds 6.5 miljoen 5 euro cent munten invliegen uit Portugal omdat KNM niet aan muntplaatjes voor deze denominatie kon komen.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 19 dec 2019, 11:09

Bij de verkoop van KNM hadden ze volgens mij juist de frequentie van de verzamemaarsmunten omhoog geschroefd naar vier ipv twee per jaar, om het voor de nieuwe koper interessanter te maken. Toch opvallend dat ze nu er eigenlijk geen interesse meer in hebben. Ik vind het in ieder geval wel positief dat ze weer teruggaan naar (maximaal) twee per jaar, ik vond vier per jaar wel wat veel.

Eurocoin Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Eurocoin » 19 dec 2019, 20:12

sgtravel schreef:
17 dec 2019, 18:05
Dit is toch wel bijzonder, ze hebben nog nooit een poging gedaan om een beleggingsmunt uit te geven. Ik denk dat er juist vele verzamelaars zijn, die maar wat graag een puur gouden/ zilveren MUNT van de KNM zouden willen kopen. Het enige dat ze tot nu toe hebben uitgegeven zijn replica's van de leeuwendaalders, maar dit zijn penningen en geen munten. En dan is het toch een stuk minder interessant!!

Wellicht moeten ze eens naar de Royal mint kijken in Engeland, die verschillende series hebben van .999 gouden en zilveren munten. Deze zijn zeer populair bij verzamelaars wereldwijd!!
Ik deel de mening dat het jammer is dat er niet ten minste een poging is gedaan een dergelijke munt op de markt te brengen. Dit was overigens de volledige motivering van de Staat voor het besluit om de mogelijkheid om beleggingsmunten uit te geven te schrappen uit de Muntwet:

Beleggingsmunten werden in 2015 geïntroduceerd om tegemoet te komen aan de behoefte om vermogen vast te leggen in zuivere en gestandaardiseerde producten in edelmetaal. Sinds deze introductie is echter nog geen enkele beleggingsmunt geslagen. De noodzaak tot uitgifte van beleggingsmunten ontbreekt derhalve. Bovendien worden beleggingsmunten enkel uitgegeven voor persoonlijk gebruik; zij hebben daarnaast geen enkele andere functie, zoals munten voor verzamelaars die worden uitgegeven om belangrijke nationale gebeurtenissen te herdenken. Beleggingsmunten zijn daarnaast, vanwege een metaalwaarde (goud of zilver) die veel hoger is dan de nominale waarde, niet bedoeld om te worden gebruikt als betaalmiddel. Beleggingsmunten dragen daarom niet bij aan het publieke belang van het waarborgen van een goed functionerend chartaal betalingsverkeer.

EuroErwin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door EuroErwin » 20 dec 2019, 19:01

Ik ben zeker goed op de hoogte.
Waarom zou de KNM niet weer de munten voor Nederland willen slaan en distribueren vanaf 2021. Ik zie hier alleen maar voordelen in als binnenlands groot bedrijf. Het feit dat er geen Nederlandse 2 euromunten herdenkingsmunten geslagen wordt ligt aan het ministerie van financiën. Wellicht omdat Dhr. M. Snel nu is opgestapt krijgen we een verandering, maar ik vrees.

Ik denk dat het voor de verzamelaar niet beter wordt als een ander bedrijf gaat produceren en verkopen...

Bedankt voor de update!

PS.
Is er een officieel wetstuk dat zegt dat er maximaal 2 vijfjes geslagen mag worden?

Groet Erwin

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 20 dec 2019, 19:18

EuroErwin schreef:
20 dec 2019, 19:01
Is er een officieel wetstuk dat zegt dat er maximaal 2 vijfjes geslagen mag worden?

Groet Erwin
Ik heb even lopen zoeken, dit is de laatste info die ik heb kunnen vinden. Hieruit leidt ik af dat er nog niets officieel bekend gemaakt is.

Eurocoin Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Eurocoin » 22 dec 2019, 15:12

EuroErwin schreef:
20 dec 2019, 19:01
PS.
Dat er nog maar maximaal 2 verzamelaarsmunten per jaar zullen worden uitgegeven is terug te vinden in de beantwoording van de kamervragen van mevrouw Lodders die Dhr. Snel op 18 december naar de kamer heeft gestuurd. De brief is hier terug te vinden. Het gaat om het antwoord op vraag 4.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 dec 2019, 13:38

sgtravel schreef:
17 dec 2019, 18:05

Zou er inderdaad ruimte zijn op de markt voor nog meer beleggingsmunten?
De marge op dit soort munten is vanzelfsprekend erg laag, beleggers willen immers het liefst niet veel meer dan de actuele goudprijs betalen, tenzij er ook een zekere verzamelaars waarde in zit.
Om dit succesvol te maken en verkopen zal je dus veel moeten verkopen, en een goed inzicht in de markt moeten hebben.
Hoeveel verzamelaars er graag Nederlandse gouden beleggingsmunten zouden willen heb ik geen idee van, zelf zou ik het wel leuk vinden als het tenminste ook een typisch Nederlands onderwerp heeft.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 dec 2019, 13:43

Eurocoin schreef:
19 dec 2019, 10:39
Volgend jaar zal er een nieuwe tender gehouden worden voor de productie en verkoop van de Nederlandse verzamelaarsproducten vanaf 2021. Hoogstwaarschijnlijk zal deze worden gewonnen door een buitenlands munthuis.
Waarom is dat zo waarschijnlijk? Omdat KNM niet gaat inschrijven?
Is dit eenzelfde situatie als in Finland? Zou het dan hier ook niet zo kunnen zijn dat een munthandelshuis inschrijft en de productie dan voor ieder item uitbesteed aan een munthuis naar keuze?
Ik heb juist het gevoel dat veel munthuizen liever afzien van verkoop van verzamelaarsproducten en dit aan anderen over laten.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 dec 2019, 13:47

spatbord schreef:
19 dec 2019, 11:09
Bij de verkoop van KNM hadden ze volgens mij juist de frequentie van de verzamemaarsmunten omhoog geschroefd naar vier ipv twee per jaar, om het voor de nieuwe koper interessanter te maken. Toch opvallend dat ze nu er eigenlijk geen interesse meer in hebben. Ik vind het in ieder geval wel positief dat ze weer teruggaan naar (maximaal) twee per jaar, ik vond vier per jaar wel wat veel.
Ik vond vier ook best wel veel, maar vind het nu eigenlijk ook best weer meevallen, de investering van 20 euro per jaar valt best te doen.
Maar misschien kiezen ze straks wel voor 2x per jaar een 10 euro om toch hetzelfde binnen te kunnen harken. Ik weet dat deze zijn "gereserveerd" voor koninklijke gelegenheden, maar volgens mij is dat nergens vastgelegd.

Luit

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 23 dec 2019, 13:56

llinde schreef:
23 dec 2019, 13:47
Ik vond vier ook best wel veel, maar vind het nu eigenlijk ook best weer meevallen, de investering van 20 euro per jaar valt best te doen.
Dat is als je je beperkt tot de circulatiemunten. Als je voor de zilveren en gouden munten gaat (dus 5 euro proof en gouden 10 euro), dan loopt het snel op...

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 dec 2019, 13:58

spatbord schreef:
20 dec 2019, 19:18
Ik heb even lopen zoeken, dit is de laatste info die ik heb kunnen vinden. Hieruit leidt ik af dat er nog niets officieel bekend gemaakt is.
Eurocoin schreef:
22 dec 2019, 15:12
Dat er nog maar maximaal 2 verzamelaarsmunten per jaar zullen worden uitgegeven is terug te vinden in de beantwoording van de kamervragen van mevrouw Lodders die Dhr. Snel op 18 december naar de kamer heeft gestuurd. De brief is hier terug te vinden. Het gaat om het antwoord op vraag 4.
Als de vraag zo is teruggelopen, kan ik me voorstellen dat je er minder gaat uitgeven.
Wel vraag ik me af of het teruglopen van de vraag te maken heeft met het aantal per jaar of misschien met de distributiewijze.
Voor mij persoonlijk werkt de huidige distributiewijze prima. Ik bestel bij de firma waar veel forumleden uit het begin van dit forum (waaronder ik) een nogal negatieve associatie mee hebben, en vervolgens zijn ze enige tijd later zonder extra kosten af te halen bij een afhaalpunt, waarvan er toevallig ook één is in mijn woonplaats.
Dit werkt beter dan voorheen, wanneer je naar een servicepunt van PostNL moest, waar ze niet altijd even betrouwbaar werden geleverd, soms heel snel uitverkocht, soms weinig geleverd gekregen e.d.
Maar er zijn natuurlijk wel veel meer PostNL servicepunten dan afhaalpunten van de huidige distributeur, en veel verzamelaars hebben er waarschijnlijk weinig trek in om voor een verzamelaarsmunt van vijf euro ook nog eens drie euro verzendkosten te betalen...

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 dec 2019, 14:05

spatbord schreef:
23 dec 2019, 13:56
llinde schreef:
23 dec 2019, 13:47
Dat is als je je beperkt tot de circulatiemunten. Als je voor de zilveren en gouden munten gaat (dus 5 euro proof en gouden 10 euro), dan loopt het snel op...
Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken, misschien zou het ook beter zijn om in ieder geval de gouden 10 euro los te koppelen van de 5 euro, op het motief na is het immers een volledig andere munt.
Ik zou ook liever zien dat de 5 euromunten allemaal van hetzelfde materiaal gemaakt worden en alleen in 3 verschillende kwaliteiten, UNC, BU en proof gemaakt worden, dan kan ieder zelf beslissen in welke kwaliteit hij deze munten aanschaft, maar is ongeacht het verzamelgebied dit toch compleet.
Tenzij je natuurlijk ook alle verschillende kwaliteiten wilt hebben om "compleet" te zijn, maar dat doe je je dan zelf aan ;)

Luit

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 23 dec 2019, 21:09

llinde schreef:
23 dec 2019, 13:38
Zou er inderdaad ruimte zijn op de markt voor nog meer beleggingsmunten?
De marge op dit soort munten is vanzelfsprekend erg laag, beleggers willen immers het liefst niet veel meer dan de actuele goudprijs betalen, tenzij er ook een zekere verzamelaars waarde in zit.
Het woord "belegging"moet je dan ook niet al te letterlijk nemen. Neem bijvoorbeeld de Queens beasts serie van de royal mint, deze worden alleen in Bu en Proof geslagen. En ondanks dat de BU exemplaren gewoon los (zonder capsule/doosje) worden verkocht, zit hier al een premium op(maximale oplage). Ze zijn te verkrijgen in velen formaten van ¼ ounce tot een kilo en ondanks dat dit "beleggingsmunten"zijn .999 goud/zilver worden ze vooral door verzamelaars gekocht(het zelfde geldt voor vele series van de Perth mint).

De KNM zou veel geld kunnen verdienen aan vergelijkbare series, als ze maar aan de volgende voorwaarde voldoen: .999 goud/zilver gehalte, ze moeten een nominale waarde hebben, de gewichten moeten terug te leiden zijn op het ounce systeem (1/10, ¼ ½ 1 ounce 10 ounce Kilo), Alleen Bu en proof uitgave.
De leeuwendaalders voldoen aan 3 van de 4 voorwaarden, maar omdat ze geen nominale waarde hebben( penningen) hebben munten verzamelaars hier geen interesse in. Zie de opbrengsten van deze elk jaar weer lager worden op ebay.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 dec 2019, 21:49

sgtravel schreef:
23 dec 2019, 21:09
Het woord "belegging"moet je dan ook niet al te letterlijk nemen.
Waar jij het eigenlijk over hebt zijn verzamelaarsmunten die indien nodig eenvoudig en snel kunnen worden verkocht voor de metaalwaarde, maar waar ook een zekere verzamelaarswaarde in zit die de meerprijs rechtvaardigt.

Zelf verzamel ik bijvoorbeeld de gouden 100 en 200 euro van Vaticaanstad, deze hebben duidelijk een hoge verzamelaarswaarde door onder meer de lage oplage, maar doordat ze niet voldoen aan de andere door jou genoemde eisen voor beleggingsmunten zijn ze minder eenvoudig snel te verkopen. Overigens voldoen die nog wel aan de criteria van de belastingdienst voor beleggingsgoud.

Luit

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 dec 2019, 10:54

[/quote]
Maar er zijn natuurlijk wel veel meer PostNL servicepunten dan afhaalpunten van de huidige distributeur, en veel verzamelaars hebben er waarschijnlijk weinig trek in om voor een verzamelaarsmunt van vijf euro ook nog eens drie euro verzendkosten te betalen...
Luit[/quote]

En voor mij, wonende in het buitenland wordt het nog moeilijker. Als ik bij de KNM bestel betaal ik € 8, - verzendkosten voor bijvoorbeeld een coincard van € 2, - Dus die bestellen we dan maar bij Eurocoinhouse, maken waar wat ze beloven en qua verzendkosten scheelt het gewoon € 6, -
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Euromunten”