KMI kleurafwijking roodgoudkleurig

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

KMI kleurafwijking roodgoudkleurig

Bericht door Palmbird » 29 mei 2014, 10:13

Ik hou reeds een 6 al maanden alle mooie kmi munten die ik uit circulatie heb en bijna krasvrij zijn bij zoals veel andere dubbele.Er is me reeds een tijdje opgevallen dat ze allemaal licht geel(geelgoudkleurig)zijn maar 1 exemplaar ertussen is aan beide zijden opvallend roodgeler(roodgoudkleurig).Dit is mijn best manier om het te omschrijven.Foto's plaatsen kan ik niet wegens mijn ernstige bewegingsstoornissen maar wat is kleur ook op een foto nietwaar.Zijn er nog verzamelaars die zo een kleurafwijking waargenomen hebben die niet in vlekken is maar mooi egaal over de hele munt op beide zijden?Is dit iets onbenulligs of niet ik heb hem alvast in een munthouder vlak naast een gele in de verzameling geplaatst.Weet iemand hier iets over te vertellen.Alvast bedankt.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: KMI kleurafwijking roodgoudkleurig

Bericht door resparvae » 29 mei 2014, 14:15

Palmbird schreef:Ik hou reeds een 6 al maanden alle mooie kmi munten die ik uit circulatie heb en bijna krasvrij zijn bij zoals veel andere dubbele.Er is me reeds een tijdje opgevallen dat ze allemaal licht geel(geelgoudkleurig)zijn maar 1 exemplaar ertussen is aan beide zijden opvallend roodgeler(roodgoudkleurig).Dit is mijn best manier om het te omschrijven.Foto's plaatsen kan ik niet wegens mijn ernstige bewegingsstoornissen maar wat is kleur ook op een foto nietwaar.Zijn er nog verzamelaars die zo een kleurafwijking waargenomen hebben die niet in vlekken is maar mooi egaal over de hele munt op beide zijden?Is dit iets onbenulligs of niet ik heb hem alvast in een munthouder vlak naast een gele in de verzameling geplaatst.Weet iemand hier iets over te vertellen.Alvast bedankt.
Hallo Palmbird,
IK heb zoiets wel eens eerder gezien bij sommige Spaanse 2 euromunten. Ik heb het gevraagd aan een handelaar in rondellen, en die zei dat deze verkleuring ontstaat wanneer de tinnen (waarvan de rondellen gemaakt worden) lang in het felle licht gelegen hebben. Een andere verklaring voor dit toch wel regelmatig voorkomende verschijnsel heb ik nog nooit gehoord. Wat mij verbaast aan deze verklaring is dat de verkleuring aan beide zijden zit, en niet slechts aan één kant, zoals je verwacht wanneer een tin ergens gedurende lange tijd ligt.
Dus, het is een verklaring, maar niet erg bevredigend. Misschien is het inwerking van warmte of chemicaliën, maar hoe dat dan gaat, daar heb ik geen idee van.
Hopelijk weet iemand anders er meer van.
Groet
Thomas

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Re: KMI kleurafwijking roodgoudkleurig

Bericht door Palmbird » 29 mei 2014, 15:19

Dank voor de reactie,het inderdaad zo dat beide zijden deze kleur hebben.Staat alvast mooi in de verzameling zo een exemplaar ertussen.De glans is alvast gebleven wat er ook gebeurd is .Ik heb eens met een andere 2 euro geprobeerd een reiniging uit te voeren en deze een nacht in zuivere azijn gelegd;de glans van de binnenste rondel was veel verminderd.Het is alvast dus geen munt die in azijn gelegen heeft.Zijn er nog forumleden die zo een 2 euromunt met opvallende kleur tegenkwamen?Ik ga er in ieder geval aandacht aan schenken in mijn zoektocht naar hedenkingsmunten en hoop er nog zo in mijn verzameling te kunnen opnemen .
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Terug naar “Euromunten”