Munttekens en randschriften

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Munttekens en randschriften

Bericht door resparvae » 28 jan 2017, 16:02

Zie ook http://www.2-euro.nl

Thomas

Marc Wijntjes Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marc Wijntjes » 09 apr 2017, 21:13

Volgens mij is deze lijst intussen verouderd, kan het geüpdate worden?
Groet Marc

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 10 apr 2017, 13:24

Marc Wijntjes schreef:Volgens mij is deze lijst intussen verouderd, kan het geüpdate worden?
Groet Marc
Ik meen dat de lijst van llinde nog steeds geldt.
Kun je aangeven wat je verouderd vindt?

Thomas

Marc Wijntjes Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marc Wijntjes » 10 apr 2017, 16:56

Ik vind nergens een jaartal jonger dan 2014 en na die tijd is er natuurlijk het een en het ander veranderd, ik vind niets over Litouwen, en over koerszettende zeilen met ster, en bij bepaalde dingen staat elk jaartal apart benoemd dat gaat nergens verder dan 2014
Groet Marc

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 11 apr 2017, 08:37

Marc Wijntjes schreef:Ik vind nergens een jaartal jonger dan 2014 en na die tijd is er natuurlijk het een en het ander veranderd, ik vind niets over Litouwen, en over koerszettende zeilen met ster, en bij bepaalde dingen staat elk jaartal apart benoemd dat gaat nergens verder dan 2014
Groet Marc
Hallo Marc,

Ik dacht dat het over België ging, over de lijst die llinde hierboven heeft gegeven. Maar het gaat duidelijk over iets anders. Kun je aangeven waar het over gaat?

Groet
Thomas

Marc Wijntjes Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marc Wijntjes » 11 apr 2017, 18:20

Wat ik zei ging over de oorspronkele lijst van dit topic
Groet Marc

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 12 apr 2017, 13:15

Marc Wijntjes schreef:Wat ik zei ging over de oorspronkele lijst van dit topic
Groet Marc
Hoi Marc,

Dan ben ik het met je eens. Helaas is het lastig om aan goede plaatjes te komen van de diverse munttekens. Misschien kan één van de forumleden hiervoor zorgen.

Groet
Thomas

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 20 okt 2017, 13:18

Op de nieuwe 2 euromunt van San Marino staat een initiaal van de modelleur. Weet iemand van wie deze initiaal (of initialen) is (zijn)?
Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden. Het staat boven de rechter schouder (dus links in het beeld) van Sint Martinus.

Thomas

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 20 okt 2017, 14:31

resparvae schreef:Op de nieuwe 2 euromunt van San Marino staat een initiaal van de modelleur. Weet iemand van wie deze initiaal (of initialen) is (zijn)?
Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden. Het staat boven de rechter schouder (dus links in het beeld) van Sint Martinus.

Thomas
Hoi Thomas,

Dat is Arno Ludwig, een Duitse ontwerper (bron: https://www.primus-muenzen.com/blog/wp- ... ammler.pdf)

Martin

PS Het betreft niet Martinus, maar: Marinus van Rimini!
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 20 okt 2017, 16:59

Martin schreef:
resparvae schreef:Op de nieuwe 2 euromunt van San Marino staat een initiaal van de modelleur. Weet iemand van wie deze initiaal (of initialen) is (zijn)?
Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden. Het staat boven de rechter schouder (dus links in het beeld) van Sint Martinus en onder de R van Rome.

Thomas
Hoi Thomas,

Dat is Arno Ludwig, een Duitse ontwerper (bron: https://www.primus-muenzen.com/blog/wp- ... ammler.pdf)

Martin

PS Het betreft niet Martinus, maar: Marinus van Rimini!
Bedankt Martin, maar ik bedoel niet de AL die inderdaad van Arno Ludwig afkomstig is, maar de daarboven vermelde initialen (dus boven de schouder en onder de R van Rome) van de modelleur (MOD).
Groet
Thomas

EUROCOLLEZIONE Italy
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door EUROCOLLEZIONE » 20 okt 2017, 17:16

Bedankt Martin, maar ik bedoel niet de AL die inderdaad van Arno Ludwig afkomstig is, maar de daarboven vermelde initialen (dus boven de schouder en onder de R van Rome) van de modelleur (MOD).
Groet
Thomas
“SP MOD” de kunstenaar Silvia Petrassi die zich verzorgde voor modellering.
;)

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 20 okt 2017, 21:37

Heel erg bedankt!!
Ik zet het direct op de site
Thomas

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 08 okt 2019, 13:55

Blijkbaar zijn er van de 1 en 2 cent Filip Belgie zowel munten met en zonder muntteken kat.Kan wel misslag zijn maar komen voor in verschillende jaren . Ik neem aan dat om kompleet te zijn je dus ook de 1 en 2 cent zonder kat nodig hebt.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 09 okt 2019, 09:40

Palmbird schreef:
08 okt 2019, 13:55
Blijkbaar zijn er van de 1 en 2 cent Filip Belgie zowel munten met en zonder muntteken kat.Kan wel misslag zijn maar komen voor in verschillende jaren . Ik neem aan dat om kompleet te zijn je dus ook de 1 en 2 cent zonder kat nodig hebt.
Interessant punt. In de jaren 13 t/'m 16 hoort het muntmeesterteken een zittende kat te zijn. Daarna een wapenschild. Van welke jaartallen zijn deze centen?

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 09 okt 2019, 11:12

Ikzelf heb een 1 cent 2014 en 2 cent 2016 beide dus zonder kat.
De 2 centen zonder kat lijken redelijk wat voor te komen in 2015 2016 2017 aangezien een vriend van mij er direct al had.
Ik kon nog maar deel van verzameling inkijken aangezien een groot deel van mijn munten opgeslagen ligt in safe waar ik niet zomaar bij kan.
Vanavond brengt nog een vriend wat centen mee die op bezoek komt om te bekijken in hoeverre ze algemeen zijn.
We zijn nu net in Belgie op het punt gekomen dat de 1 en 2 cent ook verdwijnen in circulatie.
Om een idee te geven ik had een 7 tal 1 centen Filip en er zat 1 zonder kat bij.
En op een 10 tal 2 centen had ik ook 1 zonder kat.
Bijna niemand die ik weet keek het echter al na.Mocht dit 3 jaar geleden opgemerkt zijn zou dit wellicht groot nieuws geweest zijn maar op dit ogenblik zie ik dat vele euroverzamelaars gestopt zijn of zich over niets meer opwinden.
Ik zou zeggen dat iedereen eens zijn 1 en 2 centen Filip van 2014 tot en met 2017 bekijkt en hier post hoeveel ze er vinden en van welke jaartallen.
Als ze inderdaad zoveel voorkomen in deze verschillende jaartallen heb je ze dus nodig zonder kat om volledig te zijn.
Je kunt zeggen dat het een misslag is maar het is niet zomaar een krulletje maar iets dat van groot belang is zijnde het muntteken en dat in de 2 cent dus al in 3 opeenvallende jaren, de 1 cent dus nog te weinig zicht op .
Mijn 1 cent 2014 zonder kat zit trouwens in de BU set Garnaalvissers.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 09 okt 2019, 13:36

Ik heb direct mijn sets uit de jaren 14, 15 en 16 gecheckt. Helaas, alle zijn met een kat.
Ben natuurlijk wel geïnteresseerd in een set zonder kat.
Als je er een voor me hebt wil ik hem wel overnemen.
Graag via PB

Christian Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Christian » 16 okt 2019, 17:01

Ik ben gelijk mijn album ingedoken, vind alleen een 2 cent 2017 zonder muntmeesterteken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland, voormalig Nederlandse Koloniën, Groot Brittannië, Verenigde Staten en Euromunten

Eurocoin Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Eurocoin » 26 okt 2019, 11:06

De tekens waren wel op de muntstempels aanwezig maar zijn er door de productie afgesleten. Om de een of andere reden is vooral het gedeelte waar het muntmeesterteken staat op de Belgische 1 en 2 centen nogal aan slijtage onderhevig. Dus niet echt een fout van het munthuis.

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 15 nov 2019, 17:01

Eurocoin schreef:
26 okt 2019, 11:06
De tekens waren wel op de muntstempels aanwezig maar zijn er door de productie afgesleten. Om de een of andere reden is vooral het gedeelte waar het muntmeesterteken staat op de Belgische 1 en 2 centen nogal aan slijtage onderhevig. Dus niet echt een fout van het munthuis.
Als de tekens op de muntstempels aanwezig waren maar na korte tijd al afgesleten waren is het dan juist wel de fout van het munthuis volgens mij omdat ze geen nazicht deden tijdens de productie van hun munten.

Eurocoin Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Eurocoin » 17 nov 2019, 12:55

Palmbird schreef:
15 nov 2019, 17:01
Eurocoin schreef:
26 okt 2019, 11:06
Als de tekens op de muntstempels aanwezig waren maar na korte tijd al afgesleten waren is het dan juist wel de fout van het munthuis volgens mij omdat ze geen nazicht deden tijdens de productie van hun munten.

Dat is zeker waar, maar dat de Belgen nooit veel hebben gedaan aan kwaliteitscontrole is een feit van algemene bekendheid. Mij ging het erom dat het geen fout is in de zin van dat men vergeten is het muntmeesterteken aan de stempels toe te voegen, zoals men in het verleden wel eens op een 1 euro munt van Monaco tekens is vergeten toe te voegen. Een dergelijke fout zou voor de meeste verzamelaars veel relevanter zijn dan simpelweg een versleten stempel.

Terug naar “Euromunten”