Holland Coin Fair 2014

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Holland Coin Fair 2014

Bericht door Ilosab » 15 feb 2014, 17:37

Misschien moeten we volgend jaar wat afspreken als er mensen gaan. In navolging van Collectcoin heb ik mijn 2e coincard op MP te koop gezet en ben wel benieuwd wat die zou opleveren. Deze coincard heeft nummer 3071 want toen ik aan kwam waren de cards bij de ingang op en volgens mij pakken ze maar een zak. Ik was er om 13:00 uur en om 13:45 uur weer weg. Volgend jaar ga ik ook op zaterdag want er was nog genoeg. Je hebt dus 5 coincards Hans, niet verkeerd. Ik ga geen verlies lijden zo te zien dus ik heb de Eftelingpop die ik voor ons dochtertje heb gekocht voor niets.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein » 15 feb 2014, 18:09

Alfred, volgend jaar maar een hoekje maken voor Munthunter leden toch, misschien komen er meer leden naar het mooie Den Haag? :klap:

Groetjes,

Hans

cinq
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door cinq » 16 feb 2014, 09:22

Van Limburg naar Den Haag kost liters benzine, dus heb ik de card maar besteld bij een munthandelaar. Prijs: €39,50.
Op de eerste 4 na heb ik alles compleet en wil dat ook graag zo houden, echter mocht de KNM nog meer van dit soort grappen uithalen, dan stop ik met het verzamelen en dan zal ik niet de enige zijn.
KNM :thumb down: knoop dit in je oren, je raakt veel klanten kwijt!

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 feb 2014, 09:37

cinq schreef: KNM :thumb down: knoop dit in je oren, je raakt veel klanten kwijt!
Misschien kan Jeroen namens ons allemaal een e-mail sturen...

Ik vind zelf alleen de coincards van 5 en 10 euro interessant, omdat je ze voor die prijs ook kunt krijgen. Alleen jammer dat ze er geen zilveren munten meer in stoppen, maar munten met een zilveren laagje.

En ja, "koerszettende zeilen"... dat dachten ze op de Titanic ook :thuink:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 16 feb 2014, 10:36

Compleet losgeslagen zooi met die coincards, een stukje papier om een munt heen, een penning er bij in, wordt exclusief uitgegeven op een beurs en mensen betalen buiten proportionele bedragen voor een verpakking van munt die in een zeer grote oplage is geslagen, maar nu speciaal voor een beurs anders verpakt is.

Ik snap het gewoon niet, moet je kijken wat je met dat geld voor een andere munten kunt kopen. Makkelijk verdienen voor de KNM zo, die begrijp ik wel, je speelt in op een hype waarbij goed betaald wordt voor een stukje karton. Als verzamelaar van munten vraag ik me af waarom je zoveel wilt betalen voor een stukje karton.

Groeten Paul

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 16 feb 2014, 10:56

Ik snap ook niet waarom mensen nu al €30 betalen voor de coincard als hij in juni op de dag van de munt ook gewoon weer te krijgen is voor €10,- :thuink:
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 16 feb 2014, 11:25

Om compleet te blijven en ze helaas niet de mogelijkheid hebben om deze munt bij de HCF of Dag van de Munt aan te schaffen. Snap ook niet dat de KNM er niet gewoon 5.000 of 10.000 extra uitgeeft via de website, om de verzamelaars te kunnen voorzien en compleet te kunnen laten blijven.

neemt niet weg dat ik niet begrijp dat je zo ### veel geld neertelt voor een stukje karton.

Groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 feb 2014, 13:51

Waar ik met mijn pet niet bij kan is dat er hier zoveel wordt afgegeven op mensen die coincards verzamelen. Wat is er mis mee om iets te verzamelen? Ik geef toch ook geen commentaar op die mafkezen die hier op het forum iedere keer vermelden wat voor 2 euro CC munten ze gevonden hebben? Of ik weet niet wat voor verzameling ze aanleggen. Degene die dat verzamelen betalen dat zelf en het gaat niet ten koste van een ander. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vlakbij de HCF woon dus ik kan er heen. En als je meer dan 1 coincard kon kopen dan had ik best wat mee willen nemen voor forumleden maar dat is niet mijn schuld. Ik heb ook de eerste 4 coincards niet, die hoop ik wel ooit aan te schaffen en zo niet dan is dat jammer. Maar als je niet begrijpt waarom iemand coincards verzamel dan moet men het commentaar voor zich houden en niet afgeven op iemand die dat wel verzameld.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door mk0111 » 16 feb 2014, 14:05

Ilosab schreef:Waar ik met mijn pet niet bij kan is dat er hier zoveel wordt afgegeven op mensen die coincards verzamelen. Wat is er mis mee om iets te verzamelen? Ik geef toch ook geen commentaar op die mafkezen die hier op het forum iedere keer vermelden wat voor 2 euro CC munten ze gevonden hebben? Of ik weet niet wat voor verzameling ze aanleggen. Degene die dat verzamelen betalen dat zelf en het gaat niet ten koste van een ander. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vlakbij de HCF woon dus ik kan er heen. En als je meer dan 1 coincard kon kopen dan had ik best wat mee willen nemen voor forumleden maar dat is niet mijn schuld. Ik heb ook de eerste 4 coincards niet, die hoop ik wel ooit aan te schaffen en zo niet dan is dat jammer. Maar als je niet begrijpt waarom iemand coincards verzamel dan moet men het commentaar voor zich houden en niet afgeven op iemand die dat wel verzameld.

Alfred
Ik verzamel geen karton,maar ben het wel met je eens :)
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 16 feb 2014, 14:08

Ilosab schreef:Waar ik met mijn pet niet bij kan is dat er hier zoveel wordt afgegeven op mensen die coincards verzamelen. Wat is er mis mee om iets te verzamelen? Ik geef toch ook geen commentaar op die mafkezen die hier op het forum iedere keer vermelden wat voor 2 euro CC munten ze gevonden hebben? Of ik weet niet wat voor verzameling ze aanleggen. Degene die dat verzamelen betalen dat zelf en het gaat niet ten koste van een ander. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vlakbij de HCF woon dus ik kan er heen. En als je meer dan 1 coincard kon kopen dan had ik best wat mee willen nemen voor forumleden maar dat is niet mijn schuld. Ik heb ook de eerste 4 coincards niet, die hoop ik wel ooit aan te schaffen en zo niet dan is dat jammer. Maar als je niet begrijpt waarom iemand coincards verzamel dan moet men het commentaar voor zich houden en niet afgeven op iemand die dat wel verzameld.

Alfred
Ik geef er niet op af. Ik vraag me alleen af waarom er zoveel geld wordt neergeteld voor een stukje karton om een munt heen. Ik snap heel goed waarom iemand coincards verzamelt, zolang dat voor de normale prijs gaat. Ik verzamel ze ook, maar alleen als ik ze tegen uitgifteprijs aan kan schaffen. Ik heb dus de EMU-coincard niet, omdat ik niet in de gelegenheid was deze tegen een normale prijs aan te schaffen. Ik snap de hele hype rond de coincards niet zo goed. En ik snap niet dat de KNM er niet veel slimmer op in speelt. Met 5.000 stuks meer hadden ze dus ook meer geld kunnen verdienen. Geef gewoon de verzamelaars eerlijk de kans om ze ook via de website aan te schaffen of via een abonnement. Door mee te doen aan dergelijke hoge prijzen creëer je een sfeer waarbij dus ook de volgende edities dergelijke hoge prijzen gaan opleveren. En dat is jammer voor bijvoorbeeld de verzamelaars met een niet zo'n hoog budget.

En wat betreft de meldingen van 2 euro herdenkingsmunten... volgens mij deed je hier zelf ook eerder aan mee :knipoog: :sttt: .

Maar ik snap je standpunt Alfred :thumb up: . En kan je ook alleen maar verder gelijk geven.

groeten Paul

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 feb 2014, 15:14

Ilosab schreef:Waar ik met mijn pet niet bij kan is dat er hier zoveel wordt afgegeven op mensen die coincards verzamelen.
Eigenlijk heel simpel Alfred, we zitten hier op een forum voor munten- en bankbiljettenverzamelaars, niet op een forum van kartonverzamelaars of oldtimerverzamelaars of sigarenbandjesverzamelaars of noem maar iets op.
Met al die andere verzamelaars is op zich helemaal niets mis, ieder verzamelt wat hij of zij leuk vind, maar alle verzamelingen buiten munten en bankbiljetten zijn off-topic op dit forum of op zijn minst bijzaak.
De overdreven aandacht voor de bijzaak coincards, gaat ten koste van de hoofdzaak de munten en bankbiljetten.
Ik heb best begrip voor verzamelaars van coincards, maar het heeft gewoon nauwelijks nog iets met het verzamelen van munten te maken, en dat hoeft niet negatief uitgelegd te worden, het is gewoon een feit.
Ook snap ik nog best dat er mensen zijn die aan één coincard niet genoeg hebben, bankiers graaien immers ook.
Hebzucht is nu eenmaal iets wat een normaal verschijnsel is bij mensen, alleen degenen die zelf niet in de gelegenheid zijn om wat voor reden dan ook geven daar op af. Hoewel hebzucht algemeen als negatieve eigenschap wordt beschouwd zijn degenen die zo veel geld over hebben voor dit soort kaartjes natuurlijk net zo goed schuldig, als ze er immers niet zo veel voor zouden geven, dan zou er ook niet zoveel winst te behalen zijn.
In het geval van deze coincards is de organisatie van de HCF de lachende derde, veel mensen geven blijkbaar zelfs meerdere keren 5 euro extra uit om zo'n coincard extra te kunnen kopen.

Verder heb ik bij deze specifieke coincard niet het idee dat deze in een muntenverzameling met de overige coincards past. Het gaat immers om een totaal andere munt. Het niet hebben van deze coincard zie ik niet als iets wat de verzameling incompleet maakt.
Het is geen 5 of 10 euro herdenkingsmunt.
Het is geen 2 euro herdenkingsmunt.
Het is geen reguliere uitgifte maar een beursuitgifte.
Het is zomaar een willekeurige 2 euromunt, alle andere 2 euromunten zijn niet in zo'n kaartje verkrijgbaar.

Kortom een heel erg vreemde eend in de bijt.

Ik vind dus dat de geluksdubbeltjes evenmin in een coincardverzameling horen.

Wat dan weer wel in een complete coincard verzameling hoort zijn de eerste vier munten.

Als KNM trouwens slim is gaan ze in plaats van de BU set 8 coincards uitgeven op een beurs, winst verzekerd! Zeker de eerste keer.
Ook hier gaat het natuurlijk een keer mis en is de hype over.

Maar het meest vervelende van zo'n hype is, dat op het moment dat alles als een plumpudding in elkaar zakt, de hobby waar deze uit voortkwam, namelijk het verzamelen van munten ook een flinke negatieve duw krijgt, en dat is een goede reden om kritisch te zijn over het randverschijnsel coincards....

Luit

LeandrosNumismatics België
Senior lid
Senior lid

Bericht door LeandrosNumismatics » 16 feb 2014, 15:55

Ik begrijp niet waarom er zo wordt afgereageerd op de coincardverzamelaars. Ik ben er zelf een van en heb er groot plezier in, er zijn mensen die allerlei zaken verzamelen van euromunten, maar ik vind het niet nodig om wie dan ook aan te vallen in verband met wat ze verzamelen, diegenen die geen coincards verzamelen hebben toch geen last van ons, dus ik begrijp de ophef niet. Mvg

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 16 feb 2014, 17:24

Ikzelf verzamel de coincards ook en heb er dus vanzelfsprekend niets op tegen.
Het gaat mij enkel en alleen om de manier waarop de KNM deze coincards uitgeeft, mijn inziens gaat het er hun om deze coincardhype levend te houden door maar 5000 exemplaren uit te brengen en dan aan te bieden op een beurs waarvan ik de moeite niet neem om de coincard te kopen vanwege de kilometers aan benzine die ik dan kwijt ben (300km)
De dag van de munt is iets dichter bij (240km) maar dan betaal ik nog steeds een 30 euro aan benzine.
Geef dan iedereen een eerlijke kans en bied ze aan op internet!

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 16 feb 2014, 17:37

Petijsach schreef: Geef dan iedereen een eerlijke kans en bied ze aan op internet!
Dat is natuurlijk ook allerminst eerlijk. Er zijn zat mensen die geen computer hebben, of niet goed met internet overweg kunnen. Ook zijn er bijvoorbeeld mensen die moeten werken op het moment dat de coincard in de webshop komt (die zal dan namelijk ongetwijfeld zeer snel zijn uitverkocht).

Ik snap Alfreds punt trouwens prima. Zelf heb ik helemaal niets met coincards verzamelen, zoals ik ook niets met het verzamelen van postzegels heb, maar dat neemt niet weg dat het beide valide verzamelingen zijn en het één niet beter is dan het ander.

Bernard

Stoif Cocos (Keeling) Islands
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Stoif » 16 feb 2014, 17:41

Het is gewoon een lok middel om mensen naar die beurs te krijgen.
Zonder die coincard was de opkomst waarschijnlijk veel kleiner geweest.
Ben ook mede voor die coincard naar Den Haag gegaan.
Je moet er iets voor over hebben om compleet te worden/blijven
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 feb 2014, 17:45

bernard3 schreef: Zelf heb ik helemaal niets met coincards verzamelen, zoals ik ook niets met het verzamelen van postzegels heb, maar dat neemt niet weg dat het beide valide verzamelingen zijn en het één niet beter is dan het ander.
Precies, de één is niet beter dan de ander, en geen van tweeën valt ook onder de noemer munten verzamelen......

Luit

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 16 feb 2014, 17:46

bernard3 schreef:
Petijsach schreef: Geef dan iedereen een eerlijke kans en bied ze aan op internet!
Dat is natuurlijk ook allerminst eerlijk.

Bernard

Ik had hier: bied ze ook aan op internet, willen typen Bernard, excuses....

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 feb 2014, 18:01

llinde schreef:Precies, de één is niet beter dan de ander, en geen van tweeën valt ook onder de noemer munten verzamelen...... Luit
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zit er toch echt een munt in.
Het verzamelen van coincards is voor mij bijzaak, hoofdzaak is papiergeld maar als ik iets verzamel dan vind ik het behoorlijk kinderachtig om afgekraakt te worden omdat er toevallig een stukje karton omheen zit. Laat ik nu altijd het idee hebben dat munten in munthouders gaan wat van karton is gemaakt en in een plastic hoes worden geplaatst. Gebeurd ook met mijn coincards, enige verschil is dat er al karton omheen zit.

Alfred

cinq
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door cinq » 16 feb 2014, 18:07

Elke keer weer die negatieve discussie over het verzamelen van coincards.
Kan dat niet een keer stoppen, ik wordt er doodmoe van.
Ik bezoek elke dag met plezier dit forum en graag houd ik dit zo, dus a.u.b

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 feb 2014, 18:20

Ilosab schreef:Ik kan het mis hebben maar volgens mij zit er toch echt een munt in.
Maar dat maakt het nog geen munten verzamelen ;)

In mijn portemonnee zitten ook munten, maar dat maakt mijn portemonnee nog geen muntenverzameling :sarcasm1:

Alfred, het gaat niet om het feit dat er toevallig een stukje karton om heen zit, maar om het feit dat het alleen nog maar om dat stukje karton gaat en dat de munt volledig bijzaak is geworden.
Als de munt hoofdzaak zou zijn zouden er niet zulke vanuit muntverzamelaarsstandpunt merkwaardige opmerkingen komen dat je er zo veel voor over moet hebben om compleet te blijven. Met de 2 euro in de BU set of de UNC set ben je immers al compleet.

Nogmaals ten overvloede, ik vind het prima dat mensen coincards verzamelen, net als er mensen zijn die allerlei europatterns verzamelen, iedereen moet vooral doen waar hij of zij plezier in heeft, maar wel beseffen dat het weinig of niets meer met munten verzamelen te maken heeft.

Zelf heb ik ook coincards, vind het best leuk om alle Nederlandse 5 en 10 euromunten in zo'n coincard te hebben, geeft ook een soort van eenheid aan een verzameling. Als je de eerste vier coincards daarvan niet hebt, maar de munten wel, dan is je muntenverzameling gewoon compleet, alleen je verpakkingenverzameling niet.

Kortom coincardverzamelen is beslist niet minderwaardig dan munten verzamelen, maar het is nu eenmaal geen munten verzamelen.

Luit

Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein » 16 feb 2014, 18:30

Beste Alfred,

Ik ben het geheel met je eens, in de voorgaande jaren werd gevraagd verslag te doen van een beursbezoek, echter hier heb ik nu een beetje spijt van en zal dit de volgende keer laten. Met het verzamelen van coincards heb ik veel plezier en ik zit er ook wel eens naast de c.c. van 2009 heb ik ook niet, laat staan de eerste vier.

Sorry dat we in Den Haag wonen??

Mvg,

Hans

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 feb 2014, 18:52

Klokkestein schreef:Beste Alfred, Ik ben het geheel met je eens, in de voorgaande jaren werd gevraagd verslag te doen van een beursbezoek, echter hier heb ik nu een beetje spijt van en zal dit de volgende keer laten. Met het verzamelen van coincards heb ik veel plezier en ik zit er ook wel eens naast de c.c. van 2009 heb ik ook niet, laat staan de eerste vier. Sorry dat we in Den Haag wonen?? Mvg, Hans
Nee, een beursverslag doe ik ook niet meer, alleen nog voor de IBNS. Ik verzamel datgene wat ik leuk vind om te verzamelen en daar heb ik plezier in. En of die eerste 4 er ooit komen dat weet ik niet maar daar ga ik me niet druk om maken. Er zijn ook kampgeld biljetten die ik nooit zal kunnen kopen omdat ze te duur zijn maar daarom heb ik daar wel plezier in. Er zijn ook Nederlandse en Hongaarse biljetten die te duur zijn maar ook dat is leuk om te verzamelen. En als iemand beweerd dat een geluksdubbeltje of deze Holland coincard daar niet in thuis hoort dan moeten ze dat zelf weten, ik verzamel datgene waarvan ik denk dat me dat deugd doet. En als het om dat stukje karton gaat dan is dat toch mijn probleem en begrijp ik niet waar anderen zich druk om maken? En of het nu wel hoort bij munten verzamelen of niet dat zal me ook worst wezen, er zit een munt in dus hoe zou je het dan noemen. Ik vind gekleurde munten ook niets maar zal niemand daarop verwijten dat ze dat verzamelen. Ik ben er trouwens trots op dat ik een Hagenaar ben.

Alfred

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 16 feb 2014, 18:57

Ik verwijt niet dat het verzamelt word, ik snap alleen niet dat er zulke 'hoge' bedragen worden neergelegd voor een normale munt met een stukje karton voor een beurs uitgifte, weliswaar een uitgifte ism de KNM.

En ik snap ook niet dat als bekend is dat coincards zo populair zijn, dat de KNM dan niet verzamelaarsvriendelijk is en het zelfde aantal dus ook aanbiedt via de online shop en via de post.

Ik verwijt niemand dat hij of zij coincards verzamelt, dat doe ik immers zelf ook. Ik ga alleen geen belachtelijk hoge bedragen (naar mijn mening) neerleggen voor een normale 2 euro in een beurs kartonnetje.

Groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 feb 2014, 19:01

Dat er hoge bedragen worden neergelegd is de schuld van degene die de prijs opdrijven, handelaren en individuele verkopers. Het ligt er maar helemaal aan wat men ervoor over heeft.

Alfred

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 16 feb 2014, 19:25

Ik had ook graag gezien dat ze via de website van de KNM werden aangeboden, maar jammer genoeg is dat niet het geval. Den Haag is veel te ver rijden voor mij en om nou te wachten voor de Dag van de Munt midden juni, heb ik hem vanmiddag gekocht via Marktplaats voor een redelijke prijs.

Precies wat Paul zegt, ze hadden beter een deel via website kunnen aanbieden maar dit is natuurlijk een goede manier om verzamelaars naar de HCF te lokken, vooral de coincardverzamelaars.

Ik wil er niet teveel aandacht aan besteden, maar betreft de discussie coincardverzamelaars: iedereen bepaald zelf toch wat hij of zij voor een munt of coincard betaald. Ik betaal zelf ook wel eens wat teveel, maar dat is dan puur omdat ik de munt graag aan mijn verzameling toevoeg! :thumb up:

Terug naar “Euromunten”