Poll: Wat doe je met de collectie als de euro valt?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Stel de euro valt, wat doe je met de eigen collectie?

Ik blijf mijn collectie vervolledigen tot ik ze compleet heb
63
75%
Ik stop met verzamelen maar doe mijn collectie niet weg
13
15%
Ik stop helemaal met verzamelen en doe mijn collectie ook weg
8
10%

Totaal aantal stemmen: 84

Yosoyke
Superlid
Superlid

Re: Poll: Wat doe je met de collectie als de euro valt?

Bericht door Yosoyke » 13 jul 2012, 23:42

rtholen schreef:
Probeer je eens te onderscheiden met de collectie van de rest. Een mooi voorbeeld van deze week:
Maar liefst 4 of 5 verzamelaars tonen een dolblij manneke uit San Marino, met een 2 euro muntstuk.
Bedenk goed, dat een collectie met onderscheidend vermogen vele malen beter te slijten valt, dan een tien in een dozijn collectie.
(n.a.v. de vraag over waardebehoud elders.)
Hier leg je dan de nadruk terug op het verzameling maar in het achterhoofd houden van 'dit is een investering en ik wil mijn geld achteraf terug recupereren'. Hier zal juist het onderscheid gemaakt worden inderdaad. Een collectie met onderscheidend vermogen zal inderdaad veel beter slijten, maar het zijn zoals Luit ook al opmerkte juist de 'buitenbeentjes' in de collectie die het geheel doet stijgen. Maar er zij maar weinig mensen die een gehele collectie van iemand zouden overkopen, omdat zij ook reeds enkele munten in hun bezit hebben en zo dubbele zouden hebben. En dubbele munten van een 'uitgestoven muntsoort' lijken mij ook niet echt aantrekkelijk vind ik.
(Maar zoals jij het hier voordoet zie ik enkel maar dat je verzamelt met de uitweg om er op elk moment van af te kunnen stappen? )

Dit is bij mij vb. zeker niet het geval. Al loopt het verkeerd af met de euro, zoals het doemscenario van Tammo zo mooi beschreef. Maar dan heb je toch een stukje geschiedenis thuis in de kast staan! Ik blijf er nog steeds de goede hoop in hebben dat alles op zijn pootjes terecht komt.

Een crisistijd bestaat eigenlijk niet. De crisis is altijd en overal bezig (opgaand en afgaand), kun je mooi zien doorheen de geschiedenis. Er zijn momenten die beetje bij beetje leiden naar de zware tijden, dan heb je het hoogtepunt ervan waar alles enorm moeilijk gaat, maar dan na een tijdje verzacht alles terug tot een tijd waar alles terug windstil en gaat zoals nooit tevoren. Maar het is een vicieuze cirkel, dus het spelletje blijft maar doorgaan.. Nu gaat alles moeilijker bij Griekenland, omdat zij ook met vervalste voorschriften in de euro zijn beland en hun beloftes niet (kunnen) gehouden hebben om alles op tijd in orde te brengen. Maar zolang Griekenland in de eurozone blijft, blijf ik het ook rooskleurig inzien voor de euro. We zijn er samen aan begonnen en zullen ook samen een uitweg moeten vinden.

mvg kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 jul 2012, 23:56

rtholen schreef:De kunst is dus, om zelfs bij het meest eenvoudige stuk, je te onderscheiden ten op zichte van de ander. Hetgeen je verzameling uiteindelijk uniek maakt. Bijvoorbeeld met een prachtige patina, of een vroege afslag wat dus juist wel weer zeldzaam is.
Wat je hier eigenlijk zegt is dat zeldzame stukken waardevol zijn en dat die bepalen of je verzameling te slijten is.
Dat ben ik volledig met je eens, maar dit geldt dus ook voor een euroverzameling, ook daar bepalen de waardevolle stukken de verkoopbaarheid en de prijs. Ik ben wel met je eens dat het lastiger kan zijn om daar de waardevolle stukken te vinden. Zaken als patina speelt daar bijvoorbeeld nog geen rol, en de meeste munten zijn ook in perfecte kwaliteit verkrijgbaar.
rtholen schreef:Zoiets kan je echt niet op afroep verkrijgen, zelfs niet met een grote zak geld. Dat is een sport, het zoeken.
Vergis je niet, als de zak groot genoeg is kan er veel...
rtholen schreef:Al denk ik dat het met euro's de sport is, om een en ander voor de laagste prijs te bemachtigen?
Voor sommigen is dit ongetwijfeld zo, zelf beleef ik het meeste plezier aan het ruilen met buitenlandse verzamelaars, dat levert je ook veel inzichten in andere eurolanden, en je gaat er ook meer Europees door denken.

Luit

squarecoin
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door squarecoin » 14 jul 2012, 08:30

Ik zou niet lid willen zijn van een klub waar ik bijvoorbaat niet de prijs van het kontigent ken
daar komt nog bij dat in de hele klub er maar een paar leden zijn die betalen, en de rest geniet er gratis van
het zal wel een tijdje duren maar en komt een dag waar een aantal betalende klubleden er geen zin meer in hebben om voor elk rondje te moeten betalen.

Denemarken is niet lid van dat klubje , en dat heeft ons de laaste jaren ongeveer 50 milliard euro bespaard , dat is best veel geld voor zo een klein landje
als de euro valt dan hou ik die 4 euro twee en vijftig die in het nachtkasje liggen voor de gezelligheid.
teminste als ik niet voor die tijd langs een febo kom.

Michael

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 14 jul 2012, 09:01

llinde schreef:
tammoschut schreef:Het "parkeren " van geld in Nederland en Duitsland is louter een teken dat de financieele markten geen geld meer in het zuiden durven te houden of te steken.
Dat klopt, maar blijkbaar is er wel voldoende vertrouwen in de euro als geheel, want anders zou dit geld wel buiten de EU geïnvesteerd worden. Het klinkt misschien vreemd, maar juist de noordelijke staten hebben op dit moment meer belang bij behoud van de euro dan de zuidelijke staten.

Luit

Ik begrijp niet dat dit een teken van vertrouwen in de euro als geheel zou zijn. Het is volgens mij alleen een teken dat de markt alleen Duitsland en Nederland nog solvabel achten
en de overige landen niet meer. Het is hetzelfde mechanisme als het stallen van geld door de banken bij de ECB. Het onderling vertrouwen tussen banken is weg.
En terecht. 15 a 20 jaar geleden kwamen er producten op de markt waarbij onmogelijk de waarde van die producten was vast te stellen..Alle ,toen nog landelijke, toezichthouders wisten er geen raad mee.
"Gemakshalve"werden die producten maar buiten de balans gehouden. Sindsdien is er een enorme hoeveelheid rommel bij gekomen. Ik ben al 15 jaar "uit het vak" maar tijdens het ontstaan van de bankencrisis moest ik constateren dat toezichthouders nog steeds geen vat hadden op deze producten.
Daarnaast kampt Spanje met een gigantische huiuzenbubbel waar de banken geen raad mee weten. En wij gaan nu proberen die banken te redden, zonder enig benul te hebben hoe groot de afschrijvingen zullen worden.
Het is als de olieramp in de golf van Mexico. Men probeert de stranden schoon te houden terwijl de olie uit de grond blijft spuiten.
Niemand weet waar het einde is. Het is niet te overzien en niet te berekenen. Dat is het angstwekkende van de hele situatie.

Toen de bankencrisis uitbrak heeft men gekozen voor de weg vooruit. Men wilde niet handelen zoals in de jaren dertig. Maar die weg vooruit kwam niet in de boeken economie voor. In de geschiedenis was zoiets nooit voorgekomen.
Nu pomp men geld naar de zuidelijke landen en banken, zonder te weten of het uiteindelijk 100,500,1000 of 5000 miljard zal worden.
Het systeem is failliet en de beste weg om er uit te komen is stoppen . En laat elk land zijn verliezen nemen en opnieuw gaan opbouwen.
Geef elk land zijn instrumenten terug om de lokale economie weer te stimuleren. Laat het IMF daar behulpzaam bij zijn. Blijf economisch samenwerken. Dat kan ook zonder euro.
Men zegt wel;regeren is vooruit zien. Maar de mist is zo dicht dat er niet verder te rijden is.
Tammo
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 14 jul 2012, 09:13

Kevin schrijft:
Dit is bij mij vb. zeker niet het geval. Al loopt het verkeerd af met de euro, zoals het doemscenario van Tammo zo mooi beschreef. Maar dan heb je toch een stukje geschiedenis thuis in de kast staan! Ik blijf er nog steeds de goede hoop in hebben dat alles op zijn pootjes terecht komt.

Om terug te komen op relatie collectie en mogelijke val van de euro;
Zal juist dat stukje geschiedenis niet waardevoller worden?
Niet alleen om in de kast te hebben , maar ook in absolute marktwaarde?

Tammo
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 14 jul 2012, 13:49

Dit is ook mijn vraag waar ik mee zit. Hoe zal de euro 'verkopen' als deze gevallen is. Daar heb ik werkelijk geen levenservaring genoeg voor om te kunnen verwijzen naar vroeger. Enerzijds hoop ik dan wel dat de waarde inderdaad wel wat stijgt, dan is het nog leuker toch om het gevoel te heben dat je nog met een waardevolle verzameling over blijft.

mvg Kevin

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 jul 2012, 13:57

Naar ik meen worden guldens en franken ook nog steeds verzameld, alsook de peseta's marken enz.

Ik ga er van uit dat de waarde van een verzameling daardoor omhoog zal gaan, gezien de korte tijd dat de munt heeft bestaan.

Maar ach, ik geloof er geen bal van dat de euro het loodje gaat leggen. Het zou kunnen als Wilders te veel mag gaan praten, maar zijn imperium brokkelt ook per week af en hij was de enige die zoiets idioots kan bedenken. Bedenk dat het afvallen van de euro betekend dat men een oude/nieuwe valuta terug moet laten komen en dat kost handen vol geld en is de doodsteek voor de al noodleidende landen en daar hebben we het al zoooo vaak over gehad. ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 14 jul 2012, 17:54

Ik vind dat Wilders bij sommige dingen een punt heeft. EU krijgt teveel macht over alle landen. Maar om de euro gelijk af te schaffen? Nee. Straks is de Gulden terug en dan lijkt alles nog duurder en dan hoor je mensen zeggen: hadden we de euro maar.

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 16 jul 2012, 19:45

ik zal er kort over zijn:
de euro blijft
de verzamelaar blijft verzamelen en probeert het nodige bij elkaar te krijgen
de waarde zal net als bij de gulden minimaal de nominale waarden behouden
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 16 jul 2012, 20:03

rinuske schreef:ik zal er kort over zijn:
de euro blijft
de verzamelaar blijft verzamelen en probeert het nodige bij elkaar te krijgen
de waarde zal net als bij de gulden minimaal de nominale waarden behouden
Dat is pas optimistisch!
Alleen wat betreft de verzamelaars ben ik het met je eens, die zullen er wel blijven. De euro is denk ik een tijdelijk kwaad hoewel het nog wel een tijdje zal duren voor die ziekte voorbij is. En als je eens op MP of eBay gaat zoeken zul je zien hoe 'goedkoop' de guldens geworden zijn! Nikkelen guldens en rijksdaalders alsook de 5 gulden munten gaan voor heel wat minder dan de nominale waarde van destijds over de toog. Het koperwerk gaat per kiloprijs maar die ligt nog redelijk hoog :angel: .
Postzegels kun je ook kopen in partijen voor veel minder dan de uitgifteprijs. Daarom worden er zoveel pakketten gefrankeerd met de 'oude' postzegels!
De CC munten en herdenkingsmunten zullen wel een zekere verzamelaarswaarde blijven houden maar de rest zal voor de metaalprijs worden gedumpt. Alleen jammer dat de europenningen van goedkope metalen zijn geslagen....

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 jul 2012, 20:11

Martin schreef:Postzegels kun je ook kopen in partijen voor veel minder dan de uitgifteprijs.
Ik vermoed dat dat meer te maken heeft met het feit dat postzegels verzamelen in ieder geval hier in Nederland een teruglopende hobby is

Luit

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 16 jul 2012, 22:43

ik heb geen euro collectie,te lelijk om te verzamelen,
no hard feelings :thumb up:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes see you at filanumus 2020

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 17 jul 2012, 09:55

Voor mij veranderd als verzamelaar niet zo veel als de euro valt. Ik verzamel de hele wereld op type. Zo lang als er maar andere muntjes voor terug komen is het prima. Het wordt pas vervelend als de hele wereld op electronisch betalen over gaat en munten helemaal verdwijnen. En dan zou de verzameling bewaren en de boel steeds completer proberen te krijgen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

erwinwessels
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door erwinwessels » 17 jul 2012, 15:07

Ik heb op dit moment de verzameling 2-euromunten helemaal compleet (op de ministaatjes na dan), als de euro zou vallen, houd ik deze zeker. Dit geldt ook voor de meeste Proofsets die ik heb.

Maar wat ik verder doe, is denk ik afhankelijk van wat er met de prijzen van de euromunten gebeurt. Ik zou dan graag nog wat Proofsets en UNC sets erbij willen hebben, maar als de prijzen dan gaan stijgen, is dit niet haalbaar voor me, en dan kan het wel eens zijn dat ik een deel van mijn collectie ga verkopen (dit geldt dus zeker niet voor de 2-euromunten, die houd ik zeker wel). Dan kan ik er zeker nog wat op verdienen.

Maar als de prijzen lager worden (kijk naar de FDC en Proof guldensets vanaf 1979), dan is het zonde om ze weg te doen en veel leuker om alsnog alles compleet te krijgen.

Dus wat ik ga doen is afhankelijk van de prijsontwikkeling. Maar laten we er maar van uitgaan dat de euro niet gaat vallen.

(Alleen als Griekenland er snel uit gaat zal ik dat als verzamelaar niet erg vinden, want dan ben ik één van de 2500 gelukkigen die een Proofset van Griekenland heeft en dan komen er ook geen proofsets meer bij).

Groeten van Erwin
Ook steeds meer bekend als MuntenMaster

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 17 jul 2012, 18:35

erwinwessels schreef: (Alleen als Griekenland er snel uit gaat zal ik dat als verzamelaar niet erg vinden, want dan ben ik één van de 2500 gelukkigen die een Proofset van Griekenland heeft en dan komen er ook geen proofsets meer bij).
Als je zegt dat je de 2euromunten compleet hebt, dan ben je ook één van de 2500 gelukkige die de alom befaamde proofbox van Luxemburg ook heeft? :D
erwinwessels schreef:Ik heb op dit moment de verzameling 2-euromunten helemaal compleet (op de ministaatjes na dan), als de euro zou vallen, houd ik deze zeker. Dit geldt ook voor de meeste Proofsets die ik heb.
Uit nieuwsgierigheid, ALLE 2 euromunten of enkel alle herdenkingsmunten?

mvg Kevin

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 17 jul 2012, 22:11

hoi herman,ja mooie afbeeldingen op de euro kunnen me zeker intresseren in de toekomst
waarom geen afbeeldingen van flora en fauna op een grote ,dikke ,glanzende,(koper word zo snel bruin)
euro munt,!ik heb stiekem toch wel wat 5 euro munten in de collectie hoor :sttt:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes see you at filanumus 2020

erwinwessels
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door erwinwessels » 20 jul 2012, 00:05

Yosoyke schreef:
erwinwessels schreef: (Alleen als Griekenland er snel uit gaat zal ik dat als verzamelaar niet erg vinden, want dan ben ik één van de 2500 gelukkigen die een Proofset van Griekenland heeft en dan komen er ook geen proofsets meer bij).
Als je zegt dat je de 2euromunten compleet hebt, dan ben je ook één van de 2500 gelukkige die de alom befaamde proofbox van Luxemburg ook heeft? :D
erwinwessels schreef:Ik heb op dit moment de verzameling 2-euromunten helemaal compleet (op de ministaatjes na dan), als de euro zou vallen, houd ik deze zeker. Dit geldt ook voor de meeste Proofsets die ik heb.
Uit nieuwsgierigheid, ALLE 2 euromunten of enkel alle herdenkingsmunten?

mvg Kevin
Nu ik dit lees, was ik een beetje onduidelijk. Ik bedoel dat ik, op de ministaatjes na, alle 2-euro herdenkingsmunten in UNC heb (wat betreft speciale varianten heb ik dan ook nog de Duitse 2 euro 2008 F met oude kaart).

Helaas heb ik de proofbox van Luxemburg niet. Deze ben ik ook nog niet tegengekomen (en dan zal ik er ook geen geld voor hebben denk ik).

Groetjes van Erwin
Ook steeds meer bekend als MuntenMaster

genarobontelli
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door genarobontelli » 23 jul 2012, 16:03

numisfreund schreef:De euro valt niet!!!
Nu misschien nog niet ... maar ooit komt het er wel van want niets blijft eeuwig bestaan ...

Wat me wel opvalt is dat we het hele jaar door door niets anders dan negatieve berichten over euro, financiële crisis, crisis in Griekenland, Spanje, ... dalende waarderingen van landen en banken door Moody's en andere ratingbureau's rond de oren worden geslagen ... en in de vakantie is het plots "stil" hierrond ... zijn al die crisissen ook op vakantie misschien ? :problem: :thuink:

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 23 jul 2012, 16:06

De meeste waarderingen komen van Amerikaanse afkomst, als dat zo betrouwbaar is weet ik niet.
maar ooit komt het er wel van want niets blijft eeuwig bestaan ...
Ben ik blij dat ik niet eeuwig leef. :hahaha: Over een paar eeuwen liggen mijn munten verspreid over de wereld of, wat ik eigelijk hoop, dat het bij mijn familie blijft.

Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 23 jul 2012, 21:23

Daniël schreef:Over een paar eeuwen liggen mijn munten verspreid over de wereld of.
Dat is een collectie, é. Een verzameling van munten, biljetten, etc. Die samen komen en een collectie vormen. Nu en dan komen erbij en gaan er weer weg (naar een andere collectie).
En uit eindelijk gaan deze munten - uw, mijn, onze collectie- (alles apart, per lot of tezamen) na een lange tijd bij één verzamelaar te hebben gezeten naar een andere verzamelaar. Zo 'leven' collecties.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 17 jan 2014, 07:23

De euro zal vroeg of laat verdwijnen want elke valuta doet dat.Geen enkele blijft bestaan.Kan honderden jaren duren maar dat is zeldzaam.Voordeel is dat als de euro verdwijnt dat de zeldzame exemplaren (uitgez. gouden en zilveren) veel goedkoper zullen worden en dan kunnen we die aan de collectie toevoegen.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS » 25 jan 2014, 09:01

Ben die van mij nu al aan het weg doen :-)

mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door mk0111 » 25 jan 2014, 11:21

Waarom dat dan?
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 25 jan 2014, 11:30

Dat maken wij niet meer mee hoe dat de euro verdwijnt, daar gaan nog vele jaren over eer dit gebeurd. ;)
groetjes Luc

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 25 jan 2014, 13:38

Palmbird schreef:Geen enkele blijft bestaan.Kan honderden jaren duren maar dat is zeldzaam.
Voor de dollar wordt het dan nu wel een keer tijd dat deze verdwijnt, die bestaat tenslotte al sinds 1792 ;)

Luit

Terug naar “Euromunten”